Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at mange informerer om giftemål, bursdager, forlovelser osv i lokalaviser.

Kan hvem som helst levere inn hva som helst om hvem som helst?

Kan f.eks. en bestemor sette inn en annonse om at barnebarnet har giftet seg, uten tillatelse fra barnebarnet?

Hvem har i tilfelle ansvaret hvis dette skjer? Kan avisa trykke uten tillatelse fra dem det angår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke 100% sikkert i slike saker, men vanligvis så skal man ikke legge ut personalia til noen som ikke har gitt sitt samtykke til det (bortsett fra allerede offentlige personer, der er det andre regler)

Syns det er helt okey å legge ut en annonse hvor man skriver t.ex; Gratulerer mitt barnebarn med 10 årsdagen. Hilsen bestemor - fullt navn.

Jeg reagerer derimot når noen skriver; Gratulerer mitt barneban Kari Nordmann med sin 10 årsdag.

Skrevet

Takk.

Jeg er enig med deg.

Men jeg tenker også på om bestemor kan skrive "XXX og XXX giftet seg xx.xx.2009. Stolte besteforeldre gratulerer"?

Skrevet
Takk.

Jeg er enig med deg.

Men jeg tenker også på om bestemor kan skrive "XXX og XXX giftet seg xx.xx.2009. Stolte besteforeldre gratulerer"?

Nja, er veldig usikker på akkurat dette altså.

I mine öyne så burde dette ikke värt lov i det hele tatt. Jeg hadde iallefall blitt skikkelig sur om noen hadde gjort dette uten å avklare det med meg först.

Det er jo ikke sikkert at man vil at hele verden skal vite om hendelser i sitt eget privatliv.

Men eksakt hva loven sier er jeg desverre litt usikker på.

Skrevet

Er det ikke offentlig hvem som gifter seg, da? Jeg vet ikke hvor jeg har dette fra, så det er mulig jeg tar feil.

Uansett: Jeg har ikke inntrykk av at avisene sjekker med dem det gjelder, uansett hva man gratuleres med. Jeg ville ikke lagt inn noen gratulasjon uten å forhøre meg om det var greit, men jeg hadde ikke blitt sur hvis noen gratulerte meg for ett eller annet.

Hva er det du/dere reagerer på? Jeg ble nysgjerrig :-)

Skrevet

Jeg syns ikke det er riktig å gjøre det, men vet at det dessverre er fullt mulig, da mine foreldre gjorde det i forbindelse med mitt bryllup, som jeg ikke ønsket annonsert i avisen.

Skrevet

Stemmer det. Ekteskapsinngåelse er i seg selv offentliggjøring av at en nå er et ektepar, og det er også krav om at dette tinglyses. Dermed er bestemorannonsen til brudeparet forsåvidt grei, mens til tiårsdagen mer i gråsona. Dødsfall skal også tinglyses, og er som sådan en offentlig hendelse.

Skrevet
Ser at mange informerer om giftemål, bursdager, forlovelser osv i lokalaviser.

Kan hvem som helst levere inn hva som helst om hvem som helst?

Kan f.eks. en bestemor sette inn en annonse om at barnebarnet har giftet seg, uten tillatelse fra barnebarnet?

Hvem har i tilfelle ansvaret hvis dette skjer? Kan avisa trykke uten tillatelse fra dem det angår?

Nå er jo giftemål off.info da. Det vil stå i menighetsbladet og siste søndag før vielse,så leser presten opp i kirken hvem som skal gifte seg.

Skrevet
Nå vet jeg ikke 100% sikkert i slike saker, men vanligvis så skal man ikke legge ut personalia til noen som ikke har gitt sitt samtykke til det (bortsett fra allerede offentlige personer, der er det andre regler)

Syns det er helt okey å legge ut en annonse hvor man skriver t.ex; Gratulerer mitt barnebarn med 10 årsdagen. Hilsen bestemor - fullt navn.

Jeg reagerer derimot når noen skriver; Gratulerer mitt barneban Kari Nordmann med sin 10 årsdag.

her trykker avisen navn og adresser på alle jubilanter på rundt tall. De begynner på 50 år og går oppover. De henter listen fra folkeregisteret. En må selv ringe avisen og si i fra om man ikke vil at det skal stå.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Nå er jo giftemål off.info da. Det vil stå i menighetsbladet og siste søndag før vielse,så leser presten opp i kirken hvem som skal gifte seg.

Selv om man gifter seg på rådhuset evt.?

Skrevet

Jepp, det er ingen juridiske hindringer for å sette inn den type annonser/gratulasjoner i avisen.

Jeg bor i en liten by, og her er alle som bor i kommunen i avisen hver gang de har rund dag.

For ikke så lenge siden var det for øvrig en dame som satte inn fødselsannonse etter at hun fikk barn - og først da fikk barnefarens kone vite om at han hadde truffet en annen.

Skrevet

Det er jo en hilsen eller gratulasjon fra den som setter inn annonsen. Man trenger ingen tillatelse for å hilse eller gratulere.

Litt usikker på om jeg misforsto, men mente dere ovenfor her at det ikke passer å skrive det fulle navnet i hilsenen?

I lokalavisa her får man ikke skrive hilsen uten å bruke jubilantens fulle navn..

Skrevet

Jeg har i alle fall sett det bli gjort.

Det var stolte besteforeldre som satte inn bilde av barnebarn med make få dager etter bryllupet.

Det triste var at bildet ikke var noe særlig bra, og at paret så ut som de hadde lagt MANGE penger i klær og blomster og alt. Og sikkert også fotograf. Så det var synd å se bildet i avisa der brudeparet var veldig uheldige, selv om besteforeldrene var sprekkeferdige av stolthet.

Da jeg selv sendte inn brudebildet vårt til avisa ble jeg ikke spurt/sjekket om det var oss selv som sendte det inn. Det bare kom på trykk få dager etter.

Skrevet
For ikke så lenge siden var det for øvrig en dame som satte inn fødselsannonse etter at hun fikk barn - og først da fikk barnefarens kone vite om at han hadde truffet en annen.

:tommel:

Ellers skjønner jeg ikke helt problemet hveken med brudebilder eller bursdagshilsener.

Skrevet
:tommel:

Ellers skjønner jeg ikke helt problemet hveken med brudebilder eller bursdagshilsener.

Stod en trist bursdag hilsen i avisen for en tid tilbake hvor besteforeldre ønsket å gratulere et barnebarn som de savnet så dypt og lengtet etter.. De har ingen kontakt med hverandre.. ble veldig leit for dette barnet.

Skrevet
Stod en trist bursdag hilsen i avisen for en tid tilbake hvor besteforeldre ønsket å gratulere et barnebarn som de savnet så dypt og lengtet etter.. De har ingen kontakt med hverandre.. ble veldig leit for dette barnet.

Huff, høres ille ut.

Jeg har sett hilsen til et barn som er i fosterhjem, og der det tydelig gikk frem av teksten hvordan familiesituasjonen er for barnet. Jeg ble ganske lei meg av å se hvordan barnets rett til privatliv ble krenket. Noen ganger bør kanskje redaksjonen utvise litt skjønn.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

men kan man bli hengt ut i avisen med beskrivelse og adresse??

Skrevet
Ekteskapsinngåelse er i seg selv offentliggjøring av at en nå er et ektepar, og det er også krav om at dette tinglyses.

Yeah right!! :fnise:

Du er ikke sann. :ler:

Skrevet

Ok, takk for engasjement og svar :)

Det jeg EGENTLIG lurer på, er følgende:

Kjæresten og jeg forlova oss i sommer. Skal gifte oss i 2010, datoen er satt. Vi vil absolutt ikke kringkaste dette i lokalavisa som vi ser enkelte andre par velger å gjøre.

Nå har jeg en kamerat som synes det hadde vært veldig morsomt (på vår bekostning) å sette inn annonse på våre vegne. Altså: "Forlovelse inngått xx.xx.2009 mellom XXX og XXX"

Kan han gjøre dette? Jeg mener - kan noen gi seg ut for å være noen andre og trykke noe i avisa? Kan jeg f.eks. sette inn et bilde av noen og "late som" de har gjort dette selv?

Jeg er kanskje veldig barnslig, men det er veldig viktig for meg at forlovelsen IKKE kringkastes da jeg synes det er skrekkelig, skrekkelig flaut :sjenert:

Gjest En gjest
Skrevet
Nå har jeg en kamerat som synes det hadde vært veldig morsomt (på vår bekostning) å sette inn annonse på våre vegne. Altså: "Forlovelse inngått xx.xx.2009 mellom XXX og XXX"

Uansett, lovlig eller ikke, hvis han gjør dette selv om du på en skikkelig måte forklarer at det er mot din vilje, så er han ingen kamerat! Og det syns jeg du kan fortelle ham, på en høflig og ordentlig måte vel og merke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...