Gjest Ungstudent Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg er ung student i Oslo. Har lite egenkapital, men foreldrene mine tjener godt og er villige til å kausjonere for meg. Tjener selv ca. 200.000 i året ved siden av studier. Er det mulig å få lån i banken om foreldre kausjonerer for 90 eller 100 % av lånesummen?
Gjest Ungstudent Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Med godt mener jeg rundt 1,2 mill i samlet familieinntekt.
Alison Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg er ung student i Oslo. Har lite egenkapital, men foreldrene mine tjener godt og er villige til å kausjonere for meg. Tjener selv ca. 200.000 i året ved siden av studier. Er det mulig å få lån i banken om foreldre kausjonerer for 90 eller 100 % av lånesummen? Det å ha kausjonist vil kun hjelpe på sikkerheten. Du må fremdeles ha nok inntekt til å betale på lånet. Det som er mer realistisk er at dine foreldre blir med som medlånetagere på lånet. De vil da være like ansvalig for hele gjelden som deg.
Gjest TS Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 De har ingen problemer med å stå ansvarlige for gjelden, de vet at jeg kan betale for meg.
Alison Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 De har ingen problemer med å stå ansvarlige for gjelden, de vet at jeg kan betale for meg. Hvis de kan være med deg som medlånetagere kan det være mulighet for deg til å kjøpe bolig.
Gjest TS Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 Hvis de kan være med deg som medlånetagere kan det være mulighet for deg til å kjøpe bolig. Så bra! Takk for svar, nå ble jeg litt oppmuntret til de turene jeg skal i bankene i neste uke.
Alison Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 Så bra! Takk for svar, nå ble jeg litt oppmuntret til de turene jeg skal i bankene i neste uke. Husk å enten ta med dine foreldre, eller i det minste deres lønnsslipper og selvangivelser, når du skal til banken. Rådgiver i banken må også snakke med dine foreldre.
Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 De har ingen problemer med å stå ansvarlige for gjelden, de vet at jeg kan betale for meg. Med en inntekt på 200.000 er det jo ikke mye du får i lån. Det er din betalingsevne som må ligge til grunne for lånet.
Alison Skrevet 24. oktober 2009 #9 Skrevet 24. oktober 2009 Med en inntekt på 200.000 er det jo ikke mye du får i lån. Det er din betalingsevne som må ligge til grunne for lånet. Hvis foreldrene står som medlånetagere vil også deres inntekt (og gjeld + ekstra kostnader pga. at de har en egen husholdning) bli tatt med i beregningen. Dermed kan ts få høyere lån enn om h*n søker alene. For at banken skal gå med på denne løsningen bør det være inntektspotensiale på ts slik at h*n kan klare lånet alene innen rimelig tid. Det er ikke noe særlig å ha med foreldre som medlånetagere over lang tid. Det vil også redusere foreldrene sine muligheter til å ta opp lån til bil, oppussing, ny bolig mm.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #10 Skrevet 24. oktober 2009 Heisann! Mine foreldre hjalp meg og samboeren min med boliglån for noen år siden. Måten vi løste det på var at de tok opp lånet, og dermed sto som eiere av leiligheten. Dette hadde de mulighet til fordi de har god og solid økonomi. Banken var også inneforstått med at det var en leilighet de ikke selv disponerte de skulle kjøpe (aner ikke om det hadde noe å si da..). De visste at vi kunne betale, men vi hadde en avtale om at hvis den situasjonen endret seg, skulle de selge leiligheten. Noen år etter solgte vi leiligheten, og da delte vi overskuddet fra salget, siden det var vi som hadde stått for betalingen, men dem som hadde hatt risikoen. Så det er jo kanskje et alternativ?
investor Skrevet 24. oktober 2009 #11 Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Husk at etter statsbudsjettet kan i enkelte tilfeller foreldre som står som eier av 2 boliger, på måten h*n over beskriver få en skattesmell. Likningsverdien av bolig 2 blir hevet betraktelig i flere slike tilfeller... det må dere sjekke. Endret 25. oktober 2009 av investor
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #12 Skrevet 24. oktober 2009 Husk at etter statsbudsjettet kan i enkelte foreldre som står som eier av 2 boliger på måten h*n over beskriver får en skattesmell. Likningsverdien av bolig 2 blir hevet betraktelig i flere slike tilfeller... det må dere sjekke. Men kan jeg stå som eier av boligen, mens lånet er i deres navn? :klø:
karisjima Skrevet 24. oktober 2009 #13 Skrevet 24. oktober 2009 Men kan jeg stå som eier av boligen, mens lånet er i deres navn? :klø: Ja, men da er det du som får skattesmellen i forhold til arveavgift og evt formueskatt.
Alison Skrevet 25. oktober 2009 #14 Skrevet 25. oktober 2009 Men kan jeg stå som eier av boligen, mens lånet er i deres navn? :klø: I tillegg til det gjest over her skriver må du også stå som realkausjonist på lånet til dine foreldre hvis det skal tas pant i boligen som kjøpes. Dine foreldre vil heller ikke få fullfinansiert den nye boligen. Da må de enten inn med fri egenkapital (oppsparte penger) eller stille tilleggssikkerhet i egen bolig. Har de nok sikkerhet i egen bolig til å sikre hele lånet vil du slippe problemet med at du må inn som realkausjonist.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #15 Skrevet 25. oktober 2009 Hmm, føler jeg må presisere noe... det var jeg som skrev at foreldrene dine kunne ta lånet på seg Mine foreldre satte sin bolig (som hadde rundt to-tre år igjen fra å være nedbetalt) pluss leiliheten de kjøpte i pant som sikkerhet for lånet. Grunnen til at de også satte sin bolig i pant, var at lånet de tok opp var på 1 million, mens leiligheten ble kjøpt for 790 000. De eide ennå et hus på den tiden, men det ble ikke satt i pant.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #16 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg lånte 300 000 av mine foreldre for å få nok egenkapital til å kunne kjøpe min første leilighet. De stilte vel også som medlånetaker eller kausjonister? Husker ikke helt, men uansett var det dette jeg ville si: Hvis du tar opp lån i samme bank som foreldrene dine bruker, blir det kanskje lettere for deg. Mine foreldre har Nordea, og jeg også, og min rådgiver hadde kontakt med foreldrene mine sin rådgiver, og visste nok om mine foreldres inntekt til at jeg slapp å styre med kopier av deres lønnsslipper og så videre. Vi hadde ett møte med de tre partene, min rådgiver (banken), meg selv, og pappa, tidlig i prosessen. Etter dette gikk alt av seg selv av slike formaliteter. Tror det ville vært mer styr hvis man bruker forskjellige banker.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #17 Skrevet 26. oktober 2009 Vi ordnet dette ved at mine foreldre tok opp lånet, og jeg låner pengene av dem igjen. Jeg er realkausjonist på deres lån. Jeg står som eier av boligen, og det private lånet som jeg har hos mine foreldre føles opp på selvangivelsen. Når jeg er ferdig utdannet og har kommet i fast jobb vil forhåpentligvis banken mene at jeg har betjeningsevne godt nok til å få lån selv, og da tar jeg opp lån selv og innfrir lånet til mine foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #18 Skrevet 26. oktober 2009 håper dere setter pris på denne gaven det er å ha foreldre som hjelper deg på denne måten, dere er veldig heldige
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #19 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg setter veldig pris på det, og vet at jeg er priviligert som har foreldre som har mulighet til å hjelpe meg på denne måten. Samtidig har jeg ingen dårlig samvittighet eller føler meg bortskjemt når det gjelder dette. Dette koster ikke mine foreldre en krone, men de tar selvsagt en risiko ved å ta opp dette lånet og stole på min betjeningsevne
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #20 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg er også veldig takknemlig for all hjelp jeg har fått/får av mine foreldre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå