Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med pus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt om pus før jeg kommer med problemstillingen;

Har en nydelig sterilisert hunnkatt på 10 år i hus. Hun har bodd sammen med meg nesten like lenge. Vi har flyttet en del på de 10 årene, men jeg har aldri behøvd å ha henne "inne i 2 uker" før jeg har sluppet henne ut etc. Ut med det samme (og inn etter 5 minutter igjen). Hun har fulgt MEG - ferdig med dét.

Vi har ingen kasse inne for det lukter så vanvittig ekkelt (uansett hvor ofte man rengjør). Dette går greit, for pus gjør ikke fra seg inne og sier ifra når hun må ut. Normalt gidder hun ikke være ute mer enn 10-15 minutter.

Problemet med pus er om natten. Jeg kan ikke huske at hun har sovet en hel natt gjennom. Hun vekker oss gjerne med purring og maling ved hodene våre, eller skrap på soveromsdør fordi hun vil ut/inn av rommet.

Hadde det enda vært bare oss, men nå som vi også har et barn på 5 år så har det begynt å bli et STORT problem. Hun vekker nemlig ungen ofte midt på natta.

Jada - jeg VET at katter er nattdyr, men å ha henne ute om natten er ikke noe alternativ (katta vil ikke være ute; hun vil bli stående og bære seg og vekke halve nabolaget).

Er det noen som har noen råd og tips til "katteoppdragelse"? Finnes det noe jeg kan gjøre slik at pus forstår at om natten - ja, da SOVER vi?

På forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere ikke et eget rom hvor katten kan være om natten? Muligheter for å lukke kjøkkendøren eller stuedøren? Katten til mamma og pappa er utrolig masete, så den har fått sitt eget rom om natten. Var et par netter med mye hyling og skriking, men etter det gikk det greit, og nå vet han at det er natt når vi lukker han inne, og da sover han. Vi hører det fort om vi har stått opp og bruker litt for lang tid på å lukke opp døren hans da... :gjeiper:

Men så lenge katten ikke kan gå inn og ut som han vil, så vill ejeg absolutt ha ordnet til kattedo. Hva hvis katten må på do iløpet av natten? Bruk ordentlig strø i kassen, slik du kjøper på dyrebutikken. Everclean er veldig bra. Det bruker vi på kattehuset på dyrebeskyttelsen, og selv med 60 katter går det greit å holde det relativt luktfritt!

Skrevet
Har dere ikke et eget rom hvor katten kan være om natten? Muligheter for å lukke kjøkkendøren eller stuedøren? Katten til mamma og pappa er utrolig masete, så den har fått sitt eget rom om natten. Var et par netter med mye hyling og skriking, men etter det gikk det greit, og nå vet han at det er natt når vi lukker han inne, og da sover han. Vi hører det fort om vi har stått opp og bruker litt for lang tid på å lukke opp døren hans da... :gjeiper:

Men så lenge katten ikke kan gå inn og ut som han vil, så vill ejeg absolutt ha ordnet til kattedo. Hva hvis katten må på do iløpet av natten? Bruk ordentlig strø i kassen, slik du kjøper på dyrebutikken. Everclean er veldig bra. Det bruker vi på kattehuset på dyrebeskyttelsen, og selv med 60 katter går det greit å holde det relativt luktfritt!

Jeg vurderer å ha henne på badet. Der er det varmekabler og hun koser seg der innimellom ellers. Hun ber forøvrig aldri om å gå ut på natten, så jeg tror ikke jeg trenger kasse. Har ikke hatt kasse på årevis. Bor dessuten på en 50 kvm stor leilighet, så en kasse vil "stinke opp" hele bopelen.

Takk for svar :)

Skrevet
Bor dessuten på en 50 kvm stor leilighet, så en kasse vil "stinke opp" hele bopelen.

Den vil ikke lukte i det hele tatt dersom du har kasse med tak og bruker Everclean.

Skrevet
Den vil ikke lukte i det hele tatt dersom du har kasse med tak og bruker Everclean.

Nei, kanskje ikke. Nå fungerer det imidlertid utmerket at hun er ute når vi er våkne, så jeg tror ikke det er kasse/ikke kasse som er problemstillingen. Prøver først å ha henne på badet, så får vi ta det derfra :)

Skrevet

Problemet når du ikke har kasse er at det går ut over naboenes hager.. Så at dere ikke vil ha kasse inne fordi du mener det vil lukte (noe det ikke vil hvis du gjør det på riktig måte og plukker opp ofte) er en utrolig egoistisk holdning.

Det er det samme som at hundeeiere skulle sagt at de ikke vil plukke opp etter hundene sine fordi. Ta ansvar for dyreholdet ditt og sørg for at det ikke går ut over folk rundt deg at du har valgt å ha dyr.

Skrevet
Problemet når du ikke har kasse er at det går ut over naboenes hager.. Så at dere ikke vil ha kasse inne fordi du mener det vil lukte (noe det ikke vil hvis du gjør det på riktig måte og plukker opp ofte) er en utrolig egoistisk holdning.

Det er det samme som at hundeeiere skulle sagt at de ikke vil plukke opp etter hundene sine fordi. Ta ansvar for dyreholdet ditt og sørg for at det ikke går ut over folk rundt deg at du har valgt å ha dyr.

Har ikke tenkt over det engang. Hun løper nemlig under veranda'n, gjør fra seg og flyr inn igjen. Men... Kan jo sette en kasse på veranda'n da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...