Gå til innhold

Lekekjøkken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten gutt på 17 mnd som vi til jul tenkte å kjøpe lekekjøkken til.

Han elsker å leke med gryter og sleiver, og oppvaskmaskinen er veldig spennende, men har fått litt negative tilbakemeldinger om at det er jenteleker.

Blir litt paff jeg, er det virkelig så ille om en gutt har lekekjøkken?

Føler at det er mer akseptabelt om en jente leker med "gutteleker" en omvendt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på 2 1/2 er helt vil etter biler, lastebiler og gravermaskiner. Når folk spør hva hun ville likt få til jul, sier jeg at det er dette hun interesserer seg for. Hun liker og har jo typiske jenteleker og, men så lenge kjøretøy er favoritten ser jeg ingen grunn til nekte henne det.

Hvis gutten deres liker kjøkken, så synes jeg helt klart at dere kan gi ham det til jul!

Skrevet

Drit i hva alle andre sier. Om han virkelig liker å leke "kjökken" så hvorfor hindre ham i det.

Kan ikke skjönne at man i dag skiller på jente - og gutteleker.

Er det ille at en voksen mann lager mat også da, eller velger et yrke som kokk?

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg ikke ville kjøpt lekekjøkken til gutt. Tror ikke gutter blir feminine av å ha lekekjøkken :fnise: , men jeg tror at de kan miste interessen for "jenteleker" fortere enn jenter gjør, slik at man får mindre glede av leken. Og dette er en stooor plastleke. Prismessig er de vel ikke veldig avskrekkende, men av miljøhensyn synes jeg det er greit å være litt kritisk til innkjøp av "engangsleketøy".

Interessen hans nå har nok sammenheng med at han observerer dere på kjøkkenet og er i hermealder, men det er ikke sikkert han vil bruke lekekjøkkenet så mye til rolleleker når han kommer litt videre, slik mange jenter gjør. Familiens småjente elsket å "lage kaffe", og satt på benken i stor konsentrasjon og øste kaffepulver opp i en melittapose som var satt ned i en skål, men jeg tror at en lekekaffetrakter uten kaffepulver hadde vært en kortvarig glede. Jeg tror gutten deres kanskje har mer glede av å få leke i det virkelige kjøkkenet, enn å ha sin egen miniutgave. Kanskje like greit med et barnekoppesett og noen gryter fra IKEA?

Gjest Gjest_Morten_*
Skrevet

Jeg har 2 gutter som var kjøkkensjefer i laaaang tid i et sånn mini kjøkken. De laget mat og storkoste seg max. Rosa var det også :tongue: Ingen som kommenterte det til oss nei. Skulle det være et problem for noen, så "who cares,teddybears"

Løp og kjøp, du kommer ikke til å angre :tommelopp:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Må være folk som er usikre på seg selv som mener at et lekekjøkken er forbeholdt jenter?! I min omgangskrets er det helt vanlig at både smågutter og jenter har lekekjøkken:) og heldigvis for det:)

Min minste gutt fikk kjøkken når han var ca like gammel som din og det har vært mye brukt. I vår ble det tatt ut og sto ute i flere mnd. Unger som kom på besøk storkoste seg når de fikk ha sandkakene i ovnen, eller ha vann i vasken;) Og det gjaldt både gutter og jenter!

Skrevet

Sønnen min har lekekjøkken, og bruker den titt og ofte. Jeg har ingen problemer med at han leker med det, selv om det i enkeltes øyne er jenteleker. Om han vil ha dokker og leketriller så skal han også få det. I mine øyne er det viktig at han blir en omsorgsperson for sine barn og at han kan lage mat- så hvorfor skal de som små lære at det bare er jenter som gjør sånt?

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke problemet med at en gutt har lekekjøkken. De flinkeste kokkene vi har her i landet er da for det meste mannfolk!

Gjest Gjestis
Skrevet

Snakk om å være fordomsfull da..! gjest 11:58 :nei:

Tror kansje du og evt dine barn har gått glipp av en hel del morro med den holdningen der ja..

åsså, hva er det med forurensning..!?

Disse kjøkkenene blir vel kastet sist.. De går i arv og på bruktsalg så det suser.. men billigskiten fra IKEA kastes fortløpende..

Nei, i dagens samfunn så har de fleste heldigvis skrinlagt tullete gamle myter, og heller åpnet for frihet til å velge selv.

Det verste er jo at noen tror at det kan påvirke barnas legning hvis guttene leker med dukkevogn og rosa leker å jentene med fotball og klinkis.

Gjest mamma til liten gutt
Skrevet

Jeg har tenkt å kjøpe komfyr til min gutt på 1,5, hvis jeg finner et som ser rimelig robust ut. Er imot denne kjøp og kast-kulturen...

Han er kjempeopptatt av å lage mat. Tar ut kjeler, øser og stekespader, koker, smaker og står i. :fnise: :rødme:

Om noen skulle ha noen morsomme kommentarer om det, so be it...

Kanskje han blir en mer sympatisk utgave av Hellstrøm :gjeiper:

Skrevet
Snakk om å være fordomsfull da..! gjest 11:58 :nei:

Hvor er fordommene da?

Min erfaring med barneflokk av begge kjønn, er at motsatte kjønns leker har vært interessante i kort tid. Som kjøkken, dukker og vogner. Noen ganger borti, men det har ikke vært mye brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...