Gå til innhold

Er Janteloven bare negativ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange mener at Janteloven er en vederstyggelighet i vårt samfunn, og jeg er delvis enig. Men jeg mener likevel at vi trenger den, av den grunn at mange mennesker dessverre trenger å jekke seg ned et par hakk. Mange mennesker har en upassende høy selvtillit, som på ingen måte sier noe om hvor bra de er og hvor kloke de er. Tvert i mot er det jo ofte slik at de som skriker høyest om alt de kan og vet, ofte er de som sitter inne med minst kunnskap på de flest områder, mens de stille og rolige med normal eller lav selvtillit ofte er mennesker som vet og kan masse, men som ikke alltid har behov for å vise det frem hele tiden. Jeg mener vi trenger Janteloven, nettopp for å få selvskrytende og selvsentrerte folk ned på jorda. Det er min mening. Hva mener dere andre? :opplyser:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Ikke Tro Du Er Noe!!! Den beste regelen i hele verden. Jeg hater mennesker som tror de er noe. Seriøst enkelte mennesker. Husker når jeg gikk på vidergående så var det så innihelvetes mange realfag duster som trodde de var noe bare fordi de hadde høyt karaktersnitt. Jeg bodde i USA der hadde alle høye tanker om seg selv bare fordi de var Amerikaner. Jeg hater slike mennesker. :nei:

Jeg tror ikke jeg er bedre enn noen og jeg tror heller ikke at andre er bedre enn meg. I am equal! :rope:

Skrevet

Ja, vi trenger Janteloven!

For meg er det ubegripelig at noen mennesker kan få seg til å innbille seg at de er bedre enn andre. Jeg tenker da både på de snobbete blærene fra vestkanten med realfag e.l. i bagasjen, men også de i andre enden, de fattige og uintelligente skrytepavene. Har møtt noen slike også. De mangler det meste, men tror de er Guds gave til menneskeheten. Uansett bakgrunn, så hater jeg slike mennesker som tror de er noe mer enn alle andre.

Skrevet
Ikke Tro Du Er Noe!!! Den beste regelen i hele verden. Jeg hater mennesker som tror de er noe. Seriøst enkelte mennesker. Husker når jeg gikk på vidergående så var det så innihelvetes mange realfag duster som trodde de var noe bare fordi de hadde høyt karaktersnitt. Jeg bodde i USA der hadde alle høye tanker om seg selv bare fordi de var Amerikaner. Jeg hater slike mennesker. :nei:

Jeg tror ikke jeg er bedre enn noen og jeg tror heller ikke at andre er bedre enn meg. I am equal! :rope:

Em... å tro at man er noe betyr da ikke at man tror at man er mer enn andre likevel. Du skal ikke tro du er noe betyr jo at man ikke skal tro at man er verdt noe. Syntes du det er en fin leveregel og gå rundt og tro at man ikke er noe?

Du hater mennesker som tror de er noe? Du hater mennesker som tror de er bedre enn alle andre, det er det du mener. Mennesker som tror de er noe kan være helt normale mennesker som mener at de er flinke innen noe, at de kan noe og er verdt noe.

Jeg tror nok en del av dere skal lære litt mer om hva janteloven faktisk er før dere sier at vi behøver den.

Skrevet

Jeg tror mange gjemmer seg bak janteloven. Vær gang de får kritikk

Gjest Gjest_enig_*
Skrevet

Mange mener at Janteloven er en vederstyggelighet i vårt samfunn, og jeg er delvis enig. Men jeg mener likevel at vi trenger den, av den grunn at mange mennesker dessverre trenger å jekke seg ned et par hakk. Mange mennesker har en upassende høy selvtillit, som på ingen måte sier noe om hvor bra de er og hvor kloke de er. Tvert i mot er det jo ofte slik at de som skriker høyest om alt de kan og vet, ofte er de som sitter inne med minst kunnskap på de flest områder, mens de stille og rolige med normal eller lav selvtillit ofte er mennesker som vet og kan masse, men som ikke alltid har behov for å vise det frem hele tiden. Jeg mener vi trenger Janteloven, nettopp for å få selvskrytende og selvsentrerte folk ned på jorda. Det er min mening. Hva mener dere andre? :opplyser:

:klappe:

Helt enig! Som oftest de som skriker høyest som har minst å komme med, de tar sin plass med selvfølge i verden, uten å reflektere eller vise hensyn. Men den type personer biter jo ikke Janteloven på uansett, fordi denne typen oftest har grunnleggende manglende selvinnsikt.

Skrevet
Em... å tro at man er noe betyr da ikke at man tror at man er mer enn andre likevel. Du skal ikke tro du er noe betyr jo at man ikke skal tro at man er verdt noe. Syntes du det er en fin leveregel og gå rundt og tro at man ikke er noe?

Du hater mennesker som tror de er noe? Du hater mennesker som tror de er bedre enn alle andre, det er det du mener. Mennesker som tror de er noe kan være helt normale mennesker som mener at de er flinke innen noe, at de kan noe og er verdt noe.

Jeg tror nok en del av dere skal lære litt mer om hva janteloven faktisk er før dere sier at vi behøver den.

:søvn: Sovna før jeg hadde lest ferdig. Snakk om å irritere seg over småting da :filer: Humh!

Skrevet

Jeg mener nå at noen mennesker er mer verd enn andre jeg da, hvis man for eksempel skulle måle ut fra hvem man ville foretrekke kom levende fra en stor ulykke. Hadde jeg kommet ut for en ulykke for eksempel, hadde min død vært et langt mindre tap enn en intensivsykepleier eller en lege. Og en framtredende forsker er et større tap enn en narkoman sosialhjelpsmottaker.

Hvis landet er under angrep, vil min død være trist for mine nærmeste, mens statsministerens død vil være et tragisk tap for hele folket, som kunne påvirke hele utfallet av angrepet etter hvordan folket hadde reagert.

I tillegg mener jeg at barn er mer verd enn voksne, og unge mer verd enn eldre.

Janteloven er noe dritt. Alle er noe. Noen er mer enn andre. Alle har selv ansvar for å sørge for at de er noe. Den beste enden å starte i, er å selv tro at man er noe.

Skrevet

Alle konformitetspress har en negativ side. Janteloven er en intolerant holdning. Allikevel er det mange som synder mot janteloven jeg ser på som usympatiske og arrogante. Jeg har litt intoleranse i meg, jeg også. Det er vel en av grunnene til at gode idrettsutøvere blir så falskt beskjedne at det er til å spy av. Hva med å bare være totalt ærlig?

Skrevet
I tillegg mener jeg at barn er mer verd enn voksne, og unge mer verd enn eldre.

Jeg mener nå voksne er verdt mer enn barn jeg da. Barn har ikke levs så lenge, og har heller ikke like mye å gå glipp av.

Blir så trist hver gang jeg leser en nyhetsartikkel der flere har dødd i en bilulykke, men at avisene og publikum fremhever dødsfallet til 2 åringen og 7 åringen. En 2 åring har knapt lært å snakke. Er det da mere trist at et menneske som ikke har oppnådd noe, gjort noe, tatt ansvar for noe osv dør over et tenkende, voksent menneske som fyller en samfunnsrolle og familierolle? I think not.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...