Gjest Gjest_Studenten_* Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg er masterstudent og tilbringer mye tid på skolen. Ettersom jeg bor langt fra skolen blir det fort til at jeg må spise 1-2 måltider på skole hver dag, og da blir det gjerne boller, yoghurt, ostesmørbrød eller kjeks, ettersom det er kjapt og billig. (Middag spiser jeg når jeg kommer hjem på kvelden). Jeg er imidlertid drittlei av all den usunne maten (som jeg forøvrig sjelden blir skikkelig mett av uansett) og ønsker virkelig å finne sunnere alternativer. Jeg kjøper av og til salat, men det blir fort dyrt dersom jeg skal bli mett av det. Har prøvd alle typene av de der "ferdigsmurte knekkebrødene" til wasa, men synes ikke noen av de smaker noe særlig godt. Er det noen som har tips til lettvint, billig og sunn mat som finnes i dagligvarebutikker?? Har også vurdert å begynne å ta med matpakke, men det frister liksom heller ikke med knekkebrød eller noen tørre skiver etter en lang dag på skole. (Det skal nevnes at jeg er generelt litt matlei for tiden)
Chanel.No5 Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Anbefaler deg en tur innom bloggen til Venus her inne på forumet!!
Tabris Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 Her er et tips: Kutt opp: løk squash hvitløk fersk chili oliven paprika Fres dette i pannen med krydder du liker (f.eks oregano, basilikum, paprika, salt, pepper, cayennepepper og chilipulver) og legg dette så i fullkornswraps sammen med ruccolasalat. Disse kan du brette sammen og ta med på skolen dagen etterpå. De holder seg gode i mange timer, er mettende, sunne, billige og svært gode.
Gjest strykebrett Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 På butikken kan du kjøpe frukt og knaskegulerøtter, det er i alle fall sunt, men man blir jo ikke så veldig mett av det. Men der er godt som mellommåltid. Siden du ikke er interessert iden tradisjonelle matpakken finnes det andre måter å gjøre det på .Wraps for eksempel, du bare kjøper tortillalefser på butikken og fyller de med salat, mais, kjøtt/skinke, ost, salsa eller hva som helst du har lyst på og så ruller du dem sammen, pakker i plast og tar med på skolen. Hvis dere har micro på skolen går det an å ta med seg lasagne for eksempel i en plastboks og varme opp.
Pingting Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 Matpakke må jo ikke bare være knekkebrød eller tørre brødskiver akkurat. Wraps, som noen andre nevnte er fine å ha i matpakka. Fyll dem med noe godt, rull sammen og pakk i plast eller aluminiumsfolie. Jeg pleier å fylle med: - kokt skinke, grønn salat, agurk, paprika (tomat er ikke så god idé, siden den er veldig bløt. med mindre du har mulighet til å skjære opp rett før du skal spise) - salat, avocado og røkt laks - kidneybønner, humus og paprika Luksusvarianten: litt mango, fetaost og parmaskinke. Men det ble hverken sunt eller billig Mulighetene er ihvertfall uendelige. Knekkebrød trenger ikke være kjedelig det heller, ta med deg spennende pålegg så frister det plutselig litt mer. Selv pleier jeg å lage to porsjoner til middag og ha med restene som lunsj. Mye middagsmat som også er god kald. (i tillegg har vi mikrobølgeovn der jeg studerer) Ellers finnes det en genial, liten sak som heter laptop lunchbox. Står bl.a. om den her, på bloggen til en av KG-jentene som jeg har glemt hvem er... hva butikken angår, så er det jo mye mer usunn ferdigmat der. I stedet for boller, hva med å kjøpe et grovt rundstykke og en liten pakke pålegg du liker? Knaskerøtter og cherrytomater er fine å ha ved siden av, i tillegg til frukt. Om du spiser noe grovt ved siden av salaten blir du mer og lengre mett.
Gjest Gjest_Studenten_* Skrevet 25. oktober 2009 #6 Skrevet 25. oktober 2009 Tusen takk for tips! Dette skal sjekkes ut! Og wraps høres ut som en god idè!
venus_ Skrevet 25. oktober 2009 #7 Skrevet 25. oktober 2009 Wraps er genialt å ha med seg. Og kan varieres nesten i det uendelige Hva med å lage litt mer når du lager middag, så kan du ta med middagsrestene på skolen? Feks wok, lasagne og div gryter er fint til det.
Pingting Skrevet 25. oktober 2009 #8 Skrevet 25. oktober 2009 Hva med å lage litt mer når du lager middag, så kan du ta med middagsrestene på skolen? Feks wok, lasagne og div gryter er fint til det. Fikk meg til å tenke på enda et tips: suppe funker faktisk og, om man har termos! Mange supper som er kode kalde
Gjest Lunacy Skrevet 25. oktober 2009 #9 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg er såpass kjedelig at jeg for det meste spiser knekkebrød på skolen, og har med meg frukt og grønnsaker som jeg legger for seg selv i bokser for at de skal holde seg forholdsvis friske iløpet av en lang skoledag. Har med meg pålegg som kremost, smøreost, makrell i tomat på tube, leverpostei o.l. som ikke blir ødelagt og vassent av å ligge en hel dag i sekken. Blir jeg lei varierer jeg med å smøre baguetter med smør eller lett-majones, har i agurk, paprika og isbergsalat, og har med reker i en boks for seg selv og har i når jeg skal spise. Du kan jo variere i det uendelige med ulikt pålegg, alt etter hva du liker. Det samme gjør jeg om jeg tar med salat, har reker/kylling/laks/tunfisk for seg selv slik at salaten holder seg så frisk som mulig iløpet av dagen, har ofte et grovt rundstykke ved siden av. Å lage salat blir billig om du kjøper alle ingrediensene og lager det til selv. Jeg lager det ofte til før jeg legger meg slik at jeg sparer tid på morgenen Porsjonsposer med suppe er også genialt, en slik pose + et grovt rundstykke er godt og metter lenge (for meg hvertfall). Og som det blir nevnt av andre her, det kan være lurt å lage litt ekstra til middag noen ganger og ta med seg på skolen dagen etter.
Tante Skrevet 25. oktober 2009 #10 Skrevet 25. oktober 2009 kylling- og kalkunfileter kan stekes opp og brukes som pålegg, eller skjæres i biter og puttes i salat. Wok med strimlet kjøtt er godt som lunsj stort sett alt av middag kan også være lunsj dagen etter, så lag litt mer og ta med i en boks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå