Gå til innhold

Dele morsarv med halvsøsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 4 søsken med felles far. Jeg og søsteren min har felles mor. Våre foreldre er samboere, med samboerkontrakt, livsforsikring og gjensidig testamente. Mor eier 35% av boligen, far eier resten av boligen. Øvrige verdier/gjenstander eies med en halvpart på hver.

Dersom mor dør først, vil far arve henne. Betyr det at jeg og min søster i så tilfelle må dele vår morsarv med våre halvsøsken (fars særkullsbarn)? Jeg synes det er ekkelt å spørre om dette. Er det vanlig å regulere slikt i testamentet, f.eks at hvis far dør sist, så vil jeg og min søster få vår morsarv i tillegg til farsarven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din far vil ikke arve alt etter din mor, men kun sitte i uskifte. Den retten vil han ha ettersom din mor ikke har særkullsbarn. Men han står også fritt til å foreta et skifte med en gang, det vil si at arven gjøres opp også med dere barna.

Dersom han blir sittende i uskifte skal selve skifte foregå etter hans død, og dere vil da arve hennes del av boet (med mindre det er testamenter inne som sier noe annet, dog vil dere alltid ha krav på 2/3, begrenset oppad til 1 million per person).

Skrevet
Din far vil ikke arve alt etter din mor, men kun sitte i uskifte. Den retten vil han ha ettersom din mor ikke har særkullsbarn. Men han står også fritt til å foreta et skifte med en gang, det vil si at arven gjøres opp også med dere barna.

Dersom han blir sittende i uskifte skal selve skifte foregå etter hans død, og dere vil da arve hennes del av boet (med mindre det er testamenter inne som sier noe annet, dog vil dere alltid ha krav på 2/3, begrenset oppad til 1 million per person).

TS

Dvs hvis mor dør først, kan vi enten få vår morsarv med en gang, eller vi får den når far dør, uten at vår morsarv fordeles på våre halvsøsken/fars særkullsbarn!? Det var godt å høre, da slipper jeg å spørre hjemme om disse tingene, synes det er ubehagelig :)

TS

Skrevet
TS

Dvs hvis mor dør først, kan vi enten få vår morsarv med en gang, eller vi får den når far dør, uten at vår morsarv fordeles på våre halvsøsken/fars særkullsbarn!? Det var godt å høre, da slipper jeg å spørre hjemme om disse tingene, synes det er ubehagelig :)

TS

Det er vel slik at ektefellen til den som dør arver halvparten og barna halvparten? Den delen som din far arver av din mor - er hans eiendeler og skal deles med alle hans barn. Jeg tror det er slik - og jeg er i samme situasjon som deg (halvsøsken fra farssiden).. Så hvis du finner ut at det ikke er slik som jeg tror - vil jeg gjerne høre om det..

Den halvdelen som tilfaller barna - den skal behandles slik det sies ovenfor her.. Din far sitter i usikftet bo - men eiendelene er deres.. men dette er altså bare 50 % av det..

Skrevet

Det er vel slik at ektefellen til den som dør arver halvparten og barna halvparten? Den delen som din far arver av din mor - er hans eiendeler og skal deles med alle hans barn. Jeg tror det er slik - og jeg er i samme situasjon som deg (halvsøsken fra farssiden).. Så hvis du finner ut at det ikke er slik som jeg tror - vil jeg gjerne høre om det..

/quote]

Så fars særkullsbarn har krav på å få sin arv uavkortet og umiddelbart, mens de andre barna må vente, og attpåtil få sin morsarv redusert dersom moren dør først?

Er det ikke bedre da å innrette seg slik at alle barna får sin arv med en gang en av foreldrene dør? Så kan heller foreldrene sikre hverandre gjennom gjensidig livsforsikring?

Skrevet

Jeg tror det er slik:

Morsarven deles bare mellom deg og din søster, farsarven må deles på 4. Altså 35% av boligen og 50 av eiendelene (din mors andel) skal deles mellom kun deg og din søster. Resten skal deles på 4. Dvs forutsatt at ikke noe annet er nedfelt i testamentet. Man kan kun testamentere bort 1/3 av sine verdier/eiendeler.

Skifterett når det gjelder særkullsbarn vet jeg lite om, men tror det må være slik at hvis faren din dør først har de rett på sin andel av hans verdier/eiendeler. Dvs hver sin fjerdedel av 65% av boligen og hans eiendeler. Men i mange tilfeller går vel særkullsbarn med på å la gjenværende ektefelle sitte i uskiftet bo? Ellers må vel din mor evt kjøpe de ut og får dermed større eierandel av boligen som dermed går til deg og søsteren din sin andel?

Det er uansett faste lover og regler om dette, så du trenger ikke bekymre deg for at du ikke skal arve din rettmessige del.

Skrevet
Som samboer har man vel ikke rett til å sitte i uskiftet bo. Men man kan ha rett til det hvis man har spesifisert dette i testamente. Tror jeg...

http://www.arveoppgjor.no/visartikkel.asp?art=135

Det er aldri lurt å sitte i uskifte hvis man kan unngå det. Hvis du f,eks har økt verdien av boligen pga av oppussing, så vil du jo tape på dette når du må skifte senere.

Skrevet
Som samboer har man vel ikke rett til å sitte i uskiftet bo. Men man kan ha rett til det hvis man har spesifisert dette i testamente. Tror jeg...

http://www.arveoppgjor.no/visartikkel.asp?art=135

Jo, man kan vel det dersom man har vært samboere i en viss tid og har felles barn? ...tror jeg...

Skrevet
Jeg tror det er slik:

Morsarven deles bare mellom deg og din søster, farsarven må deles på 4. Altså 35% av boligen og 50 av eiendelene (din mors andel) skal deles mellom kun deg og din søster. Resten skal deles på 4. Dvs forutsatt at ikke noe annet er nedfelt i testamentet. Man kan kun testamentere bort 1/3 av sine verdier/eiendeler.

Skifterett når det gjelder særkullsbarn vet jeg lite om, men tror det må være slik at hvis faren din dør først har de rett på sin andel av hans verdier/eiendeler. Dvs hver sin fjerdedel av 65% av boligen og hans eiendeler. Men i mange tilfeller går vel særkullsbarn med på å la gjenværende ektefelle sitte i uskiftet bo? Ellers må vel din mor evt kjøpe de ut og får dermed større eierandel av boligen som dermed går til deg og søsteren din sin andel?

Det er uansett faste lover og regler om dette, så du trenger ikke bekymre deg for at du ikke skal arve din rettmessige del.

Tro kan man gjøre i kirka... Det er slik at den arven som går fra en ektefelle til en annen - er en del av den andre ektefellens videre arv. Dersom de dør samtidig - da stemmer din teori. Jeg ville sjekket med en jurist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...