Gå til innhold

Senior PC? Datamaskin til gamle - hvilke er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gammel tante som i flere år har snakket om at hun har så lyst til å lære seg data og internett. Hun er minstepensjonist og bor i blokk. Tante er 75 år, har mye giktplager, men ikke noe i veien med syn, hørsel og intellekt.

Jeg har lyst til å kjøpe henne en rimelig bærbar pc, men det viktigste er at den er enkel, vet ikke om jeg heller burde kjøpe mac - er det enklere? Tastaturet er vel det samme uansett, dvs skriftstørrelsen er den samme?

Hva med skjermen? Er det noe spesielt man bør tenke på? Det er vel en fordel om skjermen er litt stor?

Hva slags internettoppkobling er rimelig og enkel? Mobilt bredbånd? Hun har mobiltelefon.Hun har ikke råd til noen dyre løsninger. Selv om jeg kjøper datamaskin til henne, ser jeg for meg at hun betaler internettregningen selv, det kan da ikke koste så mye? Hun bor i Oslo.

Jeg ser for meg at jeg kjøper maskina, tar fly til Oslo, er der en helg og viser henne, og at hun er såpass lærenem at det holder med en helgs opplæring. Hun lærte seg jo fort å bruke mobiltelefon. Jeg oppretter også en mailkonto til henne, sa kan vi begynne å maile.

Tips til senior-pc og internettabonnement?

Skrevet

Jeg vil heller anbefale å kjøpe PC en mac, flere folk har PC og kan derfor være lettere å få hjelp om det skulle være noe hun ikke skjønner.

Har hun kabeltv? Veldig mange at kabeloperatørene leverer internett gjennom tv nettet, det kan jeg tenke meg at vil være det enkleste, og det er ofte ganske billig. Regner med at hun ikke kommer til å sitte å laste ned eller opp mye (?), så hun trenger jo ikke stor hastighet på linjen.

Er nok greit å velge en PC med litt størrelse på, både for at skjerm og taster skal være store nok.

Ellers så arrangeres det jo masse datakurs for eldre rundt omkring, kanskje hun hadde hatt glede av å gå på et slik ett? Er jo ofte bare en gang i uken, og en grei måte å komme seg litt ut på å være sosial i tillegg.

Skrevet

Ville tro det er lettere med Mac enn med Windows. Selv bruker jeg bare forskjellige varianter av linux, og har satt opp en maskin med fedora for fattern. Han bruker den til å surfe og skrive brev. Det er da ikke noe problem for meg å rigge den til så operativsystemet er enkelt, oversiktlig og pent (litt grafiske effekter og snacks). Windows er bedritent, og det kan du fint hoppe over, om ikke bestemor skal spille shoot-em ups og splatterspill. Du slipper virus med Mac, og alle jeg har hørt snakke om Mac er kjempefornøyde, til tross for at Apple er et drittsekkfirma.

Skrevet

Jeg har også inntrykk av at folk er fornøyd med mac, selv om servicen hos apple er dårlig.

Men mac er jo en god del dyrere enn pc, og jeg har ikke så god råd egentlig, så ser for meg at det blir en rimelig pc. Det er jo ikke sikkert at tante kommer til å leve i så mange år til, så jeg synes ikke det er noen vits i å vente med å kjøpe.

En fordel med mac, er jo at den er klar til bruk med en gang...

Vet at kabeloperatører leverer internett gjennom kabelnettet, men i blokka hennes har de visst takket nei til en slik løsning fordi de syntes det ble dyrt. Da er det vel bare mobilt bredbånd som er mulig?

Skrevet

Den eldste i min familie (80+) gikk fra pc til mac for noen år siden, hun er helt klar på at ting ble mye enklere med mac. Når det gjelder mulighetene til å få hjelp er vår erfaring at diverse naboer og slektninger fra Windows-verden ikke har noe problem med å finne ut hva som er galt når de først setter seg ned ved macen, men det er klart at telefonsupport er vanskeligere når hjelperen har Windows i hodet.

Apple er som gjesten over skriver et drittsekkfirma, men de har mer enn noen andre forstått verdien av et enkelt brukergrensesnitt.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...