Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Hva regnes som akuttsaker i barnevernet? Jeg vet ikke om jeg skal ringe barnevernet nå, eller om det kan vente til mandagen..
Twink Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Hva gjelder saken da? Litt enklere å svare hvis vi vet litt mer detaljer!
Gjest TS Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 mor er "tidligere" narkoman, jeg vet hun har sprukket flere ganger etter at hun fødte barnet. Vært innlagt på psykiatrisk to ganger ifb med avrusning - som hun avsluttet da hun fant ut at hun var gravid. Nå bor hun uten noe familie rundt seg alene med barnet i en by flere timer unna hjembyen. Jeg har observert at hun har blitt ekstrem tynn i løpet av kort tid. Og nå fikk jeg en anonym melding om at hun har brukt sprøyter og tabletter i lengre tid. i tillegg selger hun tabletter i følge personen som kontaktet meg. Det er flere som har sagt flere ganger at hun jevnlig bruker tunge stoffer, flere har i tillegg truet henne med å kontakte barnevernet. I følge en person lar hun brukerutstyr ligge framme når barnet er våken. Jeg vet at hun blir ektremt psykisk ustabil når hun er på kjøret. jeg syns det er vanskelig siden jeg ikke vet noe håndfast om det som foregår NÅ. Men jeg vet hun har sprukket flere ganger før hun flyttet. Jeg er bekymret for hva som foregår i helgene. Hvis hun er ruset på tabletter skal det ganske mye til for å vekke en ruset person, jeg er bekymret for at han springer rundt der uten tilsyn. Jeg vet at det blir servert ganske ensidig kost. Pølser til middag hver dag. Jeg her 99.999% sikker på at opplysningene er sanne, flere personer har fortalt meg det samme. i tillegg er jeg 99.999% sikker på at hun er psykisk ustabil og at hun er på kjøret.
Gjest keg Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg hade ikke tvilt men ring med en gang, bedre med en gang for my en en forlite. Hvor gammel er barne?
Gjest Marlo Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 JEg ville definitivt ringt med en gang. Barnevernet er på vakt i helger også, bistår ofte politiet dersom de har saker med barn i bildet Ringer du nå, så kan de avgjöre selv om de tar en tur nå i helgen, eller avtaler time med moren senere, men da har du iallefall gjort noe. Skjer det ingenting, så ringer du igjen
Gjest TS Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 Barnet regnes som småbarn. Hun er så flink til å snakke rundt folk at jeg er litt redd for at hun skal klare å snakke seg bort av alvorlighetsgraden i dette for barnevernet.
Twink Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 Hvordan fohold har du til vedkommende? Kan du ta deg en tur bort, og se hvordan det står til? Tror nok jeg hadde begynt med det, og om dine verste antakelser hadde slått til med mor utslått av dop på sofaen med brukerutstyr rundt omkring, hadde jeg klart ringt til barnevern med en gang. Hvor gammelt er barnet? Om mor ser og virker oppegående ut, og situasjonen ser Ok ut hadde jeg utsatt det til mandag, men jeg hadde uansett ringt. Vil også bare si at det er flott at du bryr deg!
Gjest Marlo Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Barnet regnes som småbarn. Hun er så flink til å snakke rundt folk at jeg er litt redd for at hun skal klare å snakke seg bort av alvorlighetsgraden i dette for barnevernet. Jo men barnevernet er vant til manipulative mennesker, de som er flinke til å snakke for seg etc. De er også "trent" for å se rundt slikt å se realiteten. (ja det finnes unntak innenfor barnevernet også)
Gjest TS Skrevet 24. oktober 2009 #9 Skrevet 24. oktober 2009 Hvordan fohold har du til vedkommende? Kan du ta deg en tur bort, og se hvordan det står til? Tror nok jeg hadde begynt med det, og om dine verste antakelser hadde slått til med mor utslått av dop på sofaen med brukerutstyr rundt omkring, hadde jeg klart ringt til barnevern med en gang. Hvor gammelt er barnet? Om mor ser og virker oppegående ut, og situasjonen ser Ok ut hadde jeg utsatt det til mandag, men jeg hadde uansett ringt. Vil også bare si at det er flott at du bryr deg! Jeg vil ikke si så mye som gjør at situasjonen kan kjennes igjen, men jeg er en relevant person for henne og barnet. Jeg skal møte de i løpet av helgen, men så lenge hun vet at jeg skal møte de er det letteste sak i verden for henne å shine opp i hjemmet deres, og seg selv. det jeg kan tenke meg ut i fra det jeg vet er at hun på dagtid benytter seg av et stoff som holder henne våken på dagen, og bruker tablettene for å kunne sovne inn på kveldstid. Sminke og klær utgjør et fint synsbedrag for folk.. Det er helt klart at jeg skal ringe.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #10 Skrevet 24. oktober 2009 Jo men barnevernet er vant til manipulative mennesker, de som er flinke til å snakke for seg etc. De er også "trent" for å se rundt slikt å se realiteten. (ja det finnes unntak innenfor barnevernet også) Hvor har de fått denne treningen fra? De har vel mest tiltro til de som kan snakke for seg..
Gjest Marlo Skrevet 24. oktober 2009 #11 Skrevet 24. oktober 2009 Vel, som de selv sier av de jeg har pratet med, så lärer dem seg fort hvem som kan prate for seg/manipulere. Trening blir galt ord, derfor jeg skrev " foran og bak.
Twink Skrevet 24. oktober 2009 #12 Skrevet 24. oktober 2009 Hvor har de fått denne treningen fra? De har vel mest tiltro til de som kan snakke for seg.. Barnevernspedagog er en høyskoleutdannelse. TS, har du mulighet til å stikke innom tidligere enn du hadde tenkt? Hvis dere skal møtes i morgen eller i kveld, så kunne du kanskje ha stukket en tur innom nå? Da vil du jo få et litt bedre inntrykk av hvordan forholdene er. Ellers så kan du jo ta en telefon til barnevernsvakten med en gang, og høre hva de råder deg til. Det er ihvertfall bedre med en telefon for mye, enn en for lite!
Gjest TS Skrevet 24. oktober 2009 #13 Skrevet 24. oktober 2009 Barnevernspedagog er en høyskoleutdannelse. TS, har du mulighet til å stikke innom tidligere enn du hadde tenkt? Hvis dere skal møtes i morgen eller i kveld, så kunne du kanskje ha stukket en tur innom nå? Da vil du jo få et litt bedre inntrykk av hvordan forholdene er. Ellers så kan du jo ta en telefon til barnevernsvakten med en gang, og høre hva de råder deg til. Det er ihvertfall bedre med en telefon for mye, enn en for lite! Om jeg bare hadde visst adr til det nye hjemmet deres.. :/ Sist gang jeg møtte barnet viste det tendenser til nervøs blære, måtte på do hele tiden hvor barnet bare skvettet litt. Skal møte de i løpet av dagen, så jeg skal se an hvordan det går med barnet. Viser det flere "symptomer" blir det en telefon senere i dag..
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #14 Skrevet 24. oktober 2009 Det som i teorien heter barnevern har lett for å bli foreldrevern nettopp fordi de fleste gjør som du...nemlig avventer og ser fordi dere er usikre. Tenk på alle de barna som i etterkant tenker "hvorfor var det ingen som så noe". De er mange dessverre. Jeg vet at det ikke er enkelt å gjøre fordi du antagelig føler at du går bak ryggen på moren. Tenk heller på at du ved å ikke gjøre noe tillater at et forsvarsløst barn får lov til å leve i utrygghet. Et barn har overhode ingen mulighet til å velge et trygt liv. De vil nesten uansett forsvare foreldrene uansett hvor ille de har det fordi foreldrene representerer tross alt det eneste livet de kjenner, uansett hvor utrygt det er. Ring du... du vil kanskje ikke føle deg bedre, men barnet vil antagelig få det bedre.
Twink Skrevet 24. oktober 2009 #15 Skrevet 24. oktober 2009 Om jeg bare hadde visst adr til det nye hjemmet deres.. :/ Sist gang jeg møtte barnet viste det tendenser til nervøs blære, måtte på do hele tiden hvor barnet bare skvettet litt. Skal møte de i løpet av dagen, så jeg skal se an hvordan det går med barnet. Viser det flere "symptomer" blir det en telefon senere i dag.. Synes det hørtes ut som en god plan. Masse lykke til i dag! Hadde flere vært som deg og brydd seg , hadde nok en del barn hatt det enklere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå