Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Min far har betalt et lån i bank for meg på 150000. Hva skjer rundt dette med tanke på skatt? Regner med at jeg må betale ekstra i skatt pga dette men hva?
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Du må føre det på selvangivelsen din. Dette er penger som må skattes for når du har overskredet fribeløpet ...
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 Okay, ja det har jeg vel egentlig forstått. Hvor mye skatt blir det snakk om da og hvordan betaler jeg det? Blir det bare regnet ut via selvangivelsen og justert ved trekk eller får jeg en diger regning??? Jeg går over fra sykelønn til rehabiliteringspenger nå så jeg er litt bekymret for hvordan dette skal gå!
Gjest ArneP Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 Med mindre du har fått forsudd på arv før blir det ingen arveavgift på dette. Det skal ikke betales skatt av forskudd på arv. Men du må fylle ut et skjema. http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Sk...erdragelse-etc/
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 Med mindre du har fått forsudd på arv før blir det ingen arveavgift på dette. Det skal ikke betales skatt av forskudd på arv. Men du må fylle ut et skjema. http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Sk...erdragelse-etc/ Nei jeg har ikke fått noe før. Så da vil det si at jeg skal fylle ut dette skjemaet å så er alt ok? Og jeg kan velge å kalle det forskudd på arv selv om det bare er en gave fra far? Vi har ingen spesiel avtale om det men det er vel ok å kalle det forskudd på arv uansett så jeg slipper skatt antar jeg.
Gjest ArneP Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 Nei jeg har ikke fått noe før. Så da vil det si at jeg skal fylle ut dette skjemaet å så er alt ok? Og jeg kan velge å kalle det forskudd på arv selv om det bare er en gave fra far? Vi har ingen spesiel avtale om det men det er vel ok å kalle det forskudd på arv uansett så jeg slipper skatt antar jeg. Ja. Skattemessig er arv og gave det samme. Myndighetene bryr seg ikke noe om hva dere kaller det.
Glitnir Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 Ja. Skattemessig er arv og gave det samme. Myndighetene bryr seg ikke noe om hva dere kaller det. Stemmer. Fribeløpet er 470 000 i gave eller arv fra hver person, og så lenge det er under dette blir det ingen avgift. Man betaler ikke skatt på gave.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Ja. Skattemessig er arv og gave det samme. Myndighetene bryr seg ikke noe om hva dere kaller det. f..tull
Gjest nini Skrevet 24. oktober 2009 #9 Skrevet 24. oktober 2009 Ja. Skattemessig er arv og gave det samme. Myndighetene bryr seg ikke noe om hva dere kaller det. f..tull Hva er tull med det? Det er faktisk helt korrekt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå