Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #1 Del Skrevet 25. oktober 2009 Vi har valget mellom navnefest eller dåp for vårt lille barn og heller vel mest mot navnefest selv om vi selv begge er døpt. Vi føler ikke at vi helt kan stå inne for det man skal love under dåpen. Samtidig har det vært vanlig i familiene våre å døpe og jeg synes det kan være en fin tradisjon, og jeg tenker at "tenk om alle vennene til barnet vårt senere skal konfirmere seg i kirken også kan ikke vårt barn da konfirmere seg med disse vennene fordi h*n da først må døpes"? Hvordan er dette i dag om man vil døpes i "voksen" alder. F.eks. som 15-åring. Må man da døpes foran menigheten eller kan h*n døpes "privat" uten masse vitner? Det er jo langt frem i tid å tenke på dette, men jeg synes det er litt viktig i forhold til hva vi skal velge for h*n nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 25. oktober 2009 #2 Del Skrevet 25. oktober 2009 Det er mange som døper seg før de konfirmerer seg. Oppfatter det slik at man helst skal døpes i gudstjeneste, men det går sikkert an å gjøre det mer privat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 25. oktober 2009 #3 Del Skrevet 25. oktober 2009 Da min bror ble døpt før konfirmasjonen var kun foreldre, faddere og jeg tilstede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 25. oktober 2009 #4 Del Skrevet 25. oktober 2009 Da min bror ble døpt før konfirmasjonen var kun foreldre, faddere og jeg tilstede. OK - ble han da døpt i kirken med bare dere - eller var det et annet lokale? Er jo nesten 15 år frem i tid dette evt. menmen.. kjekt å vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 25. oktober 2009 #5 Del Skrevet 25. oktober 2009 Det er veldig vanlig at folk som vil konfirmeres i kirken ikke er døpt fra før (her kan det være geografiske forskjeller, men det er i alle fall ikke unormalt, slik det var da jeg var konfirmant). Det arrangeres enten egne gudstjenester for dette, eller så gjøres det i en vanlig gudstjeneste. Jeg ville ikke bekymret meg for dette - man blir ikke (lenger) sett rart på hvis man døpes i "voksen alder". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #6 Del Skrevet 25. oktober 2009 OK - ble han da døpt i kirken med bare dere - eller var det et annet lokale? Er jo nesten 15 år frem i tid dette evt. menmen.. kjekt å vite. Man kan døpe seg i kirken med kun de nærmeste tilstede - altså ikke under gudstjeneste. En gutt i klassen min døpte seg slik før konfirmasjonen. Tror det var en fredag ettermiddag, og han hadde kun mor,søster og en kamerat tilstede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 25. oktober 2009 #7 Del Skrevet 25. oktober 2009 OK - ble han da døpt i kirken med bare dere - eller var det et annet lokale? Er jo nesten 15 år frem i tid dette evt. menmen.. kjekt å vite. Det var i kirken med bare oss ja. Nå er dette faktisk 15 år tilbake i tid, så mye kan vel ha forandret seg fram til ditt barn evt. skal konfirmeres. Men det blir jo mer og mer vanlig å ikke døpe barna sine, og mer og mer vanlig å ikke konfirmere seg i kirken/i det hele tatt, så jeg synes ikke at dette er en spesielt god grunn til å døpe barnet ditt. Om han blir kristen og vil døpe seg og konfirmere seg burde ikke dette være flaut, og det er minst like sannsynlig at han ikke vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #8 Del Skrevet 25. oktober 2009 Jeg døpte meg da jeg var 8 år, samtidig med min bror i forbindelse med hans konfirmasjon. Han var 15 år. Det var bare oss to, foreldre og faddere i kirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå