Gå til innhold

Lære fransk i Frankrike - hvilken by?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg er generelt veldig god i fransk skriftlig, kan lese og skrive helt greit (ikke tunge romaner), men jeg har altfor lite muntlig trening, ordforråd og praktisk grammatikk. Har både tid og råd til å ta et frisemester for å gå på intensivt språkkurs. Det kan godt være ved et universitet, men jeg skal ikke ta 'vanlige fag' på fransk da det blir for mye fagfokus og for lite språkfokus og aaltfor mye byråkratisk stress.

Hvilken by foreslår dere at jeg bor i?

Mine tanker:

1. Paris er uaktuelt. Har allerede bodd der.

2. En viss størrelse på byen må til, og det må helst være litt god infrastruktur i forhold til fly og tog.

3. Den må være koselig! Jeg skal tross alt bo der kun for å lære språket og da må det være litt fint rundt.

Har kun vært i Nice, Paris og Normandie selv. Vil helst ikke bo helt oppe i nord.

Noen som har forslag? Hvordan er Marseille, Lyon, Montpellier, Bordeaux?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Har sett på det, ja! Men skulle gjerne hatt litt konkrete erfaringer, sammenligninger, tips osv. :)

Skrevet

Jeg har selv bodd ett år i Troyes, en medium stor by (ca på størrelse med Stavanger dersom jeg ikke tar helt feil) ca. 1,5 time sør-øst for Paris. Jeg trivdes kjempegodt der. Selve byen er utrolig fin (har pusset opp en stor del av sentrum de siste årene), og det er Frankrikes shoppingmekka nr. 1. Der har de nemlig ''fabrikkbutikker'' som de kaller det for, med alle merker du kan tenke deg (alt fra Adidas til Hugo Boss) til halvparten av prisene de har i vanlige butikker. :nigo:

Ellers er Reims også en utrolig fin by, ca. 1 times kjøretur fra Troyes. Denne byen kan sammenlignes med Trondheim, og er fullpakket med studenter.

Jeg har ingen erfaring med Marseille, men den oppfatningen jeg fikk av den byen da jeg bodde i Frankrike, var at det var ''galskap'' å bo der. Veldig mye kriminalitet og slikt.

Jeg har heller ingen erfaring med noen av byene nede i sør (bortsett fra Juan-les-Pins som ligger rett utenfor Antibes, og som egentlig ''bare'' er en liten ferieby, selv om den er utrolig koselig), men dersom jeg skulle valgt noen der nede, ville jeg like godt valgt en by som ligger helt vest eller sør, ved kysten. Skal det være, så skal det være. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...