minienthe Skrevet 25. oktober 2009 #1 Del Skrevet 25. oktober 2009 en kollega skal overnatte hos oss og siden han praktiserer jødisk religion så tenkte jeg å forberede meg litt. skal bare ha en helt enkel stekt chiabatta/pålegg/melk/juicegreie, kanskje koke noen egg. er det ikke noe med "kosher" og melk, at ting ikke skal blandes ? spiser de svinekjøtt eller er det kun islam som ikke tillater det ? andre tips ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
attegløyma Skrevet 25. oktober 2009 #2 Del Skrevet 25. oktober 2009 Kjøt og mjølkeprodukt skal ikkje blandast Svin er forbode Slakting er etter eigne reglar (mange et derfor ikkje kjøt frå vanleg butikk) Men det er jo ulikt kor strenge folk er. Nokre jødar har separate kjøleskap til mjølkeprodukt og kjøtprodukt, separate vaskemaskiner, separate panner og gryter, andre berre vel å blande det dei har lov til av det dei blir tilbode, andre tar det heilt med ro, held seg unna svin og et resten. Han veit at han kjem til ein ikkje jødisk heim, og tar nok det meste med ro Gje han moglegheit til å velge vekk kjøt eller mjølkeprodukt, og ha det trivleg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fugl Fønix Skrevet 25. oktober 2009 #3 Del Skrevet 25. oktober 2009 Det kommer jo også kraftig an på hvor streng han eller ho er selv. Jeg tror egentlig det er lettest å spørre den det gjelder, så slipper du å stresse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 25. oktober 2009 ok, så eggehakk bør gå men bacon er bannlyst (æsj). planen er å overraske han litt siden vi har snakket om akkurat det med at folk ikke tar hensyn osv før. han er ikke den strengest praktiserende men jeg vet han bruker separat matlagningsutstyr til kjøtt og melk osv. kan jo være litt artig å gi han en positiv overraskelse uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #5 Del Skrevet 25. oktober 2009 Her finner du en oversikt over hva som er kosher mat. Brød, juice, kaffe, syltetøy, norbo-ost eller annen ost med makrobiell løpe (om han ikke legger vekt på at det må komme fra kosher dyr). Tror jeg ville ha satset på vegan mat, da kan du ikke gjøre noe galt. Lag hummus, ha masse frukt og grønt, peanøttsmør... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #6 Del Skrevet 25. oktober 2009 Du boer heller ikke ha tallerkner, glass, bestikk etc som har vaert brukt til kjoett.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 25. oktober 2009 #7 Del Skrevet 25. oktober 2009 Du boer heller ikke ha tallerkner, glass, bestikk etc som har vaert brukt til kjoett....HVis han velger å spise frokost hos ikke-jøder er han nok ikke fullt så streng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 25. oktober 2009 Du boer heller ikke ha tallerkner, glass, bestikk etc som har vaert brukt til kjoett.... HVis han velger å spise frokost hos ikke-jøder er han nok ikke fullt så streng. akkurat dette er han ikke hysterisk på. dvs, han er egentlig lite hysterisk på dette med matregler borte hos folk men jeg tenkte å gjøre meg litt flid med dette av respekt for han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #9 Del Skrevet 26. oktober 2009 I stedet for ciabatta ville jeg lagd/servert bagels, det er mer typisk jødisk Godt pålegg er røkelaks, rødløk og smøreost (da bør du tenke på det med løpen kanskje), men greit å ha litt å velge mellom av andre ting, smak og behag... men dette er i hvert fall en variant som serveres på mange jødiske kaféer o.l i USA og Canada. Fisk og melkeprodukter kan blandes tror jeg, fordi fisken ikke produserer melk (regelen skyldes at du iflg GT ikke skal putte barnet i morens melk). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #10 Del Skrevet 26. oktober 2009 mjæ.... bagels er så himla vanskelig å få tak i i varianten "putt i ovn i fem minutter - server" det er ikke meningen at det skal bli så utrolig fancy dette her, det går mer på at jeg ønsker å vise respekt for religion og vaner selv på en "dagen derpå" frokost. røkelaks, kylling/kalkunpålegg, egg og sånt pleier vi å ha uansett. jeg regner med vanlig norvegiaost er utelukket ? brelett smør går greit ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
attegløyma Skrevet 26. oktober 2009 #11 Del Skrevet 26. oktober 2009 Så lenge du ikkje tvinge han til å kombinere ting han ikkje skal kombinere, så går alt greit. Han kan på eit slikt måltid velge om han vil ha norvegia ost og kylling, eller om han går for egg og røyklaks. ALLE melkeprodukt er fyfy i mix med kjøt, punktum. Men som sagt, han treng jo ikkje mixe dei når du serverer ein frukost der han blandar sjølv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 29. oktober 2009 #12 Del Skrevet 29. oktober 2009 Da jeg en gang for fryktelig lenge siden var på skoletur rundtomkring i Israel, var alltid frokostene uten kjøtt. Det ble satt fram ost, tomat, agurk, syltetøy, frukt og melk, og gamle tørre pitabrød. De fikk alltid helt hetta når vi sultne norske ungdommer spiste alt brødet i løpet av de første to minuttene av frokosten... Egg kan ha litt blod i seg (der med navlestrengen), så det er visstnok viktig å se godt etter på ett og ett egg når man knekker dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå