Gjest Jenny, Oslo Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg leier en 1 (2)-roms leilighet sentralt i Oslo, 47 m2, til kr. 8.500. Boligeier vil sjekke om hun kan få det hun egentlig ønsker i leieinntekt ved at en megler skal sjekke det ut. Hva syns dere, er det farlig for meg som leietaker? Har leid der i 6 mnd.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg leier en 1 (2)-roms leilighet sentralt i Oslo, 47 m2, til kr. 8.500. Boligeier vil sjekke om hun kan få det hun egentlig ønsker i leieinntekt ved at en megler skal sjekke det ut. Hva syns dere, er det farlig for meg som leietaker? Har leid der i 6 mnd. Du haR VEL KONTRAKT? HUN KAN IKKE SI DEG OPP AV DEN GRUNN DU IKKE VIL EKS BETALE DET DHU KREVER. hUN KAN LEGGE PÅ HUSLEIEN,MEN IKKE MERE ENN 10%
Gjest CookieMonster Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg leier en 1 (2)-roms leilighet sentralt i Oslo, 47 m2, til kr. 8.500. Boligeier vil sjekke om hun kan få det hun egentlig ønsker i leieinntekt ved at en megler skal sjekke det ut. Hva syns dere, er det farlig for meg som leietaker? Har leid der i 6 mnd. Eier kan ikke øke prisen iløpet av det første året, hvertfall hvis det er en standard kontrakt. Hun kan jo selvsagt øke leien etter det. I Oslo er det ekstremt dyrt å leie, er leiligheten av bra standard, så kan hun nok få mer enn 8500 kr for den dersom den er sentral som du sier.
Gjest Jenny, Oslo Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 Ja, har kontrakt som er løpende med gjensidig 3 mnd. oppsigelsesfrist. Om husleieøkning står det: "Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med disse begrensningene: endringene må ikke tilsvare mer enn endringene i konsumprisindeksen i tida etter siste leiefastsetting, og de kan tidligst settes i verk fra 1 år eter siste leiefastsetting ble satt i verk, og leietager må få skriftlig varsel 1 mnd før endringen". Syns egentlig at kr 8.500 for et sted som kun er til 1 person er nok jeg da.... Utleier kan jo bruke sin 3 mnd oppsigelsesrett uten grunn, det er hennes rett. Men da bør hun vel være rimelig sikker på at andre vil betale mer og kan flytte inn straks etter at jeg blir sagt opp...?
Gjest _Leela_ Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Litt usikker, men hun kan vel ikke justere leien før det har gått et år og da kun med konsumprisindeksen. Det finnes flere du kan kontakt med, f.eks. leieboerforeningen. Og det er ikke så lett for utleier å bruke oppsigelsesretten sin, som regel må det være en god grunn for å bryte kontrakten. For den som leier er det mye enklere. Endret 24. oktober 2009 av _Leela_
Gjest Jenny, Oslo Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 Litt usikker, men hun kan vel ikke justere leien før det har gått et år og da kun med konsumprisindeksen. Det finnes flere du kan kontakt med, f.eks. leieboerforeningen. Greit for meg at den justeres etter 1 år i henhold til konsumprisindeksen. Kan forstå det. Men jeg ble litt engstelig for å få et skriftlig varsel som sier "husleieøkning nå i dag, eller en ny flytter inn om 3 mnd". Jeg har en god jobb og tjener bra, men jeg har mine utgifter, og har i grunnen ikke råd eller lyst til å betale mer enn kr 8.500 (ekskl.strøm) i boskostnader når det er såpass lite og kun har plass til 1 voksen person.
Gjest CookieMonster Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 Ja, har kontrakt som er løpende med gjensidig 3 mnd. oppsigelsesfrist. Om husleieøkning står det: "Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med disse begrensningene: endringene må ikke tilsvare mer enn endringene i konsumprisindeksen i tida etter siste leiefastsetting, og de kan tidligst settes i verk fra 1 år eter siste leiefastsetting ble satt i verk, og leietager må få skriftlig varsel 1 mnd før endringen". Syns egentlig at kr 8.500 for et sted som kun er til 1 person er nok jeg da.... Utleier kan jo bruke sin 3 mnd oppsigelsesrett uten grunn, det er hennes rett. Men da bør hun vel være rimelig sikker på at andre vil betale mer og kan flytte inn straks etter at jeg blir sagt opp...? Huseier bryr seg fint lite om det er en person som bor i leiligheten da. Man kan fint få 10000-11000 kr for en bra leilighet av den størrelsen som ligger sentralt i Oslo. Hvor mange som leier spiller ingen rolle.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Utleier kan jo bruke sin 3 mnd oppsigelsesrett uten grunn, det er hennes rett. Nope, det kan hun ikke. Tror det eneste er om hun skal bruke leiligheten selv, at kontrakten er utløpt (normalt 3år), eller at du har brutt kontrakten ved f.eks . å bråke eller ikke betale.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #9 Skrevet 24. oktober 2009 Nope, det kan hun ikke. Tror det eneste er om hun skal bruke leiligheten selv, at kontrakten er utløpt (normalt 3år), eller at du har brutt kontrakten ved f.eks . å bråke eller ikke betale. Men det står jo at det er gjensidig oppsigelsesfrist på 3 mnd. Da kan jo huseier bare si opp leietaker da, dersom huseier vil skru opp leien utover det som står i kontrakten, og leietager som syns en økning er urimelig (utover KPI en gang i året)?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #10 Skrevet 24. oktober 2009 Huseier bryr seg fint lite om det er en person som bor i leiligheten da. Man kan fint få 10000-11000 kr for en bra leilighet av den størrelsen som ligger sentralt i Oslo. Hvor mange som leier spiller ingen rolle. En venn av meg eier en pen 38 m2 liten 2- roms midt på beste og sentrale Frogner. Han leier den ut umøblert, og markedet vil gi maks 8.000 for den per i dag.
Gjest Advokaten Skrevet 24. oktober 2009 #11 Skrevet 24. oktober 2009 http://www.dinside.no/1017/%D8kt-husleie-nei-takk http://forbrukerportalen.no/faq/1023115559.2 http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=530809
Gjest _Leela_ Skrevet 24. oktober 2009 #12 Skrevet 24. oktober 2009 Men det står jo at det er gjensidig oppsigelsesfrist på 3 mnd. Da kan jo huseier bare si opp leietaker da, dersom huseier vil skru opp leien utover det som står i kontrakten, og leietager som syns en økning er urimelig (utover KPI en gang i året)? Feil... I Norge har leietaker veldig sterke rettigheter, det skal mye til å få kastet ut en person. 3 mnd gjensidig oppsigelsesfrist er ikke så enkelt som det høres ut, eller for leier er det det, men utleier må ha saklig grunn dvs hun trenger boligen selv, boligen skal bygges om/rives eller at leietaker har misligholdt kontrakten, feks ikke betaler leie. At leietaker ikke vil betale høyere leie enn det som er avtalt er ikke saklig grunn.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #13 Skrevet 24. oktober 2009 Feil... I Norge har leietaker veldig sterke rettigheter, det skal mye til å få kastet ut en person. 3 mnd gjensidig oppsigelsesfrist er ikke så enkelt som det høres ut, eller for leier er det det, men utleier må ha saklig grunn dvs hun trenger boligen selv, boligen skal bygges om/rives eller at leietaker har misligholdt kontrakten, feks ikke betaler leie. At leietaker ikke vil betale høyere leie enn det som er avtalt er ikke saklig grunn. Hun kan jo bare si at hun trenger den selv....selv om hun har bolig et helt annet sted?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #14 Skrevet 24. oktober 2009 saklig grunn dvs hun trenger boligen selv, boligen skal bygges om/rives eller at leietaker har misligholdt kontrakten. Om megler sier at huseier kan få høyere leie i henhold til boligmarkedet, så er vel det saklig grunn til å øke leien?
Gjest _Leela_ Skrevet 24. oktober 2009 #15 Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Om megler sier at huseier kan få høyere leie i henhold til boligmarkedet, så er vel det saklig grunn til å øke leien? Nei, det trenger ikke være det, her er det allerede inngått kontrakt med avtale om leiesum og da gjelder husleieloven. Leietaker kan hevde at grunnen er urimelig og sette seg på bakbeina, men mange velger jo å flytte uten å kjempe for rettighetene sine fordi dette ofte er like enkelt som uvennskap. Hun kan jo si at hun skal ha leiligheten selv, men kan da få problemer hvis hun leier den ut igjen og gammel leietaker finner ut av dette og vil lage trøbbel for henne. Hvis man googler leietaker + oppsigelse så finner man masse info om dette. Endret 24. oktober 2009 av _Leela_
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 24. oktober 2009 #16 Skrevet 24. oktober 2009 Nei, det trenger ikke være det, her er det allerede inngått kontrakt med avtale om leiesum og da gjelder husleieloven. Mange velger jo å flytte uten å kjempe for rettighetene sine fordi dette ofte er like enkelt som uvennskap. Hun kan jo si at hun skal ha leiligheten selv. Her sier du jo egentlig at det er ganske lett for utleier å si opp leietageren...
Gjest Bolighai Skrevet 24. oktober 2009 #17 Skrevet 24. oktober 2009 Boligeier vil sjekke om hun kan få det hun egentlig ønsker i leieinntekt ved at en megler skal sjekke det ut. Hva betyr det egentlig, at en utleier vil "sjekke om markedet vil gi det han ønsker" - når det bor en leietager der som utleier har inngått kontrakt med? Hva er mulige konsekvenser av det?
Gjest _Leela_ Skrevet 25. oktober 2009 #18 Skrevet 25. oktober 2009 Her sier du jo egentlig at det er ganske lett for utleier å si opp leietageren... Det er "lett" for utleier å si opp leietaker, men leietaker trenger ikke godta det. Så er det opp til leietaker om h*n vil akseptere det eller ikke. Hvis hun ikke aksepterer det så vil leietaker ofte ha en god sak, men ofte kjenner ikke leietaker rettighetene sine evt orker ikke ta opp kampen så da flytter h*n ut...
Gjest CookieMonster Skrevet 25. oktober 2009 #19 Skrevet 25. oktober 2009 En venn av meg eier en pen 38 m2 liten 2- roms midt på beste og sentrale Frogner. Han leier den ut umøblert, og markedet vil gi maks 8.000 for den per i dag. Vel jeg har sett flere av den størrelsen som går for minst 10000. Da er kanskje ikke leiligheten så veldig pen da, for hadde den vært det, så hadde han fått mer for den.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #20 Skrevet 25. oktober 2009 Vel jeg har sett flere av den størrelsen som går for minst 10000. Da er kanskje ikke leiligheten så veldig pen da, for hadde den vært det, så hadde han fått mer for den. Jo absolutt er den pen. Men den er ganske liten, som du ser. Den har ikke eget soverom. Og når 1 voksen skal bo i en slik, betaler man ikke så mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå