Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Den 1.10 bestillte jeg en laptop fra MPX.no. Mottok PC'en et par dager etterpå. Etter en ukes bruk finner jeg ikke ønsker å beholde den, da den ikke oppfyller mine krav. Velger da å benytte meg av angreretten, og sender den inn 10.10. MPX mottar PC'en den 12.10, og etter dette drar jeg på ferie. Kom hjem i går, og da ser jeg at jeg har fått en mail fra MPX der de skriver: Gjelder sending av 1 stk. Acer Aspire. 7738 G. Angrefrist er avvist da maskinen ikke er gjensalgbar. Det er installert 3 parts programvare på maskinen, og det er aske og støv på tastatur. Enehten fremkommer ikke som ny og er tatt i bruk som egen. Jeg foretrekker å bruke Linux, så dette var installert ved innsendeles tidsunktet. Dette med støv og aske stiller jeg meg uforsåtende til. Jeg ser i angrerettloven at det står : § 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side Slik jeg ser det er PC'en absolutt sendt tilbake i tilnærmet samme stand. Innstalleringen av et annet operativsystem har jo på ingen måte beskadeliget varen. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg videre skal forholde meg til dette?
feuerstein Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 Slik jeg ser det er PC'en absolutt sendt tilbake i tilnærmet samme stand. Innstalleringen av et annet operativsystem har jo på ingen måte beskadeliget varen. Uten å ta stilling til resten av saken så forstår jeg mpx på dette punktet. Hvis du fjernet søppelet som lå på pcen før du la inn et skikkelig operativsystem får mpx en del merarbeid med å reinstallere søppel slik at de kan selge pcen på ny med de spesifikasjoner produktet skal ha. Programvare er del av produktets helhet, uansett hvor lett kopierbart og lite håndgripelig det er.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 Det er meget mulig det blir merarbeid på MPX, men når de mottar en retur må de jo unasett kjøre en reinstall med mindre PC'en ikke har blitt brukt. Jeg kan ikke se at dette er grunn god nok til å avvise en retur.
Gjest En gjest Skrevet 25. oktober 2009 #4 Skrevet 25. oktober 2009 Det er meget mulig det blir merarbeid på MPX, men når de mottar en retur må de jo unasett kjøre en reinstall med mindre PC'en ikke har blitt brukt. Jeg kan ikke se at dette er grunn god nok til å avvise en retur. Sunn fornuft tilsier at du har helt rett. Så fremt PC-en er startet må de reinstallere den uansett. En PC som har vært ute hos en kunde har kanskje fått opprettet brukernavn, lastet ned filer, kan teoretisk sett være infisert med virus eller annet. Den kan ikke selges på nytt uten videre uansett. Så hvis det ikke er en forutsetning i kontrakten at retur ikke gjelder hvis den har vært tatt i bruk, må kunden ha en god sak.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 Det er akkurat det jeg tenker også. Skal skrive en mail til MPX nå, hvor jeg skriver akkurat det. Så får vi se hvordan saken utvikler seg.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 25. oktober 2009 #6 Skrevet 25. oktober 2009 Det er akkurat det jeg tenker også. Skal skrive en mail til MPX nå, hvor jeg skriver akkurat det. Så får vi se hvordan saken utvikler seg. Holde oss oppdatert her inne på hva du får til svar da vurderer å kjøpe pc fra samme sted skjønner du,men blir skeptisk etter å ha lest dette.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. oktober 2009 #7 Skrevet 25. oktober 2009 Skal holde denne tråden oppdatert. Har selv handlet for mange tusen kroner hos MPX over flere år, og har aldri møtt på problemer som dette, men nå har jeg heller aldri sendt inn noen retur heller. Men er nok siste gangen jeg handler hos dem, hvis de skal være så vanskelige.
Zzyzx Skrevet 26. oktober 2009 #8 Skrevet 26. oktober 2009 Da du reinstallerte, fjernet du partisjonen som inneholder recoveryen til maskinen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå