Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er veldig glad i jula, og liker å kjøpe julegaver, så langt - så godt.

Men....det er et men der. For noen år tilbake foreslo jeg for min bror at vi voksne kunne kutte ut å kjøpe gaver til hverandre. Og at vi slutter å kjøpe julegaver til hverandres barn når de er over konfirmasjonsalderen.

Etter som jeg er alenemamma har jeg ikke all verden med penger, og ønsker å kunne bruke mest penger på gaver til mine egne barn, ikke på alle andre som har alt de trenger og mer til.

Han var forsåvidt enig, uten at jeg fikk noe helt klart svar.

Nå er "barna" hans godt voksne begge to, og den eldste har fått to barn selv også.

Vi er invitert i selskap der i begynnelsen av desember. I den forbindelse fikk jeg sms av min niese, hvor hun sier at da kan vi jo utveksle julegaver med det samme. Og med ønskeliste i samme slengen.

Haff, tenkte jeg....Det blir altså sånn, at jeg som er enslig må ut med 8 julegaver til denne siden av familien, mens jeg får som regel fellesgave av disse 8. Mener ikke å virke verken gjerrig eller smålig, men syns dette tar litt overhånd.

Og jeg aner ikke hva jeg skal argumentere med for å kanskje kunne begrense gavekjøpene en smule? Gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare si som det er? Mtp at det er snakk om voksne folk, kan man jo bare nevne at dette blir litt for dyrt og at du synes ikke noe om dette?

Skrevet

Kvifor ikkje bare gi dem noe som ikkje er så dyrt, viss dei absolutt vil ha gave?

Eg hadde nok «bare» gitt dei kubbelys (eventuelt andre former for lys) som eg dekorere med et eller anna motiv ved hjelp av decoupage. Knyt eit band som passar til motivet rundt lyset. Gi 2 stykkar pr person. Eventuelt serviettar som leggas ved siden av? Dei seljer billige lys på søstrene grene eller europris..fine og billige serviettar finner ein på søstrene grene.

Skrevet

Skjönner godt presset man föler.

I min familie er det heldigvis slik at ingen forventer noe av noen, og alle forstår det dersom vi gir veldig lite i gave eller ingenting.

Likevel föler jeg jo at jeg må gi noe siden vi alltid får noe av alle.

Men har jeg dårlig råd, så blir det veldig lite. Som nevnt over, kubbelys, duftlys og andre smånips er greie lösninger.

I år kjöper jeg ingredienser til shampoo, lotion og ringblomstsalve. For shampoo og lotion betaler jeg ca 800kr og da kan jeg lage 32 stk av hver, og salven betaler jeg ca 300kr for og da kan jeg lage 6 stk. Det blir ganske mange gaver for en relativt liten penge.

Gjest Chiffon
Skrevet

Da hadde jeg kjøpt kun til ungene jeg, de som er under konfirmasjonsalder. Om de stusser får du bare forklare det som det er. Voksne folk bør ha forståelse for det.

Skrevet

Det er helt ok å kjøpe bare til barna. Mange i vår familie gjør det når noen får barn, da går man automatisk over til å kjøpe noe til barna og ikke til de voksne. De voksne uten barn får likevel gave, dette kan kanskje ses på som urettferdig men sånn pengemessig er det likevel det mest rettferdige. Tenker også det ville bli veldig trist for den enslige å ikke ha noen gaver og åpne på julaften bare fordi de ikke har barn heller liksom.

Jeg bruker x antall kroner på hver av mine søsken (og deres familie), har de da ikke familie går allt til den ene parten. Jeg tenker at jeg kan ikke godta at min jul skal bli veldig mye dyrere fordi om alle får barn etter barn.

Jeg har selv startet noe nytt i år, hvor jeg skal gå inn for å gi #bryks og nytelsesgaver" og minst mulig "ting". Dette bilr for meg en måte å unngå det jeg opplever som press for shopping og det å motta mest mulig eiendeler. Jeg gir da vekk vin, sjokolade, biletter til kino, sigarer, abonement på blader, gode oljer/eddiker, krydder etc. På den måten slipper jeg disse ønskelistene om "ting" men tenker heller ut hva jeg vet personen liker og nyter på fritiden og gir gaver ut i fra det.

Dette har i alle fall hjulpet meg med å få bedre holdning til dette gavepresset.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Da hadde jeg kjøpt kun til ungene jeg, de som er under konfirmasjonsalder. Om de stusser får du bare forklare det som det er. Voksne folk bør ha forståelse for det.

Det var jo det som var min tanke også. Skulle bare ønske at jeg faktisk fikk litt forståelse for det. Men når man får ønskeliste på sms, med ønsker om ullundertøy til barna, bøker, drikkevarer osv, så føler man seg litt kjip om man bare kjøper noen lys...

Gjest Chiffon
Skrevet
Det var jo det som var min tanke også. Skulle bare ønske at jeg faktisk fikk litt forståelse for det. Men når man får ønskeliste på sms, med ønsker om ullundertøy til barna, bøker, drikkevarer osv, så føler man seg litt kjip om man bare kjøper noen lys...

Du føler deg kjip ja, men du trenger ikke det. Kjøp til ungene, blir de furtne er det på tide de vokser opp. Ønskelister er akkurat det, ønskelister, ikke bestillingsliste :)

Skrevet (endret)

Har ikke samme dilemma selv, men i familien min er det forskjeller som gjør at man har ulik forutsetning for hva man kan gi og alle er inneforstått med det.

Har heller ikke noe godt forslag til hva du kan si eller foreslå, men angående gaver - kan du ikke gi hvitløksoljer, spesielle krydder, te eller andre ting på krukker man får kjøpt i f.eks asiatiske butikker og godteri av ymse slag i spesiell innpakning/pose/glass? Eller sågar lage selv hvis du har tid? Det bør jo uansett ikke bli så dyrt?

Ellers har jo andre kommet med fine forslag også :)

Eller hva med å prøve å snakke med bror igjen?

Eller si rett ut at du ikke har råd? Ikke lett, og jeg vet ikke om jeg ville klart det men.. :sjenert: Tror du niesen din kanskje hadde forstått det?

Endret av -TanteBrun-
Skrevet

Så frekke, bestille gaver, liksom. Dersom de kjøper en fellesgave til deg, hvrfor gjør ikke du det samme? Ellers kan du feks bake julekaker og pakke fint inn i esker, brenne mandler og pynte glassene. Dette har jeg gjort til mine venner og voksne slektninger.Det har virket populært, mange av mine veninner er ikke flinke til å bake julekaker, og er glad for at de får noen. Er jeg i godluna slenger jeg med en twistpose fra Rimi, der pleier de å ha tilbud på store twistposer på denne tiden, ev en svibel, pent pyntet, denne koster stortsett ca 10 kr osv....

Gjest Purple Haze
Skrevet

Takk for gode innspill og forslag :)

Jeg har hvert fall bestemt meg for at jeg skal begrense pris på gaver til et nivå som er greit for meg. Så får de heller syns jeg er kjip.

Og det er ikke det at jeg ikke har råd, i den forstand. Men jeg ønsker heller å kunne bruke mer penger på gaver til mine egne barn, enn på resten av slekta.

Skrevet

Fy søren, det der synes jeg er råfrekt av din niese! Når jeg leser sånt, føler jeg virkelig at jeg lever utenfor samfunnet vårt. Er det mulig?!

Nå ble jeg sur på dine vegne, og litt sur på deg, hvis du lar deg styre. Hvis du får EN fellesgave, så gjør det samme tilbake; et spill eller en dvd til barna og ei flaske vin til de voksne, for eks. Har du LYST og RÅD så kjøper du seff ullundertøy, bøker osv, hvis ikke DROPP DET!! Ha litt baller da dame!

Skrevet
Takk for gode innspill og forslag :)

Jeg har hvert fall bestemt meg for at jeg skal begrense pris på gaver til et nivå som er greit for meg. Så får de heller syns jeg er kjip.

Og det er ikke det at jeg ikke har råd, i den forstand. Men jeg ønsker heller å kunne bruke mer penger på gaver til mine egne barn, enn på resten av slekta.

Ups..leste ikke hele tråden. sorry :sjenert:

Godt å høre at du har bestemt deg.

Seff gidder du ikke å svi av store mengder penger på hele slekta.

Skrevet

Denne jula er det smått med penger her hjemme, så det blir det noen julegaver av denne typen:

Kaffekopp fra IKEA til kr 5 pr stk.

Jentungen på 2.5år skal få male på koppene og dermed er det fine julegaver til tanter/onkler o.l.

Mulig noen synes vi er gniene, men det driter jeg i.

Skrevet
Denne jula er det smått med penger her hjemme, så det blir det noen julegaver av denne typen:

Kaffekopp fra IKEA til kr 5 pr stk.

Jentungen på 2.5år skal få male på koppene og dermed er det fine julegaver til tanter/onkler o.l.

Mulig noen synes vi er gniene, men det driter jeg i.

:jepp: That's the spirit.

Og, vi vet jo det at alle har jo ALT, og at mye stables i skapene og kveler folk. Så hva er poenget?!

Skrevet
Og, vi vet jo det at alle har jo ALT, og at mye stables i skapene og kveler folk. Så hva er poenget?!

Det er det jeg mener og, så hvorfor ikke bare kjøpe/gi noe symbolsk (i alle fall til de voksne) og heller bare kose seg med alt det andre fine julen kan by på?

Skrevet

Det går jo kanskje an å gi en felles familiegave. Som f.eks et brettspill eller no'? Så kan alle "kose" seg sammen i julen...

Fellesgave til deg - fellesgave til dem.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Det var smart, Majka. Spill er jo flott, og morsomt for alle :)

Skrevet

Enig med Majka - gå for en fellesgave. Jeg tror kanskje jeg hadde lagd en kurv med litt forskjellig julegodt oppi - så hadde jeg pakket den inn i cellofan og gitt den i det selskapet du skal i, så kan det være kombinert "takkforatjegfikkomme"/julegave.

Hvis du begynner å kjøpe separate gaver til de små barna også, så sitter du i fella.

Det med at hun eksplisitt ba om gaver og sendte ei ønskeliste, er så frekt at jeg hadde fått avsmak fra henne omgående.

Skrevet

Den ene svogeren min er alene, og han kjøper en fruktkurv med litt godteri i til hver familie han gir gaver til istedenfor å gi til barna i tillegg. Det synes alle er helt greit og vi har full forståelse for det. Pluss at det er en velkommen gave! Det er blitt tradisjon :)

Vi forventer ikke at han som er alene skal kjøpe gaver til 20 stk mens han får 5 tilbake liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...