Gå til innhold

Noen her som har erfaring med Sosialhumanistene?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært misfornøyd medlem av Human-Etisk Forbund, men

har liksom ikke sett at det fantes noe alternativ. Kom tidligere

i uken over en organisasjon som heter Sosialhumanistene.

Noen som kjenner til disse? Jeg har virkelig sansen for det de

skriver om seg selv på nettsidene, spesielt dette med fokus på

miljø. Har selvfølgelig også sansen for at det ikke koster noe å

være medlem. I tillegg gratis vielse, begravelse og konfirmasjon.

Forstår ikke helt hvordan de kan tilby alt dette gratis, men men...

Nå er det sikkert mange som lurer på hvorfor i all verden man

ønsker å være medlem i slike forbund. Min begrunnelse er rett og

slett bare at jeg ønsker at de verdiene jeg står for skal

forsvares og spres. Den jobben ønsker jeg helst ikke å gjøre

mutters alene :) Skal innrømme at jeg føler mine vestlige

humanistiske verdier noe truet av diverse religiøse strømninger,

- strømninger hvor det gjerne ikke er så mye fokus på

likestilling og toleranse.

Vel, jeg ønsker nå altså bare å høre om det er noen her som har

erfaring med Sosialhumanistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forklar kort hva som er forskjellen på Humanetisk Forbund og Sosialhumanistene?

Hadde kanskje vært best at noen med erfaring fra begge leire kom med en forklaring?

Men, som jeg skrev innledningsvis, så er det gratis å være medlem i Sosialhumanistene. HEF krever kontingent. Gratis seremonier hos Sosialhumanistene, mens det er ganske dyrt hos HEF. Og så dette med fokus på miljøspørsmål, da.

A-ha, nå så jeg at seremoniene hos Sosialhumanistene er livssynsnøytrale. Det er de jo ikke hos HEF. Nok en god ting :)

De samarbeider med UNICEF, ser jeg. Ikke akkurat dumt det heller.

De gir 100 kr til dem når man melder seg inn.

De har egen gravlund. Det har ikke HEF.

Vel, det er det jeg umiddelbart kan lese ut av hjemmesiden deres.

Noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller ikke fornøyd med HEF. Har nå vært medlem i Sosialhumanistene i drøyt 2 år. Jeg har ikke noe som helst negativt å si om Sosialhumanistene. Jeg opplever dem som adskillig mer rasjonelle når de gjelder omgang med andre livssyn. Min erfaring fra HEF var at en del folk der er nærmest "religiøse" i sin ateisme. De jeg møtte var hva jeg vil kalle fiendtlige overfor andre livssyn. En veldig ovenfra-og-ned holdning som jeg opplevde som skremmende.

Nå kan det selvfølgelig ikke utelukkes at det finnes sånne hos Sosialhumanistene også, men jeg tror nok de stort sett holder seg hos HEF...

Lykke til med valget ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringer?

Sosialt = piss

Humanisme = piss

Hvorfor trenger man erfaringer for å si at Sosialhumanistene er fullstendig drit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Men, som jeg skrev innledningsvis, så er det gratis å være medlem i Sosialhumanistene. HEF krever kontingent. Gratis seremonier hos Sosialhumanistene, mens det er ganske dyrt hos HEF. Og så dette med fokus på miljøspørsmål, da.

Når det gjelder pris for seremonier:

Sosialhumanistens vielse er forutsatt at man bor i Oslo, ellers må man dekke kostnadene for transport. Sosialhumanistenes vielse er ikke inkludert en personlig tale til brudeparet, kun praktisk ordning av papirer.

HEF sin vielse er inkludert personlig tale, og HEF har landsdekkende vigslere.

Konfirmasjonen til HEF er noe anderledes enn Sosialhumanetikerne. HEFs gravferd er gratis hvis avdøde var medlem.

HEF har både medlemsavis og et mer generelt blad. Medlemsavgiften er kr 350/år og kr 50,- for andre i husstanden.

Miljøspørsmål: Er enig i at HEF kunne vært tydeligere her. Vet dog at det er mangt som ikke nødvendigvis står på hjemmesiden deres som dog står i medlemsbladet. HEF engasjerer seg først og fremst i humanistiske spørsmål og mener vel at det er nok å ta i der.

A-ha, nå så jeg at seremoniene hos Sosialhumanistene er livssynsnøytrale. Det er de jo ikke hos HEF. Nok en god ting :)

Denne må du forklare. HEF forfekter et livssyn - humanisme. Gjør ikke sosialhumanistene det? Hvorfor kaller de seg da humanister?

HEF sine seremonier er akkurat like livssynsnøytrale som sosialhumanistenes i det de er ikke-religiøse.

De samarbeider med UNICEF, ser jeg. Ikke akkurat dumt det heller.

De gir 100 kr til dem når man melder seg inn.

HEF samarbeider med en rekke organisasjoner, blant annet noe som heter HAMU. De har et slikt prosjekt årlig.

De har egen gravlund. Det har ikke HEF.

Sosialhumanistene har egen gravlund I OSLO. Ikke resten av landet. Dersom du ikke ønsker kremasjon eller gravferd i Oslo, hva slags tilbud har sosialhumanistene da? Dessuten er det ikke en egen gravlund men en egen del av en offentlig gravlund.

HEF er landsdekkende og bruker de lokale gravlunder som finnes.

Jeg har ingenting i mot at folk finner organisasjoner de liker bedre enn HEF men jeg synes det er greiest at man sammenligner likt for likt. Tilbudet innenfor de forskjellige kategoriene her er totalt ulikt for de to organisasjonene så det lar seg ikke uten videre sammenligne prismessig.

Når det gjelder påstanden om "religiøs ateisme" så må jeg le av hele uttrykket. Jeg er ateist selv og det er ikke noe jeg drømmer om å dytte ned over halsen på andre. Likevel skal jeg og andre finne meg i å få spydd kristen ditt og datt ned i halsen til enhver tid - enten det gjelder kristendomsundervisning på skolen eller andre ting. Hvorfor er det greit? Vi ateister har langt igjen før vi når igjen de kristne med deres "tre vårt syn nedover hodet" livssyn.

HEF arbeider for et livssynsnøytralt utgangspunkt og det kan nok falle mange tungt for brystet. Men jeg opplever ikke at HEF ikke respekterer at andre har en annen mening, tvert om. Kan det være at HEF er mer synlig i samfunnet og den politiske debatt enn det Sosialhumanistene er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ateister har langt igjen før vi når igjen de kristne med deres "tre vårt syn nedover hodet" livssyn.

HEF arbeider for et livssynsnøytralt utgangspunkt og det kan nok falle mange tungt for brystet. Men jeg opplever ikke at HEF ikke respekterer at andre har en annen mening, tvert om. Kan det være at HEF er mer synlig i samfunnet og den politiske debatt enn det Sosialhumanistene er?

:ler: :ler:

1. HEF arbeider ikke for et livssynsnøytralt utgangspunkt. De arbeider for humanisme, og humanisme er ikke en bunnsolid filosofi, men heller en form for politisk svada-retorikk hvor en blant annet manipulerer ved å bruke ordet "verdi" på en måte som utvanner språket, og gjør det meningsløst. HEF stadfester at mennesket har bestemte rettigheter, men disse rettighetene lar seg ikke avlede ved matematikk, fysikk eller andre naturvitenskaplige metoder, følgelig er de dogmer, og RELIGIØST PISS.

2. Jeg kjenner mange aggressive og misjonerende ateister, og om jeg ikke er så aggressiv IRL, så er jeg i hvert fall en misjonerende person, og det fins mange som meg på forumet. Hva med å snakke for deg selv, og ikke gjøre deg til talsperson for alle ateister

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv med i HEF nå, men har en kjæreste som er medlem i sosialhumanistene. Jeg har selv vurdert å bytte etterhvert. Jeg finner ikke noe direkte galt med HEF, men enkelte ting ved Sosialhumanistene appelerer mer. for eksempel ser det ut til at de har en noe sterkere akademisk tilknytning, noe som appellerer veldig til meg. Jeg har også inntrykk av at sosialhumanistene har mer fokus på samfunn, sosiale systemer og enkeltmennesket som del av dette, men HEF har litt sterkere fokus på enkeltmennesket alene.

Vi får se om det blir bytte etterhvert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men enkelte ting ved Sosialhumanistene appelerer mer. for eksempel ser det ut til at de har en noe sterkere akademisk tilknytning, noe som appellerer veldig til meg.

Snobb.

Jeg har også inntrykk av at sosialhumanistene har mer fokus på samfunn, sosiale systemer og enkeltmennesket som del av dette, men HEF har litt sterkere fokus på enkeltmennesket alene.

Eh, nå falt jeg litt ut. Var sosialhumanistene nye AUF, sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEF er blitt noe helt annet enn det grunnleggeren Kristian Horn ønsket. Hans sønn Kjell Horn kritiserer HEF for å ha blitt en humanistisk sekt. Jeg er så enig, så enig. De er nesten blitt like religiøse i sin væremåte som deres "fiender" kristendommen og islam. De har innført egne, nærmest "religiøse", seremonier, tvert imot Horns intensjon om at staten selv skulle stå for livssynsnøytrale seremonier. Seremoniene til HEF er livssynsladde. Årsaken til å man kan kalle HEF en sekt, er at en del av opplegget deres er forbeholdt egne medlemmer. På den måten ekskluderer de store samfunnsgrupper, akkurat som kirken.

Jeg har inntrykket av at Sosialhumanistene "rydder opp" på dette

området.

Som tidligere HEF-medlem har jeg vært med på ulike tilstelninger i deres regi. Den ovenfra-og-ned-holdningen enkelte medlemmer hadde i forhold til folk med annet syn opplevde jeg som direkte skremmende. Det var kamprop og halleluja-stemning, og det hele minnet mest om AKP (ml)-møter på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin kommentar av sistemann. Dette plukker jeg fra hjemmesiden til sosialhumanistene:

Sosialhumanistenes arbeider for:

1. Likeverd, åndsfrihet, toleranse og humanitet.

2. Fullstendig livssynsnøytralitet og likestilling i lover og forskrifter, offentlige tilbud og tjenester.

3. Avvikling av statskirkeordningen.

4. Bortfall av statsstøtte til trossamfunn som ikke aktivt slutter opp om demokrati, toleranse, åpenhet og frihet.

5. Et folkelig og gratis seremonitilbud til alle som ønsker det.

6. En faglig miljødebatt forankret i menneskerettigheter og solidaritet.

Likestilling for loven for alle trossamfunn - så lenge du slutter opp om demokrati, toleranse, åpenhet og frihet. :ler: :ler:

Var kanskje ikke så mye likestilling allikevel?

Jeg har et eget forslag: Bort med all statsstøtte. Punktum. Og hvordan sosialhumanistene forholder seg til tilfeller hvor demokratiet reduserer frihet, det er jo et morsomt dillemma for mennesker med slike inkonsekvente livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et eget forslag: Bort med all statsstøtte. Punktum.

0 statsstøtte = inntekt fra kollekt = økt indoktrinering/rekruttering av nye medlemmer = USA-tilstander = :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Årsaken til å man kan kalle HEF en sekt, er at en del av opplegget deres er forbeholdt egne medlemmer. På den måten ekskluderer de store samfunnsgrupper, akkurat som kirken.

Dette stemmer ikke. For det første skal det mye mer til for å kalle noe en sekt enn det.

For det andre er det slik at alle seremonier også kan brukes av de som ikke er medlemmer, men det koster da noe annet enn for de som er medlem.

Hvem skulle vel ikke ønske at staten tilbød livsynsnøytrale gravferder? Finnes det?

Det finnes byfogd, her er det soleklart at HEF og for den slags skyld sosialhumanistene tilbyr noe som ikke er nødvendig. Men hadde de tilbudt det dersom det ikke var etterspurt?

Borgerligkonfirmasjon og borgerlig navnefest er helt meningsløst. Ja jeg vet det ikke heter det lenger. Det er et knefall for kirkelige tradisjoner. Så kan man jo se på den borgerlige konfirmasjonen som en forberedelse til voksenlivet for ungdommen, men er skolen virkelig så dårlig at vi trenger et livssynsnøytralt alternativ? Eller er det en dårlig unnskyldning for å la ungene avholde konfirmasjon for å bli overøst med gaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgerligkonfirmasjon og borgerlig navnefest er helt meningsløst. Ja jeg vet det ikke heter det lenger. Det er et knefall for kirkelige tradisjoner. Så kan man jo se på den borgerlige konfirmasjonen som en forberedelse til voksenlivet for ungdommen, men er skolen virkelig så dårlig at vi trenger et livssynsnøytralt alternativ? Eller er det en dårlig unnskyldning for å la ungene avholde konfirmasjon for å bli overøst med gaver?

Fra human.no

Formålet med Humanistisk konfirmasjon er å styrke humanistiske verdier i samfunnet. Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til ungdom som ønsker et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig seremoni på dette grunnlaget. Målsettingen for kurset er å styrke de unges evne til selvstendig tenkning og etisk handling, gjennom å fremme

* innsikt i egne opplevelser, holdninger og atferd

* evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål

* bevissthet om livssyn

* evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar

Og:

Ordet konfirmasjon har vi skaffet oss takket være en ”gjenbruksordning”. Konfirmasjon var betegnelsen på en rekruttskole for romerske soldater. 1500 år senere tok kirken ordet i bruk til sitt formål. Siden har mange ment at Human-Etisk Forbund har stjålet ordet ”konfirmasjon” fra kirken. Nei, det var som nevnt en gjenbruksordning. Ordet var ikke til å unngå. Hvorfor? Fordi vi skulle finne navn på en verdslig konfirmasjonsordning. Den kirkelige konfirmasjon hadde allerede langt på vei vært en verdslig ordning gjennom flere hundre år. (...) Selvsagt er selve ordet ”confirmare” god latin, og betyr å støtte, styrke, gjøre fast, bekrefte osv. . Tidligere bekreftet de kirkelige konfirmantene dåpsløftet. Men slik er det ikke i dag, og har ikke vært på lenge Konfirmantene blir velsignet av presten. Når det gjelder Borgerlig konfirmasjon, har ”støtte og styrke” vært betydningen hele tida opp gjennom disse 50 åra. Ungdommene skal få støtte på veien mot et voksent liv, støtte til å finne ut av dette selv. De har selv et ansvar for eget liv, men vi skal legge til rette for at de kommer i posisjon til å ta riktige valg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Pingting:

Ville HEF hatt borgerlig konfirmasjon dersom den kirkelige ikke fantes? Ville HEF hatt navnefest for barn dersom kirken ikke hadde hatt barnedåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fin kommentar av sistemann. Dette plukker jeg fra hjemmesiden til sosialhumanistene:

Likestilling for loven for alle trossamfunn - så lenge du slutter opp om demokrati, toleranse, åpenhet og frihet. :ler: :ler:

Var kanskje ikke så mye likestilling allikevel?

Jeg har et eget forslag: Bort med all statsstøtte. Punktum. Og hvordan sosialhumanistene forholder seg til tilfeller hvor demokratiet reduserer frihet, det er jo et morsomt dillemma for mennesker med slike inkonsekvente livssyn.

Det der tolker jeg som at Sosialhumanistene ønsker strengere kontroll og oppfølging av diverse trossamfunn. Det vil si at det skal sikres forsvarlig etterlevelse av lover og forskrifter. Imamer som gir veiledning innenfor kjønnslemlestelse må vel sies å være på kanten med norsk rett. Det virker altså som Sosialhumanistene utøver press på myndighetene for økte sanksjonsmulighet overfor trossamfunn som ikke etterlever de lover og regler de er pålagt til å følge. Ettersom Sosialhumanistene er en verdiorganisasjon, så har de altså valgt å legge vekt på de forholdene du nevner - og som faktisk er forankret i norsk lovverk. De har naturlig nok ikke valgt å legge vekt på forhold som f.eks. skattesnusk.

Hvordan dette kan misforstås, har jeg rett og slett vanskelig for å se... Jeg tolker ditt utsagn dithen at din forståelse av frihet innebærer friheten til å bryte loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingting:

Ville HEF hatt borgerlig konfirmasjon dersom den kirkelige ikke fantes? Ville HEF hatt navnefest for barn dersom kirken ikke hadde hatt barnedåp?

Neppe, med tanke på at det omtrent kun er kirken som har hatt denne type sermonier i Norge det siste årtusenet. Og det er jo noe av poenget: mange mennesker uansett livssyn og religion kan se verdien i å markere at et lite menneske har begynt på livet, eller at mennesket begynner å nærme seg voksen alder med alt det innebærer. Derimot ønsker ikke alle å markere dette på en kristen måte, derfor er fint å ha alternativer som er knyttet til sitt eget livssyn og gjør ritualene verdifulle innenfor den settingen.

Om det derimot hadde vært en eller annen tradisjon for sekulær markering av disse begivenhetene, er det jo ikke utenkelig at også HEF (på linje med andre tros- og livssynssamfunn) hadde laget egne ritualer. Det er kanskje heller ikke usannsynlig at det hadde kommet etterhvert som økt innvandrin og globalisering har gjort folk obs på at også andre trossamfunn har lignende ritualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tolker jeg som at Sosialhumanistene ønsker strengere kontroll og oppfølging av diverse trossamfunn. Det vil si at det skal sikres forsvarlig etterlevelse av lover og forskrifter. Imamer som gir veiledning innenfor kjønnslemlestelse må vel sies å være på kanten med norsk rett. Det virker altså som Sosialhumanistene utøver press på myndighetene for økte sanksjonsmulighet overfor trossamfunn som ikke etterlever de lover og regler de er pålagt til å følge. Ettersom Sosialhumanistene er en verdiorganisasjon, så har de altså valgt å legge vekt på de forholdene du nevner - og som faktisk er forankret i norsk lovverk. De har naturlig nok ikke valgt å legge vekt på forhold som f.eks. skattesnusk.

Hvordan dette kan misforstås, har jeg rett og slett vanskelig for å se... Jeg tolker ditt utsagn dithen at din forståelse av frihet innebærer friheten til å bryte loven.

1. Når ble det imot norges lover å være imot demokrati? Eller mer presist, å ikke være uttalt for demokrati, eller noen lover i det hele tatt?. Det er mange filosofiske syn og ideologiske retninger som ikke innebærer støtte til demokrati, som f.eks nihilisme, amoralisme, solipsisme osv.

2. Når ikke kjønnslemlestelse-fans nyter samme priviliegier av loven som andre religioner og livssyn, så er det ikke likhet. Du kan være en forkjemper for dette, men det forandrer ikke på det faktum at det innebærer forskjellsbehandling av livssyn. Likebehandling av livssyn stiller da ikke på toppen av verdihierarkiet til sosialhumanistene.

3. Dersom sosialhumanistene arbeidet for likestilling av religiøse samfunn ovenfor lovverket, måtte de jobbet for å avkriminalisere kjønnslemlestelse. Det betyr ikke at jeg mener frihet er frihet til å bryte loven, her snakker jeg om å sloss for å forandre loven, det er programmet deres vi snakker om. Hva jeg mener om frihet, det har jeg ikke sagt noe som helst om. Var det vanskelig for en jurist å skjønne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...