Gå til innhold

Bør jeg ha katt nå eller vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en blokkleilighet med diger innglasset terrasse og har nå utrolig lyst på en innekatt men er ganske grønn på området. Har et par ting jeg lurer på i tilfelle jeg tar steget:

- er det spesielle raser som egner seg best som innekatt, i så fall hvilke?

- Når jeg åpner dørene/vinduene på terrassen for å lufte er det bare sprinkler som en katt med godvilje kan komme seg gjennom og falle ned mange etasjer. Hva er en grei måte å sikre terrassen?

- dersom jeg skal flytte til en annen by for å studere neste år, er det veldig vanskelig å finne leiligheter hvor det er lov å ha katt? Kan jeg ende opp med å måtte velge mellom å bli boende her eller gi fra meg katten? Er det (i teorien, worst case scenario) vanskelig å omplassere en katt? Hva med utlandet?

- klorer alle katter ihjel sofaer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør absolutt vente. Ikke bra med innekatt, og ikke bra å omplassere en katt du har skaffet deg.

Skrevet

Jeg er enig med gjest over her. Det er bedre å vente til du bor et sted hvor katten kan få gå ute, og ikke minst er det ikke lurt å skaffe seg et dyr hvis du muligens vet du skal flytte om et år.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du ønsker deg katt. Hvem gjør ikke det? :rødme: Når det er sagt synes jeg også du skal vente til du er i en mer stabil (og ikke minst mer pusevennlig) bosituasjon. En anskaffer seg ikke et dyr med den tanken at en skal ha det i noen år, og så omplassere det når det ikke går lengre. Når en anskaffer seg et dyr, tar man en beslutning om å tilpasse livet og bosituasjonen etter dyrets behov, så lenge det lever.

Hvis du har veldig lyst å ha selskap av en katt nå, så kan du forhøre deg hos Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern om du kan få være fosterhjem en tid.

Skrevet (endret)

Ja, men dersom det fungerer greit å ta med katten til den nye byen er det vel ikke så ille, eller? :vetikke: Har ingen planer om å omplassere, er derfor jeg lurer på om det er en ting som normalt lar seg gjøre.

Kunne også tenkt meg å hatt hund, det er nok lettere med tanke på at jeg kan gå tur med den (og er det noe jeg har så er det tid til å gå tur, hehe) men da er det gjerne enda vanskeligere å finne leilighet i en ny by?

Ser det er så mange rundt meg på min alder (studenter og unge voksne) som har både hunder og katter og tenker at derfor må det da vel være mulig å få husdyr før jeg er 30 år og etablert med mann og bolig :forvirret:

Endret av Tutta Løvensvans
Skrevet

Det kan være du kan finne en leilighet i en ny by hvor du kan ha pus - og det kan være du ikke finner. Det gjør det mye vanskeligere, og hvis du vet at om du ikke finner en leilighet hvor du kan ha dyr i en ny by, så er valget å omplassere så bør du heller vente.

Og jeg synes også at du bør vente til du bor et sted hvor katten kan være ute.

Skrevet
Har ingen planer om å omplassere, er derfor jeg lurer på om det er en ting som normalt lar seg gjøre.

Blir litt forundret over en slik uvitenhet. Det er en overbefolkning av katter her i Norge. Mange katter har ikke et hjem, fordi eierne ikke ville ha dem lenger. Kattemottakene til dyrebeskyttelsen er fulle. Kattunger blir avlivet. Da fatter jeg ikke at det går an å tenke tanken på å anskaffe seg en katt for kanskje å omplassere den senere. Det går bare ikke an å gjøre sånt med åpne øyne, hvis man har en samvittighet.

Skrevet
Blir litt forundret over en slik uvitenhet. Det er en overbefolkning av katter her i Norge. Mange katter har ikke et hjem, fordi eierne ikke ville ha dem lenger. Kattemottakene til dyrebeskyttelsen er fulle. Kattunger blir avlivet. Da fatter jeg ikke at det går an å tenke tanken på å anskaffe seg en katt for kanskje å omplassere den senere. Det går bare ikke an å gjøre sånt med åpne øyne, hvis man har en samvittighet.

Neinei, jeg lurer ikke på om det normalt lar seg gjøre å omplassere, men å få seg leilighet hvor de tillater katt :)

Skrevet

Jeg har to innekatter i en blokkleilighet. Det koser seg glugg ihjel sammen. Hun ene går jeg tur med ut av og til i bakgården, der løper hun rundt å koser seg mens jeg sitter å ser på, den andre liker seg ikke ute, eneste er på balkongen. Han er livredd og vil ikke være med ut utenom.

Jeg har kjøpt leilighet og fått godkjent kattehold. De er rasekatter som kostet meg ca 20000. Jeg kommer aldri til å gi dem bort.

Skrevet
Jeg har to innekatter i en blokkleilighet. Det koser seg glugg ihjel sammen. Hun ene går jeg tur med ut av og til i bakgården, der løper hun rundt å koser seg mens jeg sitter å ser på, den andre liker seg ikke ute, eneste er på balkongen. Han er livredd og vil ikke være med ut utenom.

Jeg har kjøpt leilighet og fått godkjent kattehold. De er rasekatter som kostet meg ca 20000. Jeg kommer aldri til å gi dem bort.

Det hørtes fint ut. Jeg bor også i blokkleilighet og lar katten min gå fritt ute.

Gjest Cipheria
Skrevet (endret)
- dersom jeg skal flytte til en annen by for å studere neste år, er det veldig vanskelig å finne leiligheter hvor det er lov å ha katt? Kan jeg ende opp med å måtte velge mellom å bli boende her eller gi fra meg katten? Er det (i teorien, worst case scenario) vanskelig å omplassere en katt? Hva med utlandet?

Kjem an på kvar du bur i landet, trur eg. Men generelt er det vanskelegare å få tak i hybel der du kan ha dyr. I nokre tilfelle blir du nøydt å bu lengre vekke, dyrare eller begge deler (frå sentrum).

Kattungar kan vere fæle på det, ja. Dei skal klatre seg opp over alt. Eg hadde ein del kloremerker i vindaugskarmane i min første leilegheit. Dei vaksne er ikkje så fæle på det. Kattungane kan vere ganske viltre.

Der er ein del katteforum, søk på katt + forum. Les litt rundtom der før du skaffar deg katt, så lærer du ganske mykje.

Endret av Cipheria
Skrevet

Mine katter har aldri klort noen gang på sofaen. Jeg har hatt rolige jentekatter. Men det har nok mye å si at de har et kloretre og en dørmatte som de får lov å klore på. Dersom katten klorer der den ikke får lov, er det viktig å sette den bort derfra med et bestemt "nei".

Skrevet

Jeg er enig med de andre her i at du burde vente til du er i en litt mer stabil posisjon. Ser det ble nevnt ovenfor, men har du vurdert å være fosterhjem til en katt? Dyrebeskyttelsen trenger alltid nye fosterhjem, både til katter og andre dyr. Da bor de hos deg enten til de blir adoptert, eller til de skal inn på kattehuset, eller lignende.

Om du uansett ender opp med innekatt, så husk at det er alltid bedre for katten å være to! Det blir ikke så mye mer jobb om man har to katter, men de kan da underholde hverandre på natten og når du ikke er hjemme. Folk flest er borte såpass mye fra hjemmene sine, at det blir veldig ensomt for en enslig innekatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...