Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par som har hver sin leilighet. Jeg leier ut min og dekker sånn ca mine utgifter på den. Per i dag er den ville jeg nok tapt 100 000 ca dersom jeg skulle solgt. Leiligheten hans som vi bor i er en leilighet med høy fellesgjeld og svært lavt innskudd. Den er med andre ord ikke så lett å selge i dag. Vi regner med å tape 200 000 her også. Min mann har billån på ca 150000 og jeg har studielån på ca 200 000. Vår samlet inntekt er ca 800 000.

Vi lurer nå på hva mulighetene våre er for å få lån til hus. Vi tenker på å selge den leiligheten vi bor i, men fortsette med å leie ut min leilighet så lenge jeg har dekt lånekostnadene mine på den.

Vi tenker på et lån på rundt 1500000. Har muligheter for kausjonist som har en nedbetalt bolig på en takst på ca 1000000. Hva tror dere?? Har vi mulighet for å få lån tiltross for gjelda vi sitter med så lenge vi har kausjonist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at dere har mulighet til å stille med en realkausjonist vil gjøre at dere får nok sikkerhet. Du skriver ikke noe om hvor stor fellesgjeld det er snakk om på de boligene dere har i dag. Fellesgjelden er også en gjeld dere må betjene og som bankene tar med i beregningsgrunnlaget. En annen ting er hvor mye leieinnteketene er. Du kan ikke forvente at banken tar med leieinntekter for mer enn maks 10 måneder i året.

Det å sitte med to leiligheter som er vanskelig å få solgt er ikke positivt. Dere bør i det minste selge en av boligene før dere tenker på å kjøpe enda en ny. Spesielt siden dere kun kan ha et mellomfinansieringslån i maks 6 måneder. Hva gjør dere hvis dere ikke har solgt en eller begge de gamle boligene i løpet av denne tiden? Da vil dere sitte med gjeld både på den nye og de gamle boligene + fellesgjelden. Dere har også billån som koster dere en del pr. måned.

Siden boligene dere har i dag er vansklig å få solgt kan dere risikere å bli sittende med et restlån etter salg.

Dere har dessverre et dårlig utgangspunkt når det gjelder å få kjøpt en ny bolig. Jeg vil råde dere til å i hverfall selge en av boligene før dere kjøper noen ny. Ellers kan dere sette dere selv i en vanskelig økonomisk situasjon.

Skrevet
Det at dere har mulighet til å stille med en realkausjonist vil gjøre at dere får nok sikkerhet. Du skriver ikke noe om hvor stor fellesgjeld det er snakk om på de boligene dere har i dag. Fellesgjelden er også en gjeld dere må betjene og som bankene tar med i beregningsgrunnlaget. En annen ting er hvor mye leieinnteketene er. Du kan ikke forvente at banken tar med leieinntekter for mer enn maks 10 måneder i året.

Det å sitte med to leiligheter som er vanskelig å få solgt er ikke positivt. Dere bør i det minste selge en av boligene før dere tenker på å kjøpe enda en ny. Spesielt siden dere kun kan ha et mellomfinansieringslån i maks 6 måneder. Hva gjør dere hvis dere ikke har solgt en eller begge de gamle boligene i løpet av denne tiden? Da vil dere sitte med gjeld både på den nye og de gamle boligene + fellesgjelden. Dere har også billån som koster dere en del pr. måned.

Siden boligene dere har i dag er vansklig å få solgt kan dere risikere å bli sittende med et restlån etter salg.

Dere har dessverre et dårlig utgangspunkt når det gjelder å få kjøpt en ny bolig. Jeg vil råde dere til å i hverfall selge en av boligene før dere kjøper noen ny. Ellers kan dere sette dere selv i en vanskelig økonomisk situasjon.

Ja, det er ikke aktuelt for oss å kjøpe før vi har solgt den leiligheten som vi bor i.

Min leilighet, som leies ut, har lav fellesgjeld og er lett å leie ut da den er nokså sentrumsnær. Per i dag dekker leia mine lånekostnader og mesteparten av felleskostnadene på 2000 kr.

Jeg tror at jeg kommer bedre økonomisk ut av det ved å fortsette å leie den ut enn å selge den, da det er en stor mulighet for at jeg vil sittende med et restlån.

Skrevet

Min leilighet er forresten lettsolgt, men jeg tror allikevel ikke jeg fil få nok for den i dag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...