Gjest uregistrert Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Hei! Hva er egentlig vanlig? Skal ha bryllup på et hotell, og lurer på om vi bør betale alt av alkohol, noe av alkoholen, eller ingenting av alkoholen? Tenker at det blir velkomstdrink, øl og vin til mat, og div drinker ol etterpå, alt etter hva folk ønsker selv.
Bahia Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 Det kommer helt an på hvor mye penger dere har lyst å bruke på denne dagen Å ha fri bar når dere har festen på et hotell kan jo bli dyrt, alt etter hvor mange gjester dere har. Personlig så hadde jeg iallefall servert gjestene et glass til velkomstdrikk, forrett, middag og dessert. Om dere spanderer noe mer utover dette, er helt opp til dere. Tror ikke gjestene deres tenker så mye over det, enten dere velger det ene eller det andre. Bare husk å opplyse om de må kjøpe all drikke (eller noe av drikken) selv
Coriander Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 Vi hadde ikke fri bar. Hadde mer eller mindre fri flyt av sprudlevann etter vielsen og under fotograferingen og vi hadde flasker med vin på bordene så folk kunne forsyne seg selv. Serveringspersonalet satte nye flasker på bordene etter behov. Vi opplyste om at det ville bli betalingsbar etter middagen og ingen som reagerte på det. Innen middagen var over, var folk så godt på en snurr at de færreste trengte noe særlig mer. Har selv aldri vært i bryllup hvor det har vært fri bar, så det er vel ikke noe mer uvanlig enn å ha fri bar.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #4 Skrevet 25. oktober 2009 Vi hadde ikke fri bar. Hadde mer eller mindre fri flyt av sprudlevann etter vielsen og under fotograferingen og vi hadde flasker med vin på bordene så folk kunne forsyne seg selv. Serveringspersonalet satte nye flasker på bordene etter behov. Vi opplyste om at det ville bli betalingsbar etter middagen og ingen som reagerte på det. Innen middagen var over, var folk så godt på en snurr at de færreste trengte noe særlig mer. Har selv aldri vært i bryllup hvor det har vært fri bar, så det er vel ikke noe mer uvanlig enn å ha fri bar. oi.. den var ny. Funket det greit? Det høres i grunn ut som noe jeg liker - syns det er så "kjipt" å servere to-tre glass. Men vil jo ikke at folk skal være fulle før desserten :-p Vurderer heller å gi folk "rikelig" med bonger sånn at de kanskje drar det litt utover kvelden i stedet for å dumpe alt i magen under middagen og være sørpings etterpå. til TS: dersom dere skal ha fri bar på et hotell blir det nok fryktelig fordyrende. Fri bar tenker jeg kun på dersom vi kan kjøpe alkohylene selv på noen turer over grensen.
Coriander Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 oi.. den var ny. Funket det greit? Det høres i grunn ut som noe jeg liker - syns det er så "kjipt" å servere to-tre glass. Men vil jo ikke at folk skal være fulle før desserten :-p Det fungerte veldig fint. Serveringspersonalet var veldig flinke og 'roterte' flaskene litt rundt fra bord hvor folk drakk lite til bord hvor folk drakk mer slik at det ikke ble stående igjen halvfulle flasker her og der. Noen drakk et glass, noen drakk sikkert 6. Men for gjestene føltes det kanskje som om de fikk rikelig med drikke og det førte til at alle var i godt humør. Det er jo mye hyggeligere å kunne helle i glasset selv i stedet for å vente på at serveringspersonalet skal gjøre det.
Solstrålejenta Skrevet 26. oktober 2009 #6 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg synes at hvis man ikke har fri bar, så bør man iallefall dele ut bonger til gjestene... Jeg mener overhode ikke at man skulle måtte sjenke gjestene sine ubegrenset, men jeg ville synes det var rart om jeg måtte betale all drikke selv i et bryllup, spesielt om man har lagt endel tid og penger på å komme som gjest(reise, hotell, gave). Man må selvfølgelig ta høyde for hva man har råd til, og så kan man jo sette et tak med bonger. Jeg har forøvrig aldri vært i et bryllup hvor det ikke har vært fri bar...
Gjest TS Skrevet 26. oktober 2009 #7 Skrevet 26. oktober 2009 Hvis vi holder øl og vin, og at de som vil ha andre drinker betaler dem selv? Kan det være en god ide?
Gjest En mann Skrevet 26. oktober 2009 #8 Skrevet 26. oktober 2009 Hvis vi holder øl og vin, og at de som vil ha andre drinker betaler dem selv? Kan det være en god ide? Ja kanskje, men gi dem en cognac eller likør til kaffen likevel.
mross Skrevet 26. oktober 2009 #9 Skrevet 26. oktober 2009 Vi hadde aperitiff, minst 3 skjenkinger til mat, cognac eller likør til kaffen og 2 bonger etterpå. Holdt i massevis for de fleste! Alle bongene ble ikke brukt og de som ville ha cocktails betalte for disse selv.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #10 Skrevet 26. oktober 2009 Vi hadde fri bar selv om vi hadde bryllupet på et selskapslokale hvor vi altså ikke kunne ha med drikken selv. Det mente spesielt mannen min var en forutsetning for å holde selskap. Dette kostet oss ikke veldig mye mer enn om vi bare skulle betalt velkomstdrink, vin til maten og konjakk til kaffen. Dersom dere i tillegg skal ha f.eks. to bonger til hver etterpå blir det omtrent det samme som våre gjester drakk. Vi hadde ca. 40 alkoholdrikkende gjester, og med litt sen vielse og dertil sen middag ble det ikke veldig mye drikking på gjestene våre. Men man må se an sine gjester. Noen vet at vennegjengen drikker til de stuper når alt er gratis. Andre kjenner noen som skal teste ut all verdens drinker, men setter igjen nesten fulle glass overalt fordi de ikke likte dem likevel. Og noen skal ha 150 gjester og da blir det nødvendigvis dyrt uansett.
lilleGrethe Skrevet 27. oktober 2009 #11 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg tror jeg ville hatt bonger hvis jeg var dere. Vi skal ha fri bar, men vi kjøper drikke selv, og kan dermed tåle det. Men hvis man betaler full hotell-pris for alt, blir det fort dyrt. Men som folk over sier, se an gjestene. Hvis de fleste vil drikke med måte, er det sikkert greit å ha fri bar.
Christal Skrevet 27. oktober 2009 #12 Skrevet 27. oktober 2009 Vi hadde opprinnelig tenkt å feire bryllupet på hotell med fri bar, men etter vi satt å regnet ut hva det ville koste oss med det antallet gjester vi skal ha, fant vi raskt ut at vi forandret lokale og kunne ta med alt av alkohol selv og ha fri bar. MEN på et hotell vil det fortsatt bli dyrt om dere skal ha velkomstdrink, øl, vin til maten, cognac og likør til kaffen. Vi regnet ut dette for 120 gjester som vi skal ha og det ble knall dyrt. Kan hende at hotellet vi hadde funnet var noe stivt? Har dere fått prislister på alkoholen?
toth Skrevet 27. oktober 2009 #13 Skrevet 27. oktober 2009 Det kommer helt an på hvor mye penger dere har lyst å bruke på denne dagen Å ha fri bar når dere har festen på et hotell kan jo bli dyrt, alt etter hvor mange gjester dere har. Personlig så hadde jeg iallefall servert gjestene et glass til velkomstdrikk, forrett, middag og dessert. Om dere spanderer noe mer utover dette, er helt opp til dere. Tror ikke gjestene deres tenker så mye over det, enten dere velger det ene eller det andre. Bare husk å opplyse om de må kjøpe all drikke (eller noe av drikken) selv Syntes dette var ett veldig bra inlegg, men vil advare mot fri bar. Da blir det lett "julebordstemning", og selv om det er gøy er ikke ravende fulle mennesker det du har mest lyst og huske på bryllupsdagen tror jeg, du har vel heller lyst og huske at alle var i perlehumør dagen lang.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #14 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg har aldri vært i bryllup der det ikke var fri bar, og jeg har aldri opplevd noen "ravende fulle". To ganger ble noen ble så fulle at de måtte sitte ute en stund for å lufte seg, men det var det ingen bortsett fra partneren som merket og jeg vet det fordi de har fortalt meg det etter bryllupet. Jeg tror generelt sett at folk ikke drikker så mye i bryllup som det brudeparet "engster seg for" i forkant. Jeg hadde synes det var kjip å måtte betale for drinkene selv i et bryllup. Det er brudeparet sin dag, men de velger å feire den med andre. Når de bruker masse penger på seg selv synes jeg de kan bruke penger på at gjestene skal kunne kose seg. Det er dyrt for gjester også å komme i bryllup.
Gjest Frid Skrevet 28. oktober 2009 #15 Skrevet 28. oktober 2009 (endret) . Endret 18. november 2009 av Frid
Gjest Mann på 44 Skrevet 28. oktober 2009 #16 Skrevet 28. oktober 2009 Syntes dette var ett veldig bra inlegg, men vil advare mot fri bar. Da blir det lett "julebordstemning", og selv om det er gøy er ikke ravende fulle mennesker det du har mest lyst og huske på bryllupsdagen tror jeg, du har vel heller lyst og huske at alle var i perlehumør dagen lang. Hadde vel ikke blitt mindre i perlehumør om jeg fikk to drinker etter maten enn om jeg måtte betale de selv? Når en er invitert til selskap er det rent uhøflig om en må sørge for egen bevertning. Da burde det i så fall være slik at en ble bedt om å ikke ha med gave, men betale drinkene selv. Sist jeg var i bryllup drakk jeg to øl etter middag. Hadde mistet litt av den gode følelsen om jeg måtte betale disse selv, men kanskje det er slik enkelte steder at avslutning på middag er avslutning på selskapet?
lilleGrethe Skrevet 28. oktober 2009 #17 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg vil bare presisere: Hvis man har hotell/restaurant-bryllup synes jeg drikke til maten bør være gratis for gjestene. Deretter bør man vurdere et visst antall bonger per person etter dette (jeg tenker 2-3 er rimelig). Dette er normalt forbruk for de fleste, og så kan folk evt betale flere drinker selv. Hvis dere har mulighet til å ha fri bar, er det nok det som mottas best hos gjestene, men det kan bli dyrt hvis mange av gjestene drikker mye også etter middagen. Når det er sagt, har de fleste bryllupene jeg har vært i foregått i rolige former, og det var ingen som ble stupfulle.
Anglofil Skrevet 28. oktober 2009 #18 Skrevet 28. oktober 2009 Vi kommer til å ha gratis drikke til maten og rett etterpå, men det blir nok ikke fri bar. Mvh Yvonne
Gjest juppsi Skrevet 29. oktober 2009 #19 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg er og en av de som mener fri bar hoerer med og at det er litt frekt aa be folk betale for drinker naar de er invitert i et selskap... Husker jeg var i et norsk bryllup med betalingsbar en gang og det var noen amerikanske gjester der. De ble rimelig sjokkert da de maatte betale for en drink etter maten. De hadde da betalt mange mange tusen for aa komme i bryllup og saa maa de betale for drikke. Skjoenner godt at de reagerte jeg.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 29. oktober 2009 #20 Skrevet 29. oktober 2009 Alle bryllup jeg har vært i har hatt fri bar. Det har aldri vært noe problem, folk drikker seg ikke så sanseløst dritings som mange frykter på forhånd. Syns også det er frekt å be folk betale egen drikke når mang har brukt mye penger for å komme i bryllupet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå