Gjest Gjest_Grynet_* Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Vi er to stk som skal flytte sammen. Vi har møbler, men mangler en del maskiner og kjøkkenutstyr osv, og lurte litt på hva ca.prisene på disse tingene er, slik at vi kan planlegge litt. Noen som kan hjelpe? Foreløpig har vi en handleliste som ser slik ut: - Kjøleskap (helst brukt) - Vaskemaskin (helst brukt) - Støvsuger - Fryser (helst ganske stor, og helst brukt) - Tallerkener, dype skåler, asjetter, teskjeer, skjeer, gafler, kniver, glass og evt annet vanlig bestikk - Stekepanne, jerngryte, kjeler, ildfast form - Kniver til matlaging, fjøl, sleiv, stekespade, øse, visp, rivjern, litermål, sil, steketermometer, kjevle, forkle, grytekluter, kjøkkenvekt, boksåpner og alt annet man trenger for å lage mat - Glassboller, bakeboller og plastbokser til oppbevaring av mat - Miksmaster - Mikrobølgeovn Hvor mye penger bør vi sette av til hvert av disse punktene? Hva kvalitet og pris angår, så er vi studenter (dvs har dårlig råd ) og ønsker derfor å satse på de billigst mulig løsningene. Men tingene bør være av en grei nok kvalitet til at de er holdbare og gode å bruke. Jeg har f.eks sett et bestikksett på Ikea til ca 1000 kr, men har hørt at kvaliteten på dette er veldig dårlig, så jeg lurer litt på om vi kanskje bør se på noe som er av en litt bedre kvalitet og som holder noen år. Noen som har erfaring med Ikea sine bestikkpakker? Hvilke andre steder har billige bestikk og annet kjøkkenutstyr? På forhånd tusen takk.
Fortunatus Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 jeg har en bestikkeske fra IKEA for 115 kr.. Er flotte plasthåndtak med dårlig varmeledningsevne, funker veldig bra for meg som ikke har oppvaskmaskin (er forferdelig å vaske stål-bestikk). Ville kanskje ha skaffet meg hvitevarene først (utenom mikrobølgeovn) og sjekket hva man faktisk trengte. Er ikke sikkert man har behov for så mange bakeboller o.l. Tar ofte bare stor plass.
Gjest Invicta Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 Vi kjøpte et IKEA-startsett til 695 kroner, det inneholdt Middagstallerken, asjett, skål, kaffekopp, glass, kniv, gaffel, skje, dessertskje. 6 av hver. Og de funker veldig bra, det er minst halvannet år siden vi kjøpte det, og ser like fin ut i dag. Når det gjelder hvitevarer så kan du jo prøve deg frem på finn.no. Der selges vel en del sånn.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #4 Skrevet 25. oktober 2009 Slikt startsett finnes også for gryter o.l. Fikk det til jul, var utrolig mye oppi! Sjekk på ikea;) Alt har helt OK kvalitet, ingenting av mitt har gått ødelagt ihvertfall. Har heller ikke trengt noe særlig mer enn det som er oppi. Kjøpte nettopp ny støvsuger, brukte 1000kr for en helt super en:D Se deg om etter salg, det er det lureste uten tvil:) Men når det gjelder mye av de store hvitevarene, er det lurest i det lange løp å legge litt penger i det. Når vi fikk ny oppvaskmaskin betalte vi 100kr mindre i strøm per mnd. Ganske mye i lengden! http://www.ikea.com/no/no/catalog/categori.../kitchen/15939/ Link til startsettene, bla på det store bildet, så ser du godt hva som er i!
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 Hvor mye penger bør vi sette av til hvert av disse punktene? Så lenge du har internettilgang, finner du også Ikea, Jernia, Expert, finn.no, Obs! osv like lett som oss andre, vel? Hva kvalitet og pris angår, så er vi studenter (dvs har dårlig råd ) og ønsker derfor å satse på de billigst mulig løsningene. Men tingene bør være av en grei nok kvalitet til at de er holdbare og gode å bruke. Jeg har f.eks sett et bestikksett på Ikea til ca 1000 kr, men har hørt at kvaliteten på dette er veldig dårlig, så jeg lurer litt på om vi kanskje bør se på noe som er av en litt bedre kvalitet og som holder noen år. Ingen grunn til å bytte ut bestikket nå før dere har prøvd det og funnet ut om dere synes det holder eller ikke. Butikkene er åpne også etter at dere har flyttet inn Når det gjelder hvitevarer ellers, er det et poeng å ha leiligheten før dere kjøper kjøleskap, fryser mm, så dere vet hvilke løsninger det er plass til. Når dere er studenter, trenger dere ikke utstyr som et fullt etablert par fra dag en. Mange låner gjerne et gammelt servise og noen ovnsformer fra boden til mor og far, f.eks, og fyller på med nytt etterhvert som de føler behov og har råd til ting som er mer deres stil.
Gjest Gjest_Grynet_* Skrevet 25. oktober 2009 #6 Skrevet 25. oktober 2009 Kanskje vi går for Ikea allikevel, da. Takk for alle innspill! Så lenge du har internettilgang, finner du også Ikea, Jernia, Expert, finn.no, Obs! osv like lett som oss andre, vel? Åpenbart. Men jeg spurte etter ca-priser, siden jeg regnet med at det finnes de som husker slikt i hodet, og som kanskje i tillegg har noen kommentarer hva kvalitet osv angår. Og det var det jo også noen som faktisk hadde, som vi ser. Ingen grunn til å bytte ut bestikket nå før dere har prøvd det og funnet ut om dere synes det holder eller ikke. Butikkene er åpne også etter at dere har flyttet inn Vi har ikke bestikk, det er det som er poenget. Hvis du mener vi burde kjøpe noe som potensielt har dårlig kvalitet (men som flere her mener fungerer helt greit) for å teste det ut, er ikke dette noe man kan ta seg råd til på studentbudsjett. Når det gjelder hvitevarer ellers, er det et poeng å ha leiligheten før dere kjøper kjøleskap, fryser mm, så dere vet hvilke løsninger det er plass til. Når dere er studenter, trenger dere ikke utstyr som et fullt etablert par fra dag en. Mange låner gjerne et gammelt servise og noen ovnsformer fra boden til mor og far, f.eks, og fyller på med nytt etterhvert som de føler behov og har råd til ting som er mer deres stil. Leiligheten er i boks den, og vet hva vi trenger. Det er derfor vi har laget denne listen. Og, vi er riktignok studenter, men vi bruker mye tid på matlaging, og trenger derfor å ha alt på plass. Takk for tips! Det blir nok litt fra mammas kjøkken også, sånn i førsten!
Gjest tyttebær Skrevet 26. oktober 2009 #7 Skrevet 26. oktober 2009 Når det gjelder bestikk hadde jeg aldri brukt 1000 kroner på det. Vi har dette fra Ikea: bestikk og det fungerer mer enn greit! Vi har hatt det i over 3 år! Da vi hadde bodd sammen en stund begynte vi å ønske oss finere bestikk til jul, som Hardangerbestikk! Når det gjelder tallerken, glass og kopper ville jeg ha gått for en billigvariant til å begynne med. Dere er studenter! Og de fleste billig variantene er helt greie. Vi brukte billig-tallerken helt til vi hadde flyttet inn i det nye huset vårt. Da tok vi oss råd til å kjøpe nytt.. Man trenger ikke det fineste når man flytter sammen for første gang, og skal handle mye og prøve å få det billigst mulig. Skikkelig service er vel ofte sånn man ønsker seg til bryllup og sånn senere?! Jeg vil anbefale dere å ta turen på IKEA, Nytt&Nyttig og Nille/Europris for enkle ting. Har helt greie litermål, bakeboller og lignende der også! I tilegg er ikke dette dyrt! Og jeg erfarte i allefall at familie begynte å handle ting til leiligheten vår til jul og sånn, så da var det bare å pakke bort f.eks. bakebollen fra Nille til 20 kroner, og bytte den ut med den herlige Tupperware bollen vi fikk!
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 26. oktober 2009 #8 Skrevet 26. oktober 2009 Prøv også netthandelen, Finn etc. Mye å finne her. Så er det jo snart jul - dere kan jo ønske dere noe etterhvert også? Lykke til!
Gjest Gjest_student_* Skrevet 26. oktober 2009 #9 Skrevet 26. oktober 2009 Husk at du ikke trenger å kjøpe alt med en gang, familie og venner blir sikkert glade for nyttige julegaveønsker. Micro, kjøkkenvekt, mange ulike typer kniver, kjeler og bakeboller, steketermometer osv. er ting man kan klare seg uten. Og mange dere kjenner har sikkert servise/kjøkkenutstyr liggende bortgjemt som de sikkert vil bli glad for å bli kvitt.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #10 Skrevet 27. oktober 2009 Når det gjelder hvitevarer er jeg faktisk ikke sikker på om det er noe særlig å spare på å kjøpe brukt... Hvitevarer er faktisk ganske billig, og hvis dere vurderer å kjøpe bestikksett til 1000kr fordi dere er redd for at det fra ikea er av dårlig kvalitet så hadde jeg ikke nølt to ganger med å kjøpe nye hvitevarer Elkjøp o.l har jo salg annenhver uke, og kjøper dere nytt får dere tross alt nye ting, med garanti. Kjøleskap, vaskemaskin og fryser får dere vel til 3000-4000 pr stk nytt. Trenger dere mikro? Har dere behov for stor fryser?
Gjest Agurkolat Skrevet 1. november 2009 #11 Skrevet 1. november 2009 Kan vere lurt og høre med familie og venner og slikt om de har noe de ikkje trenger. Folk som er etablerte og opp i årene har som oftest for masse ting og gir villig vekk. Stikk på loppis/bruktbutikker og se etter utstyr og, hvis man ikkje er så opptatt av at alt skal se likt ut, så kan man finne mye rart der. Tenk over det at dere er to, og trenger dere så masse bestikk? Dess mer dere har, dess mer dere kan bruke før dere må vaske opp. Da hoper oppvasken seg opp, og alt blir rot Men, slik som ildfaste former kryr det av på loppis, og kjøkkenredskaper som kniver, øster o.l. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå