Gå til innhold

Hva skal en gutt på 1,5 kunne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en flott gutt på 17 mnd som er blid og trygg. Igår satt jeg og mannen og pratet litt om hva han har lært siden han begynte i barnehagen, og det var vel ikke stort. Har jo hørt at det går med sånn rasende fart med en gang de begynner der.

Det er jo en del ting han kan. Han kan spise og drikke selv, men trenger litt assistanse på den "vanskelige" maten (grøt, ris, ting med saus osv). Han kan to ord (vann og pappa), og hvis han er sulten går han bort til stolen sin. Men det er det eneste han sier ifra om om behovene sine. Inne kan han gå hele dagen, og er flink til å leke selv, men ute vil han helst sitte i vognen. Han er veldig glad i å bla i bøker, men han virker uinteressert i handlingen/bildene. Jeg prøver både å lese eventyrene og å bare pratet om ting som skjer på bildene, men han bar blar videre. Han virker ikke interessert i å lære nye ord eller sammenhenger. Har prøvd meg både på "hvor er pappa?" og "hvor er nesen din?", men fått ingen respons. Ei heller reagerte han da jeg satte skoene hans på hendene. Synes det er vanskelig å leke med ham.

Er ikke egentlig bekymret, og vet at barn utvikler seg i sitt eget tempo, men hadde jo trodd det kom til å være mer han kunne nå. Hva kunne deres barn da de var 1,5?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ikke barnet ditt, så det blir litt vanskelig å si noe om. Men hvor lenge har det gått i barnehage og har du snakket med førskolelærer i barnehagen om hva den synes? Barn er veldig forskjellige og kanskje spesielt i den alderen, plutselig kan det komme store endringer på kort tid. Har barnet nettopp startet i barnehagen er det en stor endring for det, og det kan faktisk hende at det vil bruke litt tid på å bli ordentlig trygg i rollen som barnehagebarn. Dette kan føre til at du ikke vil se noen stor utvikling i starten siden barnet må fordøye en del inntrykk før det har tid til å lære flere ord eller andre ting.

Skrevet

tror ikke du skal henge deg opp i hva andres barn kunne når de var 1,5. Det er store forskjeller i den alderen.

Noen barn snakker som en foss ved 1 års alderen, mens andre kun kan et par ord når de er 2,5! Noen barn lærer språket gradvis, kommer nye ord hele tiden. Mens andre sier ingenting før de er nesten 3 år og da kommer det fullstendige setninger med perfekt uttale med engang :) Det er store variasjoner innenfor språkutvikling hos barn, og det meste blir sett på som normalt!

Det at han er flink til å leke inne og kan spise mat selv er bra. At han ikke vil leke ute, hels sitte i vognen har jeg opplevd med flere små barn i barnehage. Noen sitter gjerne i vogn/ på sykkel helt stille for å observere alle de andre rundt seg, mens andre sitter i vognen og bare koser seg fordi de ikke synes det er så gøy å leke ute...

Hvilken bøker leser du med barnet ditt? Jeg brukte å lese "lille leo" til mine barn i den alderen. Store bilder og bare en setning per side. Ikke lange avhandlinger, det blir fort kjedelig for de små...

Datteren min hatet bøker og likte ikke å bli lest for før hun var over 3. Sønnen min elsker bøker, og like før han ble 2 kunne vi sitte å lese side opp og side ned i kardemommeby og hakkebakke skogen... Han likte seg godt på fanget og rolige aktiviteter, storesøster klarte ikke å sitte stille og var høyt og lavt til en hver tid... Så det er store forskjeller på barn...

Skrevet

Det er jo som nevnt over store forskjeller. Vi har en gutt på 18 mnd. Han prater veldig mye, kan masse ord, og sier små setninger på to ord. Han vil gjere bla i bøker, men er også uinteressert i handlingen. Tror de fleste små er det. Vi pleier bare å peke på tingene når vi "leser". I begynnelsen pekte han på ting, og jeg måtte si hva tingen het, nå er det mer slik at han peker på ting og selv sier hva det heter, eller jeg spør "hvor er...?" og han peker på tingen og sier "deeer!". Anbefaler pekebøker fremfor bøker med handling til så små barn! Vi har feks en bok med bilder av masse forskjellige dyr, uten handling og den eneste teksten er navna på alle dyra, og den synes han er kjempemorsom. Finnes mange slike i forskjellige temaer.

At gutten din er flink til å aktivisere seg selv, i alle fall inne, er jo veldig bra. Det gjør vår gutt også, både ute og inne. Han går ikke i barnehage da, så jeg vet ikke hvordan han ville ha utviklet seg da. Tror ikke han ville ha vært så veldig annerledes. Det er jo begrensa hva man kan lære så små barn, det meste kommer jo bare av seg selv. Hvordan er den motoriske utviklinga hans da?

Skrevet

Barn utvikler seg jo veldig forskjellig i den alderen. Noen kan snakke nesten flytende, andre begynner ikke å si noe særlig før et år seinere - begge deler er innenfor normalen. Niesen min sa ikke så mye da hun var 17-18 mnd, men hun var tydelig veldig opptatt av hva ting het, pekte og ville at vi skulle si navnet på tingen. Noen få måneder senere begynte hun å snakke MYE. Men hun regnes vel som tidlig ute på akkurat det området. Når det gjelder bøker er hun også sånn som oftest bare åpner en bok og blar i den, kan godt si at hun vil (at vi skal) lese, men har ikke så ofte tålmodighet til det. Jeg tror at så små barn ofte ikke greier å henge med på en historie som ikke skjer rundt dem, men som bare fortelles. Da jeg jobbet i barnehage en kort periode var dette også noe førskolelæreren brukte som "målestokk" på modenhet, når barna satt konsentrert ved eventyrlesing i samlingsstunden. Og da var det snakk om barn på 3-4 år (da greide de det, men like før hadde ikke hele gruppa vært klar for det - og det var en velfungerende gruppe).

Ellers vet jeg ikke helt hvordan man skal leke med så små barn, de er jo ofte slik at de leker alene (ikke sammen med andre barn heller i særlig grad), så jeg tror ikke det er noe lurt å bryte inn i leken for å "være med", hehe. Men man kan jo f eks finne, gi og be om å få leker av barnet, peke på dem og si navn osv. Så vil jeg tro utviklingen skjer av seg selv etter hvert. I barnehagen følger de sikkert med på barnets progresjon, så hvis de ikke sier noe tror jeg ikke dere har noe å bekymre dere for. Han virker også normal utfra det du beskriver.

Skrevet

At han er uinteressert i handlingen i bøker er helt normalt.

Jo mer du leser for han... de samme tingene om igjen og om igjen, jo mer interessert vil han bli. Så det du ikke må gjøre er å gi oppnår du opplever at han ikke er interessert. Barn vil ha gjentagelse og vil ha mer glede av ting de kjenner igjen, enn av ukjente ting.

Ellers er det som flere sier at det er kjempestor forskjell på hva barn kan, hvor fort de lærer og hvilke interesser de utvikler. så ta det helt med ro. Hvis det viser seg grunn til bekymring over noe, så vil som regel barnehagenpersonalet opdag det og ta det opp med foreldrene.

Kos deg med ungen din og ikke lag masse forventninger til hva han bør kunne og når. Tida går så fort og plutselig har årene gått og du har brukt mye tid på å vente på alt han skulle kunne!

Skrevet

Gutt, 20 mnd. Sier noen ord, som: mamma, pappa, søskens navn, bestemor, og noen til, men bruker gjerne mamma som klageord, f.eks når han våkner, hermer etter dyrelyder, og vet stort sett hvem som "sier" hva. Han kan ikke si så mange ord, men er veldig flink til å uttrykke med tonefall og kroppsspråk hva han mener, og selv om han nøyer seg med Øyh, øyh, og der, der der. Han forstår omtrent alt som er sagt, og følger instrukser, peker riktig når vi spør, f.eks hvor er onkel sine sko. Har vært interessert i bøker veldig lenge, men da pekebøker. Vi forteller ikke historier, men er konkrete, som å snakke om hvilket dyr det er, "se, katten drikker melk fra skålen" eller "hvor er halen til hesten" eller "jenta blir veldig glad når hun leker med ballen" og det liker han veldig godt. Når vi påpeker en ny ting i bildet, blir han opptatt av det og peker der neste gang han ser bildet. Han er flink motorisk, løper, hjelper til med vasking og baking (heller mel og sukker med sleiv, får en egen skål ;).

På samme alder kunne storesøsken si bringebærog paraply og lignende moderat vanskelige ord, og sette sammen 3-4 ord. Barn er veldig forskjellige :) Jeg synes det er viktig at barnet kommuniserer og er interessert i omgivelsene, at det virker som det forstår og eksperimenterer, og viser glede og hengivenhet. Mange barn har veldig mye språk inne før de begynner å forme så mye ord med munnen, og da kommer det gjerne fort når det først kommer. Andre trenger å ta det mer over langs.

Skrevet

De utvikler seg veldig i rykk og napp i den alderen, og jeg ville ikke vært veldig bekymret. Vent og se det an til toårskontrollen hos helsesøster, da er det visse "minstekriterier" de skal oppfylle (spesielt språklig), men jeg vet at enkelte barn prøver og feiler med språket og babler som en foss, mens andre lærer i det stille og begynner plutselig å snakke når de føler de mestrer det.

Dessuten kan nærmest stoppe opp i språkutviklingen mens de gjør store fremskritt motorisk og omvendt.

Vår toåring er forresten heller ikke særlig interessert i handlingen i bøkene enda, men han elsker å se i bøker og peke og fortelle hva alle tingene heter. Han er flink språklig (litt utydelig uttale på mange ord da, men forstår alt vi sier), og har alltid vært litt forsiktig motorisk.

Skrevet

Takk for gode svar. Jeg vet jo at man ikke skal sammenligne barna sine med andre, men så gjør man det pluttselig alikevell. Det hjelper jo ikke at veninnen min har en som er 4 mnd eldre, men som er fysisk mindre. Da må jo gutten min kunne mest, for han er jo størst :sjenert:

Det er foreldresamtaler i barnehagen neste måned, så da tenker jeg at jeg tar opp litt rundt dette, og hva de synes om utviklingen hans, samt forslag til leker og ting vi kan gjøre sammen.

Skrevet

Når det gjelder språkutviklingen til så små barn vektlegges språkforståelsen mye mer enn om barnet produserer noe språk selv.

Hvis han skjønner hva du sier, kan ta i mot beskjeder osv er det det viktigste i denne alderen..

Hvis barnet ikke skjønner hva man sier til de, kan man jo vurdere sjekk av hørselen. Men dette ser helsestasjonen på når de kommer på kontroll ved 2års alderen...

Gjest Gjest_Sørensen_*
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om at barnet ditt kan masse! Som sagt før her er det vanskelig å måle barn i denne alderen opp mot hverandre. Så lenge barnet viser god forståelse av det som blir sagt er det ikke noe å bekymre seg for. Jeg er sikker på at barnet ditt gir uttrykk på sine behov på mange ulike måter uten at du kanskje er klar over det selv? Prøv å være litt bevisst på å observere barnet i løpet av en dag, hva er det barnet gjør som gjør at du forstår barnet ditt? Dette er vel kommunikasjon, eller hur? At barnet ikke har så mange ord enda er helt normalt. Jeg vil vel si at de færreste barn i denne alderen har veldig mange ord. Du kan jo notere deg de ordene du hører barnet si så får du mer oversikt over hva barnet ditt kan! Med ord mener jeg uttrykk for ting, ikke riktig uttalte ord. Hva kaller barnet ditt bleie, for eksempel? Bæ, bæi eller brrr? Uansett uttale har barnet sitt uttrykk for tingen bleie! Begynner man å notere seg sånne ting vil man fort se at barnet allerde kan masse!

Ønsker deg lykke til videre:-)

Skrevet

Beskrivelsen av gutten din høres ut som jenta mi :jepp: Hun er 16 mnd., og jeg synes hun kan masse, jeg ;) Jeg snakker mye med henne, forklarer ting, lar henne være med på matlaging og husarbeid. Hun får bla i bøkene i eget tempo, hun peker og jeg sier hva ting er, men hun kan ikke peke på en hest, for eksempel. Jeg prøver å unngå å sammenlikne henne med andre barn på samme alder, for de utvikler seg jo forskjellig, og jeg tror både ditt og mitt barn er helt normale :)

Skrevet

Syns gutten din høres ut til å være innenfor normalen (husk at det er store variasjoner innenfor normalnormen). Ofte syns jeg vi har for store forventninger til hva barna våre skal klare.

Når det gjelder språk har jeg en gutt som prata ved 1 års alder og skravlet som en foss tidlig. Så fikk vi en gutt som var sein med språket. Trodde aldri det skulle komme på plass, men så en dag ser han på meg og sier; "Hvor er pappa henne?". Trodde jeg skulle ramle overende :fnise: Han var typen som "lagret" ord og ventet til alt var på plass før han sa hoe. Når det først kom, kom alt - og i fine, hele setninger.

Skrevet

Jeg har en gutt som er omtrent akkurat like gammel som din. Han har ikke vært av de tidligst ute.

Men han har noen ord: mamma, pappa, takk, se der, vovva, hei, hadet. Har også vært en del ord han har sagt, men ikke vil gjenta.

Han forstår en god del. Jeg kan be han om ting og han gjør de. Men er veldig opp og ned hvor mye han forstår.

Det vi merker mest på etter at han begynte i barnehage er på det motoriske. Han tok sine første skritt første dagen, nå løper han rundt. Så vi synes han er blitt veldig "stor" siden august.

Han leser mye. Har alltid interessert seg for bøker, men bryr seg ikke noe særlig om at vi leser for han. Han liker heller å kikke selv, så kan vi heller kikke med han hvis det er noe spennende han vil se på.

Tror ikke du skal tenke for mye på størrelse på ungene heller. Den største ungen på barselgruppa har vel enda ikke begynt å gå. En forventer gjerne mer fordi de er større. Men det blir jo veldig feil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...