Kara W Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 I år er økonomien vår litt trang, så jeg tenkte jeg skulle lage et budsjett for julen, men jeg aner virkelig ikke hva ting koster eller hvor mye jeg bør sette av til ting. Skal prøve å skrive litt hva jeg har tenkt, og håper noen kan hjelpe meg med forslag til beløp. Gaver: Det blir gaver til ca 20 personer. Har tenkt til å lage noe selv, men blir nok en del ferdigkjøpt også. Pynt: Skal kjøpe juletre og blomster, og en ny elektrisk lysestake. Ellers har vi det vi trenger Mat: Baker syv sorter kaker (eller der omkring). Har ikke planlagt noen store middager, men vi vil gjerne kose oss litt ekstra med god mat bare oss. Skal ha en fest for venner hvor vi serverer gløgg, og ellers liker jeg å ta med meg noe når vi skal bort. Er det noe mer som koster i julen? Hvis noen andre har laget budsjett kan de gjerne poste den her så kan vi dele litt ideer og erfaringer.
Lunalu Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 Må du sende noen gaver? Det har jo blitt ganske dyrt å sende... Julekort og frimerker Ekstra ladning med stearinlys(!) - kubbelys og telys Kalendergaver julekonserter eller forestillinger Alkohol ?! Det kommer jo an på størrelsen og hva slags type tre (og hvor du kjøper det...) men de ligger vel fra 200 - 500. Kjekt å begynne å tenke på hvor pengene kommer til å ta veien i desember...
Kara W Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2009 *dytte* Ingen andre som lager budsjett i julen?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg lager budsjett, lister over innkjøp osv. Må ha kontroll over økonomien pga dårlig råd + at jeg liker å ha oversikt og begynne tidlig - slik at det blir mest mulig tid igjen til bare kos i desember Vi bruker pinnekjøtt både julaften og nyttårsaften. I tillegg inviterer vi inn til én middag med svineribbe og én med kalkun. Vi spiser lite kaker og lager derfor kun små porsjoner av kakemenn (hvite), pepperkaker, kransekakestenger, krumkaker og et par typer julekonfekt. Gaver 1200-1400,- (gir bare til nærmeste familie, 12 stk med gjennomsnittlig pris på ca hundrelappen i år pga dårlig råd) Gaver til egne barn (5) og mann 1200,- Mat 1400,- (totalt for julen - fra siste dagene i advent t.o.m. nyttår, inkl julebrus, litt snacks, to sixpack med øl til maten, ingredienser til baking osv) Porto på julekort og et par (lette!) gaver - 150,- krJuleverksted med barna og venner - 120 kr (3 pk fra Nille til 39.90) Adventskalendere blir av billigste sort (sjokoladekalender til 10 kr pr barn) = 50 kr + gratis aktiviteter i helgene som f.eks. akestaffett (om det kommer snø), "kinokveld" med mor og far og en bolle popkorn, juleverksted osv. Lys, servietter, m.m. 300 kr. (Massssse telys, noen kubbelys, vanlige stearinlys.) Julepynten fra i fjor og årene før får duge når man har dårlig råd. (Syns generelt ikke noe om bruk-og-kast mentalitet eller ny-trend-hvert-år heller, så det som er helt og ok, blir brukt så lenge det funker ) Juletre, en eller to julestjerner: 300 kr. (Kjøper rimelig tre og blomster på plantasjen) Stjerneskudd og en liten/middels pakke raketter til nyttår; 200 kr. (Sistnevnte blir vurdert opp mot økonomi i romjula. Ungene får uansett stjerneskudd og et par små raketter til rundt 50 lappen. Vi er så heldig at vi har panoramautsikt over hele byen og ser alt av fyrverkeri. Trenger derfor ikke all verden selv.) Det blir 4700-4900 kr. totalt det, og så kommer det alltid noe smått eller overraskende snikende, så vi kan vel runde av til ca. 5000 tenker jeg.
kamela Skrevet 5. november 2009 #5 Skrevet 5. november 2009 Har ikke budsjett, men jeg vil anbefale deg å starte med presangene. Mange gode tilbud før julerushet setter inn!
Gjest Bond Skrevet 5. november 2009 #6 Skrevet 5. november 2009 (endret) Om man må tenke seg litt om, er det lurt å starte tidlig med gavene Men hva er min/våres budsjett og hva regner vi med: - Gavene mellom oss: vanligvis rundt 1000-1500, men i år blir hans litt dyrere, så jeg antar at til sammen blir det nok nesten 5000 kroner i år (han får ny telefon, så det må nesten bli sånn) - Gavene til begge våre familier (foreldre + søsken) 2000-3000 - andre smågaver (venner, besteforeldre osv) 1000 - gave + litt penger til fadderbarn - 500 (?) - Mat blir det ikke mye for - vi reiser jo enten til hans eller min familie og det har ikke vært vanlig å betale noe da (kanskje vi burde faktisk hjelpe til? hmm) 0 ? - klementiner i desember burde nok ha eget budsjett hos oss, blir jo en kilo per dag eller noe 300-400 - reise hjem - julekort, omtrent 15 (lager selv, men må kjøpe konvolutter, frimerker, og litt papir og sånt) 200 - julebordklær (ikke fast utgift hvert år, men nå mangler jeg virkelig klær for sånt) - 500-1000 Hvordan å holde kostandene nede - jeg lager alle julekortene og lignende selv, kjøper sjeldent ny julepynt (og unngår overpynting - mindre stress, mindre utgifter, mindre søppel etterpå og jeg liker ikke mye dilldall), kjøper en del gaver før 'juleperioden', unngår å kjøpe julesnop (utrolig overpriset!). Jeg kjøpte faktisk første julegave veldig lenge siden, men det var en 'klassisk' ting som var på tilbud da (ikke sesongvare som forsvinner etter en sesong). Da kan man gjerne spare litt tenker jeg. I tillegg er det litt greiere å få fordelt utgiftene. Bestiller en del gaver på nettet fra Play, har kjøpt noen bøker på salg, litt bra sjokolade og sånt fra flyplassene når jeg reiser. Endret 5. november 2009 av Bond
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå