Gå til innhold

Vaskehjelp - hva får dere gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lillemor_*
Skrevet

Jeg funderer på å skaffe vaskehjelp. Har lenge vært imot, tenker at vi kan klare det selv, og ikke minst er jeg så kresen at jeg er redd for at jeg ikke blir fornøyd.

Men nå er jeg på glid :). Tenker kanskje å begynne litt forsiktig med annenhver uke, og heller øke til hver uke hvis/når vi blir hekta :fnise:.

Kanskje noen vil fortelle hvordan dere bruker deres vaskehjelp? Hva gjør vaskehjelpen, og hvor ofte? Hva gjør ikke vaskehjelpen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har et hus på tre etasjer, og har vaskehjelp annenhver uke. Det er overhodet ikke noe mål for meg å bruke mye av fritiden på å vaske selv, så jeg har vaskehjelp med GOD samvittighet.

Vi har hvit vaskehjelp via et stort firma, de kommer to stk og vasker alt av gulv og flater. Det må være ryddet unna før de kommer, de rydder ikke, eller skifter på sengen osv, det er kun vasking. Det er skinnende rent på bad, kjøkken, trapper og overalt. De er svært effektive. En periode var de sløve med å ta under sengene, slik at det hopet seg opp støv der. Ga beskjed til firmaet om dette og det har siden vært perfekt. De bruker en del timer hver gang, og det koster oss ca 3500 i måneden.

Den uken vi ikke har vaskehjelp gjør vi begge rent, men vi er ikke supernøye. Det blir støvsuging og vasking av benker og flater på bad og kjøkken, og ellers vindusvask osv etter behov. Dagen før vaskehjelpen kommer skifter vi på sengen og sørger for tom skittentøyskurv osv, slik at det er nyvasket og støvfritt så lenge som mulig. Når jeg kommer hjem på vaskedagen har jeg med masse friske blomster og koser meg. :)

Gjest Gjest_Oda_*
Skrevet

Jeg har vaskehjelp hver uke. Betaler henne 500 kroner kontant hver gang - og har ingen skrupler for det. "Hvit" vaskehjelp hadde kostet minst det dobbelte og de er ikke halvparten så nøye som vaskehjelpen min.

Hun støvsuger hele huset, vasker alle gulv, tørker støv, pusser speil, pusser glassbord, toaletter bad, soverom - alt skinner når hun er ferdig :)

Gjest gjestina
Skrevet

Jeg er vaskehjelp selv, så jeg svarer "fra den andre siden":

Jeg er student og jobber svart som vaskehjelp fordi det er lettjente penger, og fordi jeg synes det er helt ok å vaske.

Akkurat nå vasker jeg for kun èn person, vil anta at huset er på 100km2. Jeg er der 1-2 ganger i mnd, (de bruker mye tid på hytta, og det blir følgelig ikke så skittent), og de vasker ingen ting innimellom dette, men de støvsuger nok.

Jeg støvsuger alle gulv, tørker støv på div flater (tar ikke alle bildene hver gang feks, men der jeg ser det er noe), vasker alle gulv. Jeg tar ut alle matter og tepper som eieren vil at skal ut. Til slutt vasker jeg badet og doen, altså servant, toalett, bide, badekar og dusj. Jeg skifter ikke sengetøy, men det hadde ikke plaget meg å gjøre det om eieren hadde ønsket det, forutsatt at det hadde ligget på i maks 2 uker.

Jeg bruker ca 2 timer hver gang, og får 500 for dette. 500 er fast uansett hvor lang tid jeg bruker, noen ganger har jeg det travelt og vasker ekstra effektivt på kortere tid, andre ganger jobber jeg i normalt tempo. Det blir like rent, men jeg blir sliten av ulik grad, så det føler jeg ikke at angår eieren.

Jeg er nøye, da jeg føler at "mitt gode navn" står på spill. Eieren er ikke hjemme, men legger nøklene i postkassen.

Jeg har inntrykk av at dette er ganske normal praksis rundt omkring, men jeg vet at jeg ikke får dårlig betalt akkurat. Jeg avgjør lønna litt utfra hvor mye det er å gjøre, samt hvor god økonomi huseieren har. Jeg har vasket for ei alenemor for 120 kr timen, og jeg har fått 500 kr timen hos en enslig, velstående mann.

Skrevet
Akkurat nå vasker jeg for kun èn person, vil anta at huset er på 100km2.

100 kvadratkilometer :fnise: Det hadde jeg ikke tatt på meg for 500 kroner, ikke 500 svarte kroner engang ;)

Gjest gjestina
Skrevet
100 kvadratkilometer :fnise: Det hadde jeg ikke tatt på meg for 500 kroner, ikke 500 svarte kroner engang ;)

Hehe, nei jeg innser nå at jeg kanskje er litt underbetalt likevel!

Skrevet

Vaskehjelpen min stryker skjorter også, i tillegg til vanlig rengjøring. Halleluja. :klemmer:

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Vi har vaskehjelp annenhver uke, som;

Støvsuger og vasker alle gulv

Tørker støv

Vasker ned noe ekstra hver gang (f.eks et barnerom, et kontor etc).

Vasker nøye alle bad

Skifter på alle senger (4 familiemedlemmer).

210 kvadrat. Betaler 750,- pr. gang.

Det jeg gjør selv ved behov;

Støvsuger

Vasker klosett og vask

Holder kjøkkenet ryddig og rent

Rydder i hele huset

Fungerer fint for oss. Perfekt i en hektisk hverdag.

Når barna blir større, lurer vi på om vi skal kutte ned på vaskehjelp, og heller gjøre husvasken til "en familiegreie" der alle har sine faste gjøremål. Får se.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

P.S.

Vaskehjelpen skal ikke rydde, men jeg oppdager stadig at hun allikevel har gjort det :fnise:

Sørg for at det er mest mulig ryddig - da kommer hjelpen til over alt.

Vaskehjelpen tar ikke ut av oppvaskmaskinen.

Vaskehjelpen kjøper ikke inn vaskemiddel, kluter etc. Hun har en liste der hun krysser ut når det er tomt. Vi må sørge for å kjøpe inn til neste gang hun kommer.

Vaskehjelpen flytter også på stoler, sofa etc. Sørg for å ha på "knotter" under stoler etc, eller så kan det ende opp med riper i parketten.

Skrevet
Jeg funderer på å skaffe vaskehjelp. Har lenge vært imot, tenker at vi kan klare det selv, og ikke minst er jeg så kresen at jeg er redd for at jeg ikke blir fornøyd.

Men nå er jeg på glid :). Tenker kanskje å begynne litt forsiktig med annenhver uke, og heller øke til hver uke hvis/når vi blir hekta :fnise:.

Kanskje noen vil fortelle hvordan dere bruker deres vaskehjelp? Hva gjør vaskehjelpen, og hvor ofte? Hva gjør ikke vaskehjelpen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...