Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 Det holder på å oppstå en situasjon hvor jeg vurderer låne noen nære venner av meg 15-20.000 NOK. Problemet her er at de bor i USA. HVordan kan jeg løse dette, og hvilke problemer bør jeg være obs på når det gjelder skatt, og juss generelt? Siden jeg ikke har mulighet til å reise over til de må dette overføres på et eller annet vis, og jeg er usikker på hvordan dette gjøres tryggest og billigest mulig. Jeg har ikke behov for kontrakt el for min del. Situasjonen er slik at jeg i mitt stille sinn anser dette for en gave, men definerer det som et lån for å gjøre det enklere for de å ta i mot. Får jeg det igjen så er det snakk om tidligest 5 år.
investor Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Du bare sender de via nettbanken eller noe.. Du trenger kontonummer, internasjonal bank nummer (IBAN) og Navnet på banken og mottakeren av kontoen du sender til.. Blir ikke noe skatt på denne summen og heller ikke noe mer juss enn at myndighetene får beskjed fra banken din om overføringen for å sjekke den for terror finansiering osv. hehe.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Dette høres nesten mistenkelig enkelt ut (når begynte myndighetene å gjøre ting enkelt her i livet? ). Men det går kanskje an å ha flaks innimellom. Terror er det heldigvis ikke De er nok rimelig lei av det amerikanske helsevesenet begge to, men at de skulle endt opp som terrorister pga det er å dra det for langt
lilleGrethe Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 Her er det forskjell på svarene - praktisk angående overføring, og juridisk, dvs angående skatt osv. Jeg og sambo bor i England, og har lånt en del penger av mine foreldre. Dette lånet er ført opp på meg, og hvert år registreres det i selvangivelsen. Dvs jeg får skattetrekk på renter, fradrag i formue osv, og mine foreldre trekker fra renter osv på sin selvangivelse. Vi har kontrakt på lånet, og betaler tilbake etter avtalte regler (følger renta på et lån de har). Hvis de du låner penger til fortsatt skriver selvangivelse i Norge, er det vel fordel for dem om det faktisk skrives kontrakt? Isåfall har de vel også muligens en konto i Norge som du kan overføre pengene til, så kan de overføre pengene til USA selv. Men hvis du ser på det som en gave, så er det vel faktisk ingen skatt på det - sjekk rettledning til selvangivelsen på hva som er mulig å motta i gave, men igjen, det kommer an på om de fører selvangivelse i Norge, og også regler i USA.
Gjest TS Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 De er amerikanske statsborgere, og har ingen tilknytning til Norge. (Lurer på om den ene parten kan ha dobbelt statsborgerskap, men det er isåfall England). Ser ut som det letteste blir å overføre det som gave, og heller være åpen for at om denne situasjonen noen gang løser seg så setter jeg pris på pengene igjen. Men som sagt, dette er ikke noe jeg regner med pr dags dato. Reglene i USA regner jeg med varierer fra stat til stat? Jeg sliter litt med å finne en liste over regler ang dette, og jeg vil helst ikke spørre de det angå direkte før jeg er sikker på at jeg faktisk kan gjennomføre dette.
lilleGrethe Skrevet 29. oktober 2009 #6 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg kjenner ikke reglene i USA dessverre, men ja, det varierer ofte fra stat til stat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå