Søtpotita Skrevet 23. oktober 2009 #1 Del Skrevet 23. oktober 2009 Kan ein til dømes skrive "Du må gjerne kome innom fordet"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. oktober 2009 #2 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Kan ein til dømes skrive "Du må gjerne kome innom fordet"? Ein kan vel bruke dette, men då må det stå i to ord, "for det". Eg ville ha skrive "likevel". Endret 23. oktober 2009 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 23. oktober 2009 #3 Del Skrevet 23. oktober 2009 du kan gjerne skrive det, men da blir det dialekt. Det heter "komme innom likevel" på bokmål ihvertfall. Og hvis du har gitt en grunn på forhånd kan du vel teknisk sett skrive fordi, men det er ikke så "pent" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hmm, eg tykkjer eg har sett ordet "fordet" skrive slik?? Er eg heilt tullerusk?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. oktober 2009 #5 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg må bare få si at jeg synes du har så fint nick . Noen strofer fra Bendik og Årolilja "rinner meg i hu". Bendik ri åt Sølondo, ville han skòa møy; han var'kje lagje til att'e koma, difyr so laut han døy. - Årolilja, kvi søv'e du so lengje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. oktober 2009 #6 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hmm, eg tykkjer eg har sett ordet "fordet" skrive slik?? Er eg heilt tullerusk?? Neida, du er ikke tullerusk . Det blir skrevet mye rart her inne, fordet, fordetom, fordiom, etc. etc. Mye galt med andre ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest milkyway Skrevet 23. oktober 2009 #7 Del Skrevet 23. oktober 2009 du kan ha sett meg skrive det, siden det er tastaturet som får gjennomgå og flyr veggimellom hver gang vi krangler og space har mistet trampolinen sin så jeg må hamre!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 23. oktober 2009 Så kjekt å høyre, Belladonna! Diverre er det ikkje mitt ordentlege namn, men eg trivst med å kalle meg det her inne Flotte strofer der! Det er songen til Gåte? Utruleg stilig skrive! Likar du gammalnorsk? Godt å høyre at eg ikkje er tullerusk, men eg trur faktisk at eg har brukt det ordet ofte Uff...eg var heilt sikkert på at det var eit heilt ok ord å bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 23. oktober 2009 du kan ha sett meg skrive det, siden det er tastaturet som får gjennomgå og flyr veggimellom hver gang vi krangler og space har mistet trampolinen sin så jeg må hamre!!! Eg visste at det umogeleg kunne vere min feil Godt å ha nokon å leggje skulda på :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. oktober 2009 #10 Del Skrevet 23. oktober 2009 Så kjekt å høyre, Belladonna! Diverre er det ikkje mitt ordentlege namn, men eg trivst med å kalle meg det her inne Flotte strofer der! Det er songen til Gåte? Utruleg stilig skrive! Likar du gammalnorsk? Godt å høyre at eg ikkje er tullerusk, men eg trur faktisk at eg har brukt det ordet ofte Uff...eg var heilt sikkert på at det var eit heilt ok ord å bruke. Jeg vet ikke hvem Gåte er. Jeg er veldig glad i både gammelnorsk (har riktignok glemt det meste, for ikke å si alt) og nynorsk. Bendik og Årolilja er folkevisediktning fra 1700-tallet, samme med Olav og Kari og mye annen diktning, Draumkvædet, Voluspå osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg vet ikke hvem Gåte er. Jeg er veldig glad i både gammelnorsk (har riktignok glemt det meste, for ikke å si alt) og nynorsk. Bendik og Årolilja er folkevisediktning fra 1700-tallet, samme med Olav og Kari og mye annen diktning, Draumkvædet, Voluspå osv. Gåte var (trur det ikkje er eit band lenger) eit band som rocka opp songar med gammalnorske tekstar. Fela var også godt representert. er songen som har den teksten du skreiv ovanfor i refrenget. Eg rekna med det var ein eldre tekst, men var ikkje heilt sikker. Flott å høyre at du er glad i gammalnorsk og nynorsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 23. oktober 2009 #12 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg ville ha skrevet "for det". Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. oktober 2009 #13 Del Skrevet 23. oktober 2009 Gåte var (trur det ikkje er eit band lenger) eit band som rocka opp songar med gammalnorske tekstar. Fela var også godt representert. er songen som har den teksten du skreiv ovanfor i refrenget. Eg rekna med det var ein eldre tekst, men var ikkje heilt sikker. Flott å høyre at du er glad i gammalnorsk og nynorsk Tusen takk skal du ha for musikken! Den var ordentlig flott, lurer på om den er å få kjøpt på CD nå. Jeg er ikke akkurat så teknisk av meg, jeg vet ikke hvordan man kopierer og sånt . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #14 Del Skrevet 23. oktober 2009 Tusen takk skal du ha for musikken! Den var ordentlig flott, lurer på om den er å få kjøpt på CD nå. Jeg er ikke akkurat så teknisk av meg, jeg vet ikke hvordan man kopierer og sånt . Ja, eg har høyrt mykje på Jygri som er den einaste plata eg har frå dei. Her finn du det som Cdon.no har, eg har bestilt mange gongar herifrå og er veldig nøgd. Jygri har blant anna songen Bendik og Årolilja. Eg veit kva du meiner med lasting og sånn, det tok ei stund før eg kom inn i det eg også. Men eg er ganske glad i å ha den fysiske plata og ikkje berre mp3-filer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #15 Del Skrevet 23. oktober 2009 Jeg ville ha skrevet "for det". Mvh Yvonne Ja, eg må nok det eg også frå no av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. oktober 2009 #16 Del Skrevet 23. oktober 2009 Ja, eg har høyrt mykje på Jygri som er den einaste plata eg har frå dei. Her finn du det som Cdon.no har, eg har bestilt mange gongar herifrå og er veldig nøgd. Jygri har blant anna songen Bendik og Årolilja. Eg veit kva du meiner med lasting og sånn, det tok ei stund før eg kom inn i det eg også. Men eg er ganske glad i å ha den fysiske plata og ikkje berre mp3-filer Hjarteleg takk. Eg har nett sett på platelista deira, prisane er slett ikkje avskrekkande, so eg kjem nok til å kjøpa nokre CD-ar, tenkjer eg . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #17 Del Skrevet 23. oktober 2009 Hjarteleg takk. Eg har nett sett på platelista deira, prisane er slett ikkje avskrekkande, so eg kjem nok til å kjøpa nokre CD-ar, tenkjer eg . Flotte greier Kjekt å kunne kome med eit musikktips i natta! Så kjekt at du skriv nynorsk! Du skriv det jo klingande fint også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. oktober 2009 #18 Del Skrevet 23. oktober 2009 Flotte greier Kjekt å kunne kome med eit musikktips i natta! Så kjekt at du skriv nynorsk! Du skriv det jo klingande fint også Det set eg pris på å høyra, kan du skjøna . Det er lenge sidan eg har skrive nynorsk no, det er morosamt å prøva seg att. I arbeidet mitt var det eit krav om å mestre båe målføre, å svara på nynorsk når me fekk eit brev og E-post på nynorsk. Eg skriv kanskje noko "gamaldags", eg tykkjer nynorsken har vorte so utvanna og diffus, so eg er ikkje so stø lenger har eg ein kjensle av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 24. oktober 2009 #19 Del Skrevet 24. oktober 2009 Hei lilja! Det er fordi og for det. Men dette er tross alt et forum og ikke skjønnlitterær verdensarv, så visse krumspring bør vi tåle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 24. oktober 2009 #20 Del Skrevet 24. oktober 2009 Hei lilja! Det er fordi og for det. Men dette er tross alt et forum og ikke skjønnlitterær verdensarv, så visse krumspring bør vi tåle. Jeg kan være enig i at alt ikke er så gravalvorlig, men her driver du med vranglære . I eksempelet til Årolilja, "du kan gjerne koma innom fordet", må det hete "for det" i betydningen "(al)likevel". Man kan tenke seg en fortsettelse, f. eks. "... selvom jeg har en del å gjøre...". "Fordi" er en årsakskonjunksjon og kan ikke brukes på denne måten som et adverb. Så det så . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå