Gå til innhold

Hvordan bruke butterdeig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en pakke med sånne fryste butterdeigplater. Aldri vært borti butterdeig av noe slag tidligere. Hvordan skal selve deigen tilberedes?

Oppskrifter? Kan man fylle de, eller serveres de ved siden av ting, eller hva?

*uvitende*

Skrevet

Det kan brukes på mange forskjellige måter. Noen tips:

Skjær hver frossen plate i 2, og skjær en firkant midt på, men bare halvveis ned i platen- ikke helt ned. Stek i 8 minutter på 200 grader. (noe usikker på tid, men det står på pakka. Lurt å dobbeltsjekke det ;) ) Det vil da heve seg, og når det er ferdig kan man ta ut firkanten man skar ut, og dette vil fungere som et slags lokk. Butterdeigskuben din kan nå fylles med diverse, f.eks. vaniljekrem, soppstuing, kjøttdeig i salsa.

Ellers kan man kjevle ut platene og skjære ut firkanter som man fyller med ting og tang, pakker sammen og steker. Jeg er spesielt glad i curry puffs- kjøttdeig, poteter, erter, gulrot, løk ++ som skjæres i små terninger og krydres.

Et tredje alternativ er Beef Wellington, som er innpakket biff. Står oppskrift på pakken, tror jeg.

Skrevet

Du kan lage veldig enkle fruktterter av mange slag etter dette prinsippet. I stedet for rabarbra kan man bruke epler, pærer, plommer, friske aprikoser, fersken, friske fiken... Serveres varme med is. Det er heller ikke nødvendig å lage runde terter - jeg bare tiner platene, deler i to, prikker midten og evt skjærer en ramme rundt kanten (ikke helt gjennom) slik at denne får sufflere under steking, og så legger på fyll.

Her finner du også mange gode idéer.

Skrevet

Takk for svar. Var mye godt på den siste linken der.

Men nok et dumt spørsmål: skal man alltid kjevle platene ut eller kan man velge? Kommer det an på hva man velger å lage?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...