Gå til innhold

Tomater på boks er helseskadelig.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra det finnes tomater i "pappbeger" da.

Skrevet

ICA har økologiske hermetiske tomater i pappkartong. :)

Regner med dette gjelder makrell i tomat, tomatpuré og andre syrlige matvarer også, da.

Skrevet

Jeg regner også med at forbrukerjournalistikken ikke har forandret seg til det bedre og nå plutselig begynner å rapportere de reelle farene ved det hele.

Skrevet

"- Studier viser at bisfenol A-innholdet i de fleste menneskekropper overstiger det nivået som gjør at sædproduksjonen hemmes eller kan gi kromosomskade på egg hos pattedyr.

- Du kan få i deg 0,05 milligram bisfenol A fra én liter hermetiserte tomater. Det er en mengde som vil ha en effekt på folk, særlig ungdom."

Jeg blir sint, og lei. Tomater er jo svært sunt, og noe vi blir oppfordret til å spise. Jeg spiser mye hermetisk tomat, nettopp fordi det har vært fremhevet som sunt, og ville også servert mye tomat til barn.

Bisfenol A er et tilsetningsstoff, og vi vet det er skadelig for dyr og mennesker. Det burde være så enkelt å føre kontroll også i leddet mellom produsent av selve stoffet, og kjøper og kjøpers bruksområde. Hvor kjøper må dokumentere bruksområde overfor helsemyndigheter og mattilsyn, hvorfor en vil ha stoffet i emballasje/produkter, og dokumentere informasjon til forbruker.

Det finnes jo Bisfenol A-frie alternativer, hvorfor la produsentene passe havresekken?

Egentlig er jeg for et totalt emballasjemonopol. Det produseres et enormt antall forskjellige bokser, tuber, esker, flasker, krukker, glass, som avgir stoffer i produksjon, til innholdet, og til naturen etter bruk, tar opp plass på fyllingene osv. Det enorme mangfoldet i emballasje skal få oss til å kjøpe mer.

Jeg er helt imot at det skal selges f.eks sjampo i noe annet enn plastposer (a la til majones), som en kan fylle på gjenbrukbare flasker selv. Evt at det lages standardflasker som skal resirkuleres på samme måte som panteflasker.

Vi produserer enorme mengder søppel, helt unødvendig. I tillegg til at det er umulig å holde effektiv kontroll med hvor giftig hver enkelt plastdings er, og vi som forbrukere blir lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...