Gå til innhold

Hva synes dere om alenemødre som mottar overgangsstønad?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er alenemor, og har ikke så mye annet valg enn å motta overgangsstønad. Har opplevd å få spørsmål om jeg fikk barn kun for å få penger, og at folk tar avstand til meg fordi jeg "snylter på staten". :( Er ikke så veldig morsomt... Jeg gleder meg til den dagen jeg kan si at jeg tjener mine egne penger når folk spør hva jeg gjør til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud så mye dumt enkelte kan finne på å spørre om.

Har opplevd å få spørsmål om jeg fikk barn kun for å få penger, og at folk tar avstand til meg fordi jeg "snylter på staten

Kan ikke tenke meg at noen får barn kun for å :hjerter::rosaengel: overgangsstønad m.m. bortsett fra en tidligere bekjent av meg som jeg traff tilfeldig for mange år siden.Hun innrømte helt åpenlyst (det var flere der som hørte det..på t-banen)at hun aktet å skaffe seg en unge til kun for ikke å miste den stønaden hun allerede hadde. Da hadde man overgansstønaden i 10 år.Sønnen hennes var da snart 10. Det må jo ha vært et enkelttilfelle. :hjerter:

Må nesten le også da "får barn pga.overgangsstønad". haha...du får vel større utbytte om du har en jobb. :engel:

SÅNNE HURPETITTER SOM KOMMER MED DRITTKASTING: KAST DRITTEN TILBAKE MED EN GANG! IKKE LA DE JÆVLA KJÆRRINGENE/GUBBENE TRÅKKE PÅ DEG!! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet da. Det er mange rare forestillinger om alenemødre, tydeligvis.

Man kan søke yrkesmessig attføring dersom man mangler utdannelse - eller om man er utbrent i jobben. Som regel blir man gående da - til man finner kurs, som passer. Hvorfor da bli gravid - og "lage seg merarbeid".

Man kan også gå på sosialen.

Å ha et lite barn og omsorgen alene, er veldig slitsomt - bare overse kommentarer - synes de er frekke - egentlig blir man fristet til å svare frekt tilbake, at jo, selvfølgelig, hvorfor ikke...

Gremmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært alenemor på overgangsstønad, og har hørt det samme spørsmålet selv.

Få barn for å leve herrens glade dager på trygd? :hoho: De skulle prøvd selv å være alene med et barn og leve på overgangsstønad - tenker pipa hadde fått en annen lyd da! Det finnes mange måter å bli rik på - å bli alenemor er IKKE en av dem!

Overhør dustene - de har ikke peiling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. :blunke:

Jeg var også alene med min førstefødte. Helt til hun var halvannet år. Da giftet jeg meg og fikk nr. 2. Men....å bo alene med et lite barn du skal oppdra, ha det fulle og hele ansvar for (jeg hadde/har det) være der for hele tiden..Det er ingen lek. I tillegg kanskje slite med dårlig økonomi. Hadde jo selv overgangsstønad og de andre vanlige inntektene(ingen sosialhjelp), og måtte tenke kroner og øre hver gang jeg skulle handle. Det er ingen grunn til å hige etter å være alenemamma, ingenting å være "misunnelig" på.Da det andre barnet mitt ble født var jeg gift og vi hadde det som i himmelrike i forhold til det jeg var vant til fra før.Nå er det pån igjen. Har vært alene i flere år. Men livet er bedre nå i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor og mottar trygd. jeg er student og er helt avhengig av trygden for å bli ferdig med utdannelsen og få meg jobb. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten!!! Da hadde framtiden vært usikker...

Jeg har aldri fått noen kommentarer på det. Annet enn da jeg skulle finne meg en leilighet... Det var et problem, for de fleste trodde ikke jeg kunne greie å betale for meg :roll: Jeg betaler alltid regningene mine. Jeg passer heller på åikke bruke for mye, slik at det ikke går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle

Jeg var også alenemor med overgangsstønad som jeg mistet når minstemann ble 8 år, nå lever vi på studielån og stipend, da vi begge er under utdannelse ikke fett det heller. En blir ikke rik av å være alene med barn, og en har det ikke alltid like bra heller. Ikke noen en kan dele noe med, og da gjelder det selvfølgleig utgiftene også. Når to personer lever sammen og begge har inntekt sier det seg selv at en har en større økonomisk frihet. Er en alene med hele ansvaret har en ikke den samme muligheten om en da ikke har en jobb som en tjener mange hundre tusener på.

Men de som ikke har levd på den summen en alenemor får har heller ikke en anelse om hva det vil si, og det eneste jeg brukte å si var, ja forferdelige greier med den misunnelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er ikke folk som er alene og mottar overgangsstønad. problemet er alene mødre som er ny samboer med en haug med penger. lever som om de er gift og i tillegg mottar all stønad og penger fra far... ikke at far ikke skal betale, men når vi sliter som bare det hver måned og de har råd til alt mulig - gedigent hus, store og dyre leker, ferier til utlandet flere ganger i året.... også krever da mor både det ene og det andre fra oss.... og får til og med poden til å mase på oss om sydentur!!! ognei, her blir det nok ikke sydentur på mange år ennå....

høres jeg irritert ut? :-?

jeg kjenner jeg blir irritert også, når jeg tenker på hvordan det egentlig er. ikke at far ikke skal betale altså, men alt det andre.... håper dere forstår... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel...

Jeg mottar overgangsstønad og jeg spør meg selv: hvordan skulle jeg ha overlevd uten??

hadde jeg ikke hatt den så hadde jeg hatt 3790 kr mnd.

ikke noe å skryte av akkurat.

man må jo ha

*bleier

*mat til babyen

*mat til seg selv

*penger til husleie

*penger til telefon

*penger til diverse regninger

*klær til barnet,og til seg selv....

Hvordan skulle dette ha gått?

kunne selvfølgelig ha gått til sosialen,men tviler på at man har fått så mye derfra.

har gjort det før og da fikk jeg 800 kr hver 14 dag.

Jeg syns det er trangt når jeg har overgangsstønaden jeg. hva med uten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært alene mor og mottatt morstrygd.

Måtte på sosialen utennom for å få det til å gå opp.

Å gå på sosialen var det værste jeg har gjort.

I etterkant har jeg fått høre hvor godt alenemødre har det.

De hvet ikke bedre stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsstønd ligger vel i navnet - det er en stønad man skal få i en overgangsfase, så det skal du jo ikke ha noen dårlig samvittighet for å motta.

Nå beveger jeg meg over til litt mer generell debatt her .....

For mange lønner det seg ikke å begynne å jobbe - for de vil motta mer trygd/støtte , DA er det noe som er feil mener jeg.

Litt enig med gjest til Snoopygirl her - uten at jeg kjenner bakgrunnen for svaret ditt - en mulighet er jo faktisk å jobbe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen negative meninger om alenemødre som får overgangsstønad.

Andres økonomiske situasjon eller hvor de får pengene fra er ikke min sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I enkelte byer er det faktisk umulig å få seg jobb, og dersom du stiller som alenemor til ett lite barn er det ofte noen andre som får jobben..

Man får ganske mye mer enn 8ooo i mnd dersom man jobber så de som tror man heller sitter hjemme må jo da være ganske tankeløse.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,det er ikke bare bare å få seg en jobb her i området.

Det er liksom litt slik her at skal man få seg en jobb så må man ha kontakter/kjenne noen som jebber innen det og det firmaet man ønsker jobb i...

litt dumt sånn...

Jeg har desverre ingen utdannelse heller...

På de jobbene jeg faktisk får så får jeg omtrendt det samme som jeg får når jeg får overgangsstønad.

og hadde jeg jobbet,måtte jeg jo også ha hatt barnepass i tilegg... da hadde jeg slitt enda mer..

Skal visst ikke lønne seg å jobbe :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har gått på overgangsstønad, i denne tiden fullførte jeg videregående, var hjemmeværende ett år, og kom så igang med høyere utdannelse. Angrer litt på det året jeg var hjemme, da det kunne spart meg litt studielån, men det var likevel kanskje like greit siden helsa mi slo seg litt vrang akkurat det året. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,det er ikke bare bare å få seg en jobb her i området.

Det er liksom litt slik her at skal man få seg en jobb så må man ha kontakter/kjenne noen som jebber innen det og det firmaet man ønsker jobb i...

litt dumt sånn...

Jeg har desverre ingen utdannelse heller...

På de jobbene jeg faktisk får så får jeg omtrendt det samme som jeg får når jeg får overgangsstønad.

og hadde jeg jobbet,måtte jeg jo også ha hatt barnepass i tilegg... da hadde jeg slitt enda mer..

Skal visst ikke lønne seg å jobbe :-?

Det er jo det som er så teit - at det faktisk lønner seg å IKKE jobbe. Jeg skjønner jo at man ikke gjør det da. Burde jo heller vært bedre ordninger slik at man faktisk fikk hjelp til å komme seg ut i arbeidslivet som aleneforsørger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsstønaden er ment å hjelpe kvinner (eller menn) som har blitt alene med ansvaret for små barn, inn i jobb, skole, evt. starte en selvstendig virksomhet - klare seg selv - og de får hjelp i en overgangsperiode på 3 år.

Jeg synes det er helt flott. Om disse kvinnene/mennene tar kurs, utdanning, søker jobber eller starter egen virksomhet i denne tiden er det vel opp til de involverte å bestemme. Er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...