Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg kommer akkurat hjem fra en 11 timers nattevakt, altså en time ekstra fordi klokka stilles en time tilbake, hvorpå jeg får høre at jeg ikke får betalt for den ekstratimen jeg måtte gå i natt. Er dette sant? Er ekstravakt så er liten sjans å skulle få "rettet" opp dette igjen når klokka skal stilles framover til våren.
tøydokka Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 Tror nok det er sant.. Har hvertfall opplevd det selv flere ganger. Du jobber vel i et "florence nightingale- yrke". Kjenner det provoserer meg at det kan være lov å holde på sånn, og at "ordningen" tilsynelatende aksepteres. Har hvertfall ikke erfart at noen har gjort noen nevneverdige forsøk på å protestere. Ingen i mannsdominerte yrker som hadde funnet seg i å bedrive tvunget veldedighet midt på natten..
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 Tror nok det er sant.. Har hvertfall opplevd det selv flere ganger. Du jobber vel i et "florence nightingale- yrke". Kjenner det provoserer meg at det kan være lov å holde på sånn, og at "ordningen" tilsynelatende aksepteres. Har hvertfall ikke erfart at noen har gjort noen nevneverdige forsøk på å protestere. Ingen i mannsdominerte yrker som hadde funnet seg i å bedrive tvunget veldedighet midt på natten.. joda - politiet har det på samme måte.. (ikke at det er mer rettferdig av en grunn)
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #4 Skrevet 25. oktober 2009 jeg har jobbet skiftarbeid i industrien, ikke betalt for timen der heller. Reagerte ikke noe på det.
karisjima Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 Vi fikk i utgangspunketet ikke betalt for den ekstra timen på natt, med begrunnelsen: dere jobber jo den søndagen vi skrur klokken frem, så da vil det gå opp i opp. Men det stemte ikke for min del, for de siste to årene jobbet jeg hver søndag klokken skruddes tilbake men aldri når den skruddes frem. Så vi fikk overtalt kommunen til å betale ut den ekstra timen når klokken skrus bakover, med god hjelp av fagforeninga.
Ella_Grey Skrevet 25. oktober 2009 #6 Skrevet 25. oktober 2009 Ja, det er sant. Det skal liksom bli rettet opp om høsten, som andre sier. Men tror ikke det er mange som jobber begge søndagene uansett...
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #7 Skrevet 25. oktober 2009 Det er jo det samme til våren da, bare andre veien. Da får man betalt en time mer enn man jobber. Maken til sutring... Og selv om du ikke jobber akkurat den natten til våren, så er det grenser for hva man skal lage rabalder for. Arbeidsgiver er jo ikke "sleipe", det blir jo akkurat den samme samlede utbetalingen når de betaler er "ekstra" time på våren!
Gjest Cupcakes Skrevet 25. oktober 2009 #8 Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Det er jo det samme til våren da, bare andre veien. Da får man betalt en time mer enn man jobber. Maken til sutring... Og selv om du ikke jobber akkurat den natten til våren, så er det grenser for hva man skal lage rabalder for. Arbeidsgiver er jo ikke "sleipe", det blir jo akkurat den samme samlede utbetalingen når de betaler er "ekstra" time på våren! jo er utrolige mange arbeidsgivere som faktisk er det, sleipe. og man skal ikke trenge å finne seg i å jobbe en time gratis, er jo en grunn til at man er i jobb-for å tjene penger og det blir ikke mye penger av å jobbe gratis...har selv funnet meg i mye rart når det gjelder lønn og timer, og kom til et punkt hvor det gikk opp for meg at det er helt feil å bare jatte med..og hvis du da ikke er så heldig å jobbe den vakten neste gang klokken stilles så får du jo ikke igjen for den time du jobbet ekstra... Endret 25. oktober 2009 av Cupcakes
pøbelsara Skrevet 25. oktober 2009 #9 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg kommer akkurat hjem fra en 11 timers nattevakt, altså en time ekstra fordi klokka stilles en time tilbake, hvorpå jeg får høre at jeg ikke får betalt for den ekstratimen jeg måtte gå i natt. Er dette sant? Er ekstravakt så er liten sjans å skulle få "rettet" opp dette igjen når klokka skal stilles framover til våren. Hvis du er timebetalt ekstravakt, så skal du ha betalt for de timene du faktisk jobber.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #10 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg kommer akkurat hjem fra en 11 timers nattevakt, altså en time ekstra fordi klokka stilles en time tilbake, hvorpå jeg får høre at jeg ikke får betalt for den ekstratimen jeg måtte gå i natt. Er dette sant? Er ekstravakt så er liten sjans å skulle få "rettet" opp dette igjen når klokka skal stilles framover til våren. Slik er det overalt. Også for menn. Ant. vil du, om du jobber der fast, få år da du er på vakt da kl stilles frem også. Vil du da trekkes for den timen? I industrien er det på samme måten. Noen har laget seg avtale seg innimellom at de deler den timen, altså avløser kommer en halv time før på jobb. Eks. toget som går på natt,kjører inn den timen. Likeså båter som har en rute å følge,kjører inn den timen. De som jobber der, pleier å dele den timen seg imellom.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #11 Skrevet 25. oktober 2009 Vi som har fast månedslønn får også den samme lønna om det er få eller mange arbeidsdager i måneden. Når 17. mai faller på en lørdag får vi samme lønna som når den faller på en mandag, osv. Det blir vel noe av det samme. Men om man har timelønn synes jeg jo man bør ha for de timene man faktisk jobber.
Kara W Skrevet 26. oktober 2009 #12 Skrevet 26. oktober 2009 Dersom jeg hadde timebetalt ville jeg ikke funnet meg i det. Dersom jeg var fast ansatt og fikk bekreftet at man fikk utbetalt den timen man ikke jobbet på våren, så hadde jeg vurdert å godta det. Stå på ditt! Få med deg de andre som jobbet samme vakten, så skal du se at du kommer noen vei. Hvis ikke hadde jeg innsistert på å få avspasere den timen.
Gjest Glør Skrevet 26. oktober 2009 #13 Skrevet 26. oktober 2009 Slik er det overalt. Også for menn. Ant. vil du, om du jobber der fast, få år da du er på vakt da kl stilles frem også. Vil du da trekkes for den timen? I industrien er det på samme måten. Da jeg jobba i industrien fikk de på nattskiftet betalt for den timen. Jeg hadde ikke fnnet meg i noe annet heller, så lenge jeg var ansatt på timelønn. Fastlønn blir en annen sak derimot, da er det greit, siden det går begge veier.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #14 Skrevet 26. oktober 2009 Vi som har fast månedslønn får også den samme lønna om det er få eller mange arbeidsdager i måneden. Når 17. mai faller på en lørdag får vi samme lønna som når den faller på en mandag, osv. Det blir vel noe av det samme. Men om man har timelønn synes jeg jo man bør ha for de timene man faktisk jobber. da må jeg si dere har fremhandlet en veldig dårlig avtale om bevegelige helligdager er det samme.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #15 Skrevet 26. oktober 2009 jo er utrolige mange arbeidsgivere som faktisk er det, sleipe. og man skal ikke trenge å finne seg i å jobbe en time gratis, er jo en grunn til at man er i jobb-for å tjene penger og det blir ikke mye penger av å jobbe gratis...har selv funnet meg i mye rart når det gjelder lønn og timer, og kom til et punkt hvor det gikk opp for meg at det er helt feil å bare jatte med..og hvis du da ikke er så heldig å jobbe den vakten neste gang klokken stilles så får du jo ikke igjen for den time du jobbet ekstra... Har du hørt om fagforening? slike avtaler gjøres sammen med fagforening. Så skal den godkjennes av de ansatte.... Å komme i ettertid å klage..... her kommer fastlønnssystemet fre.....den er ikke en gode...
Gjest TS Skrevet 26. oktober 2009 #16 Skrevet 26. oktober 2009 Slik er det overalt. Også for menn. Ant. vil du, om du jobber der fast, få år da du er på vakt da kl stilles frem også. Vil du da trekkes for den timen? Om jeg da vil trekkes for den timen spør du? Da har jeg jo ikke jobbet den timen og det er naturlig at jeg ikke krever å få betalt for det da. Og som jeg også poengterte er jeg bare ekstravakt, så sjansen er ekstremt liten for at jeg kommer til å jobbe den dagen, og enda mindre den NATTEN klokken skal stilles neste gang. Jeg ble ganske sjokkert over å høre folk si at jeg har jobbet gratis en time den natten. Jeg som sliter med å klare å holde meg våken de 10 timene som vi i utgangspunktet har. (grunnen til at jeg ikke tar så mange nattevakter)
gullhjerte Skrevet 31. oktober 2009 #17 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg jobbet samme vakt som deg i fjor, og spurte etter det samme - og fikk samme svar. At det ville gå opp i opp fordi klokka skulle stilles fram også, og at "det bare er sånn". Jeg hadde forøvrig flaks som faktisk jobbet den natta før sommeren hvor natta var en time kortere også pga at klokken ble stilt frem, så for min del gikk det tilfeldigvis opp-i-opp. Men jeg synes ikke noe om det i utgangspunktet.
Gjest en sm.ing sm lrer ltt Skrevet 2. november 2009 #18 Skrevet 2. november 2009 "Kl-stillinga"? Er dette noe alle opplagt skulle skjønne hva betyr?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #19 Skrevet 2. november 2009 Kl er vel en rimelig velbrukt og velkjent forkortelse, litt som tv,pc,ts, osv :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #20 Skrevet 3. november 2009 Det er riktig at du ikke får betalt for den timen. Til gjengjeld får du betalt for den timen du ikke jobber i tilsvarende vakt om våren. Årsaken er administrative. Man gidder ikke å regne ut separat lønn to ganger i året for alle de som går i faste vakter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå