Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Noen som har oppskrift på gode hjemmelagede sauser? Jeg er så lei posesaus og har lyst til å lage selv. Kan selvfølgelig lage vanlig lys og brun grunnsaus og kjempegod tomatsaus, men hva er godt til kylling, biff, svinefilet, fisk og lignende? Føler at jeg trenger litt inspirasjon. Dagens middag her er forresten Entrecôte med stekt, skivet champignon og ovnstekte grønnsaker. Forslag til en god saus til mottas med takk:)
she devil Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 hei hei :)her er en kjempe enkel saus som jeg bruker til både viltbiff, vanlig biff, biffstrimler og til koteletter. Etter man har stekt kjøttet tilsetter man: en pk lett rømme en pk fløte ( jeg bruker kremfløte ) 4 skiver brunost en toppet ts lyst buljongpulver dette kokes til sausen er passe tykk. jeg bruker piffi og knorr sin kjøtt og grill krydder for ekstra smak ikke særlig sunn saus..... men det er en sikker vinner
Gjest sausegjest Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 Noen som har oppskrift på gode hjemmelagede sauser? Jeg er så lei posesaus og har lyst til å lage selv. Kan selvfølgelig lage vanlig lys og brun grunnsaus og kjempegod tomatsaus, men hva er godt til kylling, biff, svinefilet, fisk og lignende? Føler at jeg trenger litt inspirasjon. Dagens middag her er forresten Entrecôte med stekt, skivet champignon og ovnstekte grønnsaker. Forslag til en god saus til mottas med takk:) Det mest grunnleggende når man skal lage god hjemmelaget saus er god hjemmelaget kraft. Da skal det ikke mer til enn ting som rødvin (til biff), kanskje litt sjalottløk, urter eller fløte/hvitvin/sitron (til fisk). En god saus til kyllingfilet på basis av kyllingkraft får du feks med litt surret hvitløk, dijonsennep og crème fraîche (et par spiseskjeer av sistnevnte holder lenge). Hvis du ikke har kraft, kan du lage smørbaserte sauser. Ikke noe til hverdags, akkurat, men veldig godt likevel. Til dagens biffmiddag ville en béarnaise være klassisk. Og til fisk enten hollandaise eller varianter av beurre blanc. Jeg liker sistnevnte godt. Eksempler på oppskrifter her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå