Kvist Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg kjøpte meg en jeans, var sjeleglad da jeg fant en med veldig god passform på min kropp. Fikk brukt den litt og så vasket jeg den for første gang. Fulgte selvfølgelig vaskeanvisningene, da jeg vrengte den tilbake til retten for å henge den til tørk så jeg at en søm hadde gått opp. Den sømmen som er fra der glidelåsen slutter til skrittsømmen, der hang tråden bare og slang. Så da tok jeg med buksa tilbake til butikken. De ville ikke bytte den, men de tok den i mot og skulle sende til sydame. Jeg ble lovet å få buksa tilbake innen få dager, god som ny. Et par uker senere får jeg telefon om å komme å hente buksa. Da jeg ser på den i butikken ser jeg at den er reparert skikkelig stygt. Istedetfor tykk jeans-gul tråd er det brukt vanlig tynn sytråd, i lysegul. Det er sydd frem og tilbake noen ganger nesten over hverandre, sikkert for å få det til å virke som tykkere tråd. Ser skikkelig fælt ut. Butikkdamen er enig i at det er stygt, men usikker på hva hun skal gjøre. Har tydeligvis aldri vært borti reklamasjoner tidligere. Da hun foreslo å sende den til ny reparasjon spurte jeg om jeg ikke kunne få en ny istdetfor. Etter en telefon til sjefen fant hun fram en ny bukse i samme modell og størrelse til meg og jeg gikk fornøyd hjem. Så i dag skulle jeg bruke denne buksa, klipper av lapper og tar den på meg. SKUFFA! Denne buksa har mye dårligere passform, den er for stram over lårene og for vid i livet. Dobbeltsjekka selvfølgelig lappene, og det er akkurat samme modell som jeg kjøpte. Jeg nekter å tro at jeg har gått opp mye rundt lårene på et par uker, så det er helt klart buksene som var ulike. Men hva gjør jeg nå? Har prøvd å ha på meg buksa en stund, den er ikke behagelig på, den sklir ned og jeg får sæggeræv At jeg ikke prøvde den før jeg klipte av lappene da... Da kunne jeg jo ha byttet den. Men kan jeg det nå? Er jo ikke direkte skade på buksa, men jeg hadde jo aldri kjøpt en ubehagelig bukse.
Miko Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 Æsj, kjedelige greier. Jeg synes du bør prøve å bytte selv om lappene er tatt av. Det var jo i utg.pkt. snakk om en reklamasjon som de har akseptert. Når de gir deg en tilsvarende modell tilbake skal det jo normalt ikke være behov for å prøve den og det bør kanskje de i butikken være enig i. Så det blir vel egentlig en liten diskusjon om dette er en ny reklamasjon eller bytte av en vare - jeg ville sagt det var det første (men kan jo hende de likevel blamer deg for ikke å ha prøvd den der og da). Dette handler til syvende og sist om hvor serviceminded butikken er tror jeg.
onyx Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Nå er det jo faktisk ganske vanlig at passform varierer fra plagg til plagg selv om det er samme merke og modell derfor har jeg det alltid som en regel å prøve selv om det er et plagg jeg har tilsvarende av fra før. Forskjellene kommer av måten de kutter og syr på fabrikkene. Dette er ikke noen reklamasjonsgrunn, men det er lov å høre om du får byttet.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Du burde selvfølgelig prøvd den før du klippet av lappene - som en over skriver, kan selv samme merke/modell i klær variere. Du har ingen rett på å få bytte... LITT ansvar må tillegges oss som forbrukere.
stortsettglad Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 Du burde selvfølgelig prøvd den før du klippet av lappene - som en over skriver, kan selv samme merke/modell i klær variere. Du har ingen rett på å få bytte... LITT ansvar må tillegges oss som forbrukere. Nei, vet du hva! Mulig at mange kunne tenkt seg til dette, men det er ikke kunnskap "mannen i gata" nødvendigvis sitter på. Her var det hun i butikken som burde anbefalt å prøve buksa for å være sikker. Om ikke de som "kan det" sier noe, hvordan skal en alminnelig forbruker tenke på det?? TS du har ikke fått tilsvarende vare, og bør absolutt gå tilbake med den. Om ikke annet, så bør butikken se verdien av god service ved å gi deg ny bukse (som faktisk sitter som den du opprinnelig kjøpte). De fleste store kjeder har skjønt hvor viktig det er med fornøyde kunder, og lager derfor ikke store problemer i slike saker. For en liten butikk (som jeg har inntrykk av at dette er), er det jo bare enda viktigere, siden de er mer avhengige av faste kunder som kommer og handler igjen og igjen. Desverre er alt for få mennesker klar over sine rettigheter som forbruker, både de uskrevne og de lovpålagte. Det gjør at selgerne kan opptre vanskelig i slike situasjoner. Forbruker står faktisk med all makt, siden det er oss selgerne skal leve av. Så lenge kravene er innenfor rimelige grenser, skal man ikke skamme seg over å klage på en vare som ikke innfrir de forventningene man har!
Gjest jam Skrevet 27. oktober 2009 #6 Skrevet 27. oktober 2009 Ja, kunden har rett på tilsvarende vare. Og det fikk hun da også. At buksen ikke sitter perfekt på henne, kan ikke butikken klandres for. Hadde jeg vært i kundens situasjon, ville jeg prøvd buksen i før jeg tok av lappene.
*Numi* Skrevet 28. oktober 2009 #7 Skrevet 28. oktober 2009 Det er jo bare normalt folkevett å prøve klær man kjøper før man klipper av lappene.
Miko Skrevet 28. oktober 2009 #8 Skrevet 28. oktober 2009 Det er jo bare normalt folkevett å prøve klær man kjøper før man klipper av lappene. Jo, jo - men når det var samme modell og str. som hun hadde levert inn er det jo ikke så rart hun trodde den hun fikk passet likedan. Jeg ser det står lenger opp her at det er vanlig at klær i samme str./modell kan variere, men det har i hvert fall ikke jeg merket tidligere så jeg ville også tatt for gitt at samme str./modell passet.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #9 Skrevet 28. oktober 2009 Dette mener jeg kunden må ta på sin kappe: en erfaring rikere med andre ord.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #10 Skrevet 28. oktober 2009 Dette mener jeg kunden må ta på sin kappe: en erfaring rikere med andre ord.
*Numi* Skrevet 28. oktober 2009 #11 Skrevet 28. oktober 2009 Jo, jo - men når det var samme modell og str. som hun hadde levert inn er det jo ikke så rart hun trodde den hun fikk passet likedan. Jeg ser det står lenger opp her at det er vanlig at klær i samme str./modell kan variere, men det har i hvert fall ikke jeg merket tidligere så jeg ville også tatt for gitt at samme str./modell passet. Det er klart. Jeg ville sikkert også tatt det for gitt. Men da måtte jeg også tatt på meg skylda om jeg skulle ha uflaks slik at klærne ikke passet etter at jeg hadde tatt av lappene.
stortsettglad Skrevet 28. oktober 2009 #12 Skrevet 28. oktober 2009 Er det noen av dere som mener at TS kan skylde seg sjøl, og ikke har noe å klage på, som faktisk har jobbet i klesbutikk selv?? Det har jeg gjort i flere år, både i større kjede og i liten enkeltstående butikk. Begge steder var det viktigste at kunden var fornøyd. Godt rykte og kunder som kommer tilbake, er alfa og omega, spesielt for de mindre butikkene, men også for best mulig overskudd hos de større kjedene. Jeg hadde tatt i mot buksa i bytte, og mine tidliger sjefer ville vært veldig fornøyd med min avgjørelse og håndtering av saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå