Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 ...hvor det framgår at jeg eier boligen med 30% og han 70%, at vi deler fellesutgifter etter en brøk basert på inntekt/gjeld/formue, og at alt vi skaffer oss felles i løpet av samlivet skal eies med en halvpart hver, og deles likt ved evt brudd (ved uenighet skal gjenstandene taksteres og trekkes lodd om). Men blir dette egentlig riktig? Pga fordelingsbrøken, vil jo han betale mer av tingene enn jeg, betyr kanskje ikke så mye når det gjelder vaskemaskina og sofaen fra Ikea, men bilen er jo kostbar? På den annen side er vi enig om denne fordelingsbrøken for at vi begge skal komme bra ut ved brudd, og vi skal også ta hensyn til at jeg har hatt et større inntektstap enn han pga omsorg for felles barn. Hva syns dere? bør vi dele på kroner og øre ved brudd, slik at han får mest, eller skal vi dele likt?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 ...hvor det framgår at jeg eier boligen med 30% og han 70%, at vi deler fellesutgifter etter en brøk basert på inntekt/gjeld/formue, og at alt vi skaffer oss felles i løpet av samlivet skal eies med en halvpart hver, og deles likt ved evt brudd (ved uenighet skal gjenstandene taksteres og trekkes lodd om). Men blir dette egentlig riktig? Pga fordelingsbrøken, vil jo han betale mer av tingene enn jeg, betyr kanskje ikke så mye når det gjelder vaskemaskina og sofaen fra Ikea, men bilen er jo kostbar? På den annen side er vi enig om denne fordelingsbrøken for at vi begge skal komme bra ut ved brudd, og vi skal også ta hensyn til at jeg har hatt et større inntektstap enn han pga omsorg for felles barn. Hva syns dere? bør vi dele på kroner og øre ved brudd, slik at han får mest, eller skal vi dele likt? Vanskelig spørsmål, men hvis stor økonomisk ulikhet mellom dere, er det vel best at dette utjevnes noe, spesielt ved oppløsning av samboerskapet, av hensyn til barna, slik at deres levestandard ikke endres vesentlig.
einna Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 Vi kommer nok til å å sette opp en kontrakt som gjør at det utjevnes noe, mye pga inntekts- og pensjonspoengstap grunnet evtentuelle barn Men om dette gjøres etter vi har fått barn, eller med en gang vet jeg ikke.. Har ikke satt meg så veldig inn i det ennå. Det er jo hans barn også, og du og barna skal jo ikke lide senere fordi disse er blitt priorietert. Det kommer jo også mye an på hvor stor inntektsforskjellen er, og hvem som skal ha hovedansvar for barna ved evt. samlivsbrudd.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Vi eier boligen slik som dere, pga. at han tjente endel på å selge sin første leilighet og fikk penger av foreldrene i tillegg til at han tjener mer enn meg. Jeg har sett hvor nasty folk blir mot hverandre etter at det er slutt og har hele tiden passet på at vi ikke spleiser på ting. Det vi har kjøpt er det vi eventuelt tar med oss ved et eventuelt brudd. I og med at du har et større inntektstap pga. omsorg for barn er det vel OK at dere deler likt? Vi har ikke barn, så jeg synes ikke at jeg skal ha noe ekstra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå