Gå til innhold

Båtførersertfikatet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier..

Er det noen her inne som har tatt kurset?

Er det vanskelig og krevende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig. Veldig mange ord og utrykk å lære seg. Litt matte.

Skrevet

Tok et intensivkurs en helg. Hadde meget dyktig instruktør så lærte mye av å følge med i timene. Var litt bekymret for at jeg skulle klare alle 60 spørsmål på en time, men det gikk veldig greit. Hjalp en del at det var svaralternativer. En god del fokus på navigering og kart.

Skrevet

Takk for svar, dere!!

Ja, jeg er ikke noe god i matte- er derfor jeg lurer på om jeg skal melde meg på eller ei..

Men var teorieksamen skriftlig eller på dataen, slik som på teoriprøven til bil f.eks. ?

Skrevet

Generelt er det flervalgsoppgaver, jeg kan ikke se at det skal gjøre særlig forskjell om man krysser av med kulepenn eller museklikk? Tradisjonell skriftlig eksamen hvor man må formulere setninger selv brukes ikke.

Matten er ikke veldig vanskelig dersom man er komfortabel med barneskolepensum innen de fire grunnleggende regnearter. Man skal kunne gange og dele for å finne forholdet mellom fart, tid og distanse ("med 5 knop i 2 timer tilbakelegger jeg 10 nautiske mil"), men utover dette er det ikke så mye. Jeg har på oppfordring demonstrert praktisk bruk av både Pythagoras og mer avansert trigonometri for å løse eksamensoppgaver, men det er helt unødvendig avansert fremgangsmåte og kun show-off for ingeniører i lystig lag.

Ellers er bruken av gradnett ikke alltid like lett å forstå, med 90/180 grader, 60 minutter og så desimaltall under dette. Litt øving så går det greit, men det kan være frustrerende i begynnelsen hvis man er vant til tåpelige unaturlige enheter som kilometer :gjeiper:

Jeg vil uansett oppfordre deg til å prøve deg på kurset. Det verste som kan skje er at du stryker fordi du bare har lært litt, ikke nok. Da har du fortsatt lært mer enn du kunne fra før, og du øker sannsynligheten for å ikke havne i samme gruppe som diverse mennesker jeg har vært med på å fiske opp.

De to tingene jeg oppfatter som farligst blant fritidsbåtbrukere er dårlig holdning og manglende kunnskap. Dårlig holdning kan ikke kurset gjøre så mye med, men det kan være som natt og dag for kunnskap.

Skrevet

Tusen takk for svar Feuerstein!

Var veldig bra skrevet og forklart av deg!

Er vel jeg som er så gammel at jeg ikke har fått med meg at det er avkrysningsoppgaver nå til dags..

Kan gi en lyd i slutten av uken hvordan det gikk om jeg melder meg på.. :)

Verste som kan skje er jo bare at jeg stryker ja.

Da prøver jeg igjen.. :P

Har ikke båt nett nå, men har lyst på igjen en vakker dag og da vil eg kunne det jeg må for å ferdes trygt og sikekert på sjøen.

MEN, igjen takk for svar du! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...