Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #1 Del Skrevet 25. oktober 2009 Har lagt merke til at mange bruker ordet "dog" på en riv ruskende gal måte. De virker som de gjør det fordi de tror at språket blir finere av det. Andre som har lagt merke til det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 25. oktober 2009 #2 Del Skrevet 25. oktober 2009 Har lagt merke til at mange bruker ordet "dog" på en riv ruskende gal måte. De virker som de gjør det fordi de tror at språket blir finere av det. Andre som har lagt merke til det samme? Språket blir "penere" ved bruk av litt gammelmodige ord, synes jeg. Kan du gi noen eksempler der "dog" bli brukt feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #3 Del Skrevet 25. oktober 2009 Klippet fra http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Bokmålsordboka TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) dog dog adv (lty, sm o s norr þó) 1 likevel glad og d- vemodig / like all slags mat, d- ikke lutefisk 2 ikke desto mindre, like fullt det var kanskje tilfeldig, men d- ... / det får d- være grenser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #4 Del Skrevet 25. oktober 2009 Har lagt merke til at mange bruker "dog" i stedet for "men" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 25. oktober 2009 #5 Del Skrevet 25. oktober 2009 Når skal man bruke "dog"? I stedet for "likevel"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. oktober 2009 #6 Del Skrevet 25. oktober 2009 Det ser ut for meg som mange bruker "dog" på samme måte som engelsk "though", det blir feil på norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. oktober 2009 #7 Del Skrevet 25. oktober 2009 Når skal man bruke "dog"? I stedet for "likevel"? Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 27. oktober 2009 #8 Del Skrevet 27. oktober 2009 Det ser ut for meg som mange bruker "dog" på samme måte som engelsk "though", det blir feil på norsk. Det har jeg også lagt merke til. Ser rart ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 28. oktober 2009 #9 Del Skrevet 28. oktober 2009 Har lagt merke til at mange bruker "dog" i stedet for "men" Det ser ut for meg som mange bruker "dog" på samme måte som engelsk "though", det blir feil på norsk. Enig med de siterte. I tillegg er det en del som bruker "dog" der det ville sett bedre ut med "derimot". Om dette er direkte feil, kommer litt an på sammenhengen det står i, men godt språk trenger det ikke være. For eksempel: "Jeg kjenner NN. Hans kone MM kjenner jeg dog ikke." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå