Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest kenghuru
Skrevet

Er litt rådesløs nå...og litt forvirret og håper noen kan hjelpe meg.

Jeg tok en EL-test på fredag & lørdag hvor begge var positive.

I dag var den negativ.

Har jeg da hatt eggløsning eller har jeg det i dag? Første mnd med EL og finner ikke svar på spm mitt på nettet noe sted. Har lest masse, men ingen steder svarer meg på dette...

Jeg vet ikke hvor lang syklus jeg har heller...

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Du har mest sannsynlig hatt EL i dag. Altså den dagen du får negativ test igjen. :)

For å regne ut sykluslengden må du telle antall dager fra første dag av siste mens og til og med siste dag før neste mens. Første mensdag er altså syklusdag 1. EL skjer som regel rundt 14 dager før neste mens, så nå vet du sånn ca når du kan forvente at tanta (forhåpentligvis ikke) dukker opp. :)

Masse lykke til med prøvingen! :)

Endret av Bestee
Skrevet
Hei!

Du har mest sannsynlig hatt EL i dag. Altså den dagen du får negativ test igjen. :)

For å regne ut sykluslengden må du telle antall dager fra første dag av siste mens og til og med siste dag før neste mens. Første mensdag er altså syklusdag 1. EL skjer som regel rundt 14 dager før neste mens, så nå vet du sånn ca når du kan forvente den. :)

Masse lykke til med prøvingen! :)

:enig: jepp!!

Gjest kenghuru
Skrevet

Tusen takk for svar begge to :) Ble litt klokere nå.

Men, da til mitt neste spm...er vi for seint ute denne runden da?

Eller er det nå bare å ha masse :sengekos: ?

Kan det fortsatt være håp? (har ikke fått gjort noe hele helga)

Skrevet

Det mest ideelle er vel om sædcellene ligger og venter på egget når det løsner. Men i teorien så kan du fremdels bli gravid opp til 1 døgn etter eggløsning, tror jeg, da egget bruker litt tid.

Skrevet
Tusen takk for svar begge to :) Ble litt klokere nå.

Men, da til mitt neste spm...er vi for seint ute denne runden da?

Eller er det nå bare å ha masse :sengekos: ?

Kan det fortsatt være håp? (har ikke fått gjort noe hele helga)

Er i akkurat samme båt som deg,tok ingen eggløsningstest Fredag siden jge ikke hadde noen tegn ...derimot Lørdag i 17 tida sa det pang,sykt magesmerter(kanskje pga at jeg har mista 2 ganger)ikke vet jeg.Tok en test og den var positiv...i dag tidlig så var den negativ igjen...så jeg håper(siden jeg har vært borte i helgen at ettermiddagens kos gjorde susen..tipper egget bristet i det jeg hadde de smertene i går.Så vi får krysse alt vi har og håpe at egget overlever liiit mer enn 24 t :sengekos:

Gjest kenghuru
Skrevet
Er i akkurat samme båt som deg,tok ingen eggløsningstest Fredag siden jge ikke hadde noen tegn ...derimot Lørdag i 17 tida sa det pang,sykt magesmerter(kanskje pga at jeg har mista 2 ganger)ikke vet jeg.Tok en test og den var positiv...i dag tidlig så var den negativ igjen...så jeg håper(siden jeg har vært borte i helgen at ettermiddagens kos gjorde susen..tipper egget bristet i det jeg hadde de smertene i går.Så vi får krysse alt vi har og håpe at egget overlever liiit mer enn 24 t :sengekos:

Var det jeg også kjente på banen hjem fredag ettermiddag - ordentlig i høyre side så skjønte noe var på gang :)

Får håpe ingen av oss var for sent ute og det satt denne runden :)

Lykke til og håper det klaffet for dere :)

Skrevet

En ting som er ganske viktig å vite om EL-testing er at man alltid skal teste på ettermiddag/kveld. Mengden LH i urinen er størst da. :) Hos enkelte kan faktisk det å kun teste på morgenen føre til at man aldri får en positiv test.

Skrevet
En ting som er ganske viktig å vite om EL-testing er at man alltid skal teste på ettermiddag/kveld. Mengden LH i urinen er størst da. :) Hos enkelte kan faktisk det å kun teste på morgenen føre til at man aldri får en positiv test.

Jeg fikk positiv eltest imorges, men ikke i ettermiddag.

Jeg tror det er omvendt... vertfall når det gjelder billigetester..

Eltester skal vel helst brukes på ettermiddag, mens graviditetstesterpå morningen.

Skrevet

Helt riktig det. Det er mest HCG i urinen om morgenen når man er gravid, derfor bør man teste med gravitester på morgenen fram til IKM. Men ved EL-testing bør man teste på ettermiddagen/kvelden fordi mengden LH er høyest da. Jeg har selv brukt EL-tester fra billigtester, og selv om det står i bruksanvisningen at man kan teste hele døgnet, så stemmer ikke alltid det. Det er min erfaring. Når det gjelder stort sett alle andre typer EL-tester så anbefaler de jo faktisk å teste på ettermiddagen. :)

Det at testen var positiv på morgenen, for så å være negativ på ettermiddagen/kvelden tyder jo bare på at du har hatt EL i mellomtiden. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...