Gjest TS Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Hei, Har funnet mange fine bilder av (relativt) kjente kunstnere på nett. Lurer i den forbindelse på hva som er lov i forhold til "lån" av disse. Kan jeg printe ut, ramme inn og henge på veggen? Kan jeg printe ut, ramme inn og gi bort i gave? Kan jeg printe ut og bruke på div. selvlagde ting til eget forbruk+som gave? (Tenker f.eks. på klær, vesker osv.) Hva er lov?
Gjest Marlo Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 Du kan ikke bruke andres verk i det hele tatt. Om du laster ned noe og lagrer det på din egen PC, så er det selvsagt vanskelig å finne ut av slikt, men å printe noe ut og gi det bort i gave er Fy fy. Her hjemme har vi saksökt ganske mange fordi de bruker et av våres bilder på sin egen blogg o.l. og vi har vunnet hver eneste gang. Tar du noe som noen andre har laget uten å spörre om lov eller betale for det, så får man som regel svi for det.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 Hei, Har funnet mange fine bilder av (relativt) kjente kunstnere på nett. Lurer i den forbindelse på hva som er lov i forhold til "lån" av disse. Kan jeg printe ut, ramme inn og henge på veggen? Kan jeg printe ut, ramme inn og gi bort i gave? Kan jeg printe ut og bruke på div. selvlagde ting til eget forbruk+som gave? (Tenker f.eks. på klær, vesker osv.) Hva er lov? Tenk slik: Dersom alternativet til det du har tenkt å gjøre hadde vært at du kjøpte bildet av kunstneren og han fikk inntekt av det har du ikke lov å gjøre dette. Dermed: Kan jeg printe ut, ramme inn og henge på veggen? Nei dette kan du ikke gjøre Kan jeg printe ut, ramme inn og gi bort i gave? Nei dette kan du ikke gjøre Kan jeg printe ut og bruke på div. selvlagde ting til eget forbruk+som gave? Nei dette kan du ikke gjøre
Gjest TS Skrevet 25. oktober 2009 #4 Skrevet 25. oktober 2009 Du kan ikke bruke andres verk i det hele tatt. Om du laster ned noe og lagrer det på din egen PC, så er det selvsagt vanskelig å finne ut av slikt, men å printe noe ut og gi det bort i gave er Fy fy. Her hjemme har vi saksökt ganske mange fordi de bruker et av våres bilder på sin egen blogg o.l. og vi har vunnet hver eneste gang. Tar du noe som noen andre har laget uten å spörre om lov eller betale for det, så får man som regel svi for det. Takk for svar! Var det jeg egentlig regnet med. Men hvor aktuelt er det at kunstneren svarer på en henvendelse dersom man spør? Og hvor stor er sannsynligheten for at man får lov?
Gjest jur Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 Du kan ikke bruke andres verk i det hele tatt. Om du laster ned noe og lagrer det på din egen PC, så er det selvsagt vanskelig å finne ut av slikt, men å printe noe ut og gi det bort i gave er Fy fy. Her hjemme har vi saksökt ganske mange fordi de bruker et av våres bilder på sin egen blogg o.l. og vi har vunnet hver eneste gang. Tar du noe som noen andre har laget uten å spörre om lov eller betale for det, så får man som regel svi for det. Det stemmer. Man har ikke lov til å bruke andres arbeid, verken gi bort eller bruke selv: det er den som har laget det som har eierskap til det, og vil vinne alle rettsaker om temaet. Det er lett å oppdage dette, så faren for søksmål fra eier er stor.
Gjest Marlo Skrevet 25. oktober 2009 #6 Skrevet 25. oktober 2009 Takk for svar! Var det jeg egentlig regnet med. Men hvor aktuelt er det at kunstneren svarer på en henvendelse dersom man spør? Og hvor stor er sannsynligheten for at man får lov? Det kommer helt ann på personen/kunstneren. Her i heimen selger vi bildene for 1500kr pr stk for engangsbruk (vi selger nyhetsbilder så saken er litt anderledes). MEN - om en privatperson ringer og spör om de kan få lov til å bruke ett av bildene i sin private blogg, så har det noen ganger hendt at vi har tatt ett par hundrelapper og noen ganger også gitt lov uten at de trenger å betale. Uansett så skal fotografens (meg eller min samboer) navn stå klart og tydelig sammen med firmanavnet. Noen kunstnere er kjempegreie å ha med å gjöre, andre ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå