Gjest Henrik Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Hei! Jeg har klart å kutte meg med tapetkniv, på pekefingeren. Det er fra undersiden og opp mot neglen. Hadde jeg/kniven kuttet 3-4 mm lenger ville fingertuppen falt av, det er bare en liten bit av fingertuppen 3 mm innpå fingeren. Jeg hater doktorer, sprøyter osv. Så jeg vil ikke sy, derfor vet ikke foreldrene mine om det. Har tatt på kompress, bacimycin salve og surret rundt med plaster i håp om at det vil gro fint på plass. Ville det gro på plass uten å måtte sy?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Har jeg vært deg ville jeg tatt en tur på legevakten.....Kjipt om fingertuppen ramler av da! Sånn som du beskriver er det ikke mye som holder fingertuppen igjen fra å falle av.. Mannen min er kirug, og jeg leste opp det du skrev til han, og han anbefaler en tlf til legevakten iallefall, selv om han ikke kan bedømme det helt uten å ha sett det! Lykke til da!
Gjest Henrik Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 Det skal vel egentlig klare å gro på egenhånd? Kan huden dø og ramle av? Å sy er nesten ikke et alternativ, med midre det er helt krise.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 Det skal vel egentlig klare å gro på egenhånd? Kan huden dø og ramle av? Å sy er nesten ikke et alternativ, med midre det er helt krise. Tror det gror ja.Men det spørs om det er verdt å gamble på. Det er bedre å sy litt enn å få varige men. Kanskje de kan lime det istedenfor å sy? Uansett lurt å ringe legevakten og bare spørre.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 Hei! Jeg har klart å kutte meg med tapetkniv, på pekefingeren. Det er fra undersiden og opp mot neglen. Hadde jeg/kniven kuttet 3-4 mm lenger ville fingertuppen falt av, det er bare en liten bit av fingertuppen 3 mm innpå fingeren. Jeg hater doktorer, sprøyter osv. Så jeg vil ikke sy, derfor vet ikke foreldrene mine om det. Har tatt på kompress, bacimycin salve og surret rundt med plaster i håp om at det vil gro fint på plass. Ville det gro på plass uten å måtte sy? Er det noe lurt å ta på et ferskt kutt da?
Vera Vamp Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg ville dratt til legevakten og sjekket det ut, og bare si det slik det er. Det er tross alt helsepersonell som møter deg og forståelsen for at ikke alle er like komfortable med sprøyter er stort sett veldig stor. Si at du vil unngå å sy om du kan, men få det hvertfall sjekket ut og skikkelig renset så det eventuelt kan stripses og gro uten fare for infeksjon. For den er høyst til stedet nå. Lykke til, dette går fint
Gjest gjest innlegg nr 1 Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 Det skal vel egentlig klare å gro på egenhånd? Kan huden dø og ramle av? Å sy er nesten ikke et alternativ, med midre det er helt krise. Hvis det bare er noen hudfiller igjen som holder fingertuppen på plass kan den selvfølgelig ramle av.. Hvorfor gamble på at det går bra?? Kult med manglende fingertupp?? Kuttet du av tuppen med vilje og det er derfor du ikke vil ta kontakt med helsepersonell?? Regner med at på en fingertupp trenger du ikke mange sting, mulig det og kan stripses... Ta en tlf til legevakten du!!
Wildy Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Ta nå kontakt med legevakten og få det vurdert der. Kjipt om det går infeksjon i det og du i verste fall mister fingertuppen.....
Gjest Gjest_Sofia_* Skrevet 24. oktober 2009 #9 Skrevet 24. oktober 2009 Hei! Jeg har klart å kutte meg med tapetkniv, på pekefingeren. Det er fra undersiden og opp mot neglen. Hadde jeg/kniven kuttet 3-4 mm lenger ville fingertuppen falt av, det er bare en liten bit av fingertuppen 3 mm innpå fingeren. Jeg hater doktorer, sprøyter osv. Så jeg vil ikke sy, derfor vet ikke foreldrene mine om det. Har tatt på kompress, bacimycin salve og surret rundt med plaster i håp om at det vil gro fint på plass. Ville det gro på plass uten å måtte sy? Dra på legevakten med en gang!! Før eller siden må alle til legen og det er garantert bedre å dra dit en gang for mye (selv om det i ditt tilfelle høres veldig nødvendig ut). Det er jo mulig du får en stygg infeksjon og ender opp med å måtte dra og få den sydd uansett. Håper du gjør det med en gang for å unngå noen fare eller antibiotika. Tipper at tapetkniver ikke er de mest sanitære redskapene i verden. Du får bare bite tenna sammen og tåle den lokalbedøvelsen om du trenger den, det er over på få sekunder! Hilsen en som har sydd i ansiktet og overlevd
Gjest Problematique Skrevet 24. oktober 2009 #10 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg ville uten tvil dratt til legevakta... Heller lide deg gjennom noen sting nå, enn å risikere å miste fingertuppen på den fingeren for resten av livet.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #11 Skrevet 25. oktober 2009 Si det sånn, i verste fall faller den av (ok, i aller verste fall får du koldbrann og stryker med). Så kommer du til å savne den fingerbiten om den faller av? Jeg hadde neppe oppsøkt lege pga et liknende kutt, men så har jeg et ganske ekstremt avslappet forhold til leger etter å ha vokst opp uten å egentlig ha tilgang på de. 4 måneders venteliste, og da gikk det enten over, du lærte deg å leve med det, eller du strøk med. For kutt ol var det like greit å oppsøke vetrinær (Kanskje det er et alternativ om du kjenner noen?)
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #12 Skrevet 25. oktober 2009 Henrik Er nok ikke så dumt å gå til legen med fingeren din. Er det kuttet så mye bør den nok desverre sys og ses på av en lege. Mannen min er akkurat som du,, hater legen nåler og hele greia. For en god del år siden kuttet han seg dypt i fingeren slik du gjorde med en slik teppebelegg kniv,,, sylskarp. Skulle jo bare kutte noen ledninger og slikt. Fingeren ble nesten kuttet av fra siste leddet på fingeren og i benet på fingeren. Hang og dinglet. Noe lege kom ikke på tale. Og siden han har store problem med å se blod så var det jeg som måtte titte og bandasjere fingeren. Så jo godt at kuttet var helt nedi benet på fingeren og måtte tvinge fingeren på plass i riktig stilling. Fingre blør jo ganske godt også.. Men ikke tale om han ville til legen. Hjalp ikke noe uansett hva jeg sa.. og nyttet ikke med noe tvang. Joda fingeren grodde nå til slutt, ble litt betent men det roet seg etter en tid med sårsalve. Men siden han IKKE gikk til legen er fingeren i dag svært skjev. Klarer ikke rette ut fingeren uten å hjelpe til med andre hånden. I tillegg står fingeren skjevt\ litt vridd på. (ser ganske merkelig ut) Fingeren grodde ikke sammen som den burde selv om jeg var nøye på å sette den riktig på plass. Men på den tiden det tok å gro med bandasjen på uten å sy hadde fingernen vridd seg og "tippet" ned. Han har ingen følelse fra siste leddet og ut. Og er det kaldt ute (mer en 10 minus) blir fingeren helt hvit. De siste årene verker det vist veldig fert i fingeren. Han er ikke noe pyse akkurat, men det er såpass at jeg ser på hele han at det ikke er noe godt. Hjelper lite med tykke votter, fingeren tåler ingenting kulde. Han angrer i dag på at han ikke hørte på meg og gikk til legen med en gang. Da kunne antakelig mye av dette vært unngått. Men jeg sier til deg som til mannen min dengang. Det er DIN finger og det er DU som kan få plager med det senere.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #13 Skrevet 25. oktober 2009 Hei, TS. Det viktigste med tanke på å unngå farlige infeksjoner, er at du desinfiserer såret skikkelig. Det betyr å fjerne kompressen, fjerne bacimycinsalven, skylle hele greia med vann, se til at du ikke har synlig møkk i såret, og ikke synlig dritt på fingrene. Så må du desinfisere, f.eks med vodka eller masse aftershave. Må ha sterk sprit, 60% Alternativt Pyrisept. Dette gjør vondt, men det er det absolutt viktigste. Desinfiser hele fingern med pyrisept, så teiper du igjen fingertuppen med steri-strips og vikler den inn med noen biter sterile kompresser og teip. Det siste får du på apoteket. Bytt kompresser ofte, skyll, og vikle rent. Så må du passe på at kompressen ikke blir våt utenfra, for da er det heaven for bakterier.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #14 Skrevet 25. oktober 2009 ja, og når du har rensa fingeren på nytt, kan det være fint med bacimycin.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #15 Skrevet 25. oktober 2009 Henrik Er nok ikke så dumt å gå til legen med fingeren din. Er det kuttet så mye bør den nok desverre sys og ses på av en lege. Mannen min er akkurat som du,, hater legen nåler og hele greia. For en god del år siden kuttet han seg dypt i fingeren slik du gjorde med en slik teppebelegg kniv,,, sylskarp. Skulle jo bare kutte noen ledninger og slikt. Fingeren ble nesten kuttet av fra siste leddet på fingeren og i benet på fingeren. Hang og dinglet. Noe lege kom ikke på tale. Og siden han har store problem med å se blod så var det jeg som måtte titte og bandasjere fingeren. Så jo godt at kuttet var helt nedi benet på fingeren og måtte tvinge fingeren på plass i riktig stilling. Fingre blør jo ganske godt også.. Men ikke tale om han ville til legen. Hjalp ikke noe uansett hva jeg sa.. og nyttet ikke med noe tvang. Joda fingeren grodde nå til slutt, ble litt betent men det roet seg etter en tid med sårsalve. Men siden han IKKE gikk til legen er fingeren i dag svært skjev. Klarer ikke rette ut fingeren uten å hjelpe til med andre hånden. I tillegg står fingeren skjevt\ litt vridd på. (ser ganske merkelig ut) Fingeren grodde ikke sammen som den burde selv om jeg var nøye på å sette den riktig på plass. Men på den tiden det tok å gro med bandasjen på uten å sy hadde fingernen vridd seg og "tippet" ned. Han har ingen følelse fra siste leddet og ut. Og er det kaldt ute (mer en 10 minus) blir fingeren helt hvit. De siste årene verker det vist veldig fert i fingeren. Han er ikke noe pyse akkurat, men det er såpass at jeg ser på hele han at det ikke er noe godt. Hjelper lite med tykke votter, fingeren tåler ingenting kulde. Han angrer i dag på at han ikke hørte på meg og gikk til legen med en gang. Da kunne antakelig mye av dette vært unngått. Men jeg sier til deg som til mannen min dengang. Det er DIN finger og det er DU som kan få plager med det senere. Det er litt forskjell på de er to kuttene da. Ser man ben så er det verre, og slik som du beskriver det her kan det nesten høres ut som det har gått en sene i samme slengen. Sammenlikne det med en fingertupp blir ganske feil.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #16 Skrevet 25. oktober 2009 ja, og når du har rensa fingeren på nytt, kan det være fint med bacimycin. Nei, ikke på et åpent sår. Bacimycin skal brukes på hudinfeksjoner, dette er gått gjennom huden. Ved mistanke om infeksjon trenger du tabletter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå