Gå til innhold

USA, amerika, statene og de forente stater

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er navn jeg har hørt for USA av nordmenn.

Men hvorfor går det etter alder? De fleste jeg vet om under 40 sier USA. En del av de over 40 og nermere 60+ sier enten amerika eller bare statene. Og de fleste gamle jeg vet om sier stort sett Amerika for USA.

Men hvorfor? Hvorfor går det etter alder hva man sier? Hvorfor sier ikke alle USA, Amerika eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 20 og sier både USA og statene. Vet ikke hvorfor, men jeg veksler ihvertfall på det. Er veldig sjelden jeg hører noen som sier amerika? Amerika er jo ett kontinent, ikke ett land :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både USA og Statene er greie, så lenge man ikke sier "junaiten". DET høres dumt ut. :fnise:

"Amerika" brukes vel mest av folk som ikke har vært der, de har det med å generalisere litt. (Det blir vel det samme som med Afrika.) Men på den annen side så kalles jo innbyggerne for amerikanere, og de kaller jo ofte landet sitt for America, så helt feil blir det vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes både USA og Statene er greie, så lenge man ikke sier "junaiten". DET høres dumt ut. :fnise:

"Amerika" brukes vel mest av folk som ikke har vært der, de har det med å generalisere litt. (Det blir vel det samme som med Afrika.) Men på den annen side så kalles jo innbyggerne for amerikanere, og de kaller jo ofte landet sitt for America, så helt feil blir det vel ikke.

Jeg prøver å være konsekvent og si "usanere" om folk fra USA. Amerikanere er alle på det amerikanske kontinentet. Jeg er over tretti, men under førti (siden trådstarter var interessert i alder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å være konsekvent og si "usanere" om folk fra USA. Amerikanere er alle på det amerikanske kontinentet. Jeg er over tretti, men under førti (siden trådstarter var interessert i alder).

Nei det er det ikke.

De fra Canada er Canadiere

De fra Mexisco er Mexsikanere

De fra Brasil er brasillianere

forstår du hva jeg prøver og si.

Amerikanere er fra USA de er amerikanere. Det finnes ikke noe folkeslag som heter usanere

Det mest riktige er vel egentlig at de hvite er Europeere

De svarte er afrikanere og resten er asiater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Korrekt
Nei det er det ikke.

De fra Canada er Canadiere

De fra Mexisco er Mexsikanere

De fra Brasil er brasillianere

Men de er alle fra det amerikanske kontinent. Dernest er de fra sine respektive land på det amerikanske kontinent. Usanere har slett ikke monopol på å være fra det amerikanske kontinent. Derfor kan det heller ikke bare være usanere som er amerikanere.

Dessuten er det mer enn ett amerikansk kontinent. Vi har Nord-Amerika som er et kontinent. Vi har Sør-Amerika som er et annet kontinent. Om Mellom-Amerika regnes som et kontinent vet jeg ikke, men det er iallfall et eget begrep. Om ikke annet så av geopolitiske og rasemessige årsaker. Og Nord-Amerika består av både USA og Canada. Altså er både usanere og canadiere nordamerikanere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Liselotte_*
Men de er alle fra det amerikanske kontinent. Dernest er de fra sine respektive land på det amerikanske kontinent. Usanere har slett ikke monopol på å være fra det amerikanske kontinent. Derfor kan det heller ikke bare være usanere som er amerikanere.

Dessuten er det mer enn ett amerikansk kontinent. Vi har Nord-Amerika som er et kontinent. Vi har Sør-Amerika som er et annet kontinent. Om Mellom-Amerika regnes som et kontinent vet jeg ikke, men det er iallfall et eget begrep. Om ikke annet så av geopolitiske og rasemessige årsaker. Og Nord-Amerika består av både USA og Canada. Altså er både usanere og canadiere nordamerikanere.

Jeg kan aldri tenke meg at en kanadier ville kallt seg amerikaner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Korrekt
Jeg kan aldri tenke meg at en kanadier ville kallt seg amerikaner...

Hva har det med saken å gjøre? Det er som negere som ikke vil kalle seg negere. Det betyr ikke at de ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39, sier USA og av og til Statene. Men vil aldri falle meg inn og si Amerika, da dette omfatter svært mange flere land enn bare USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...