Gå til innhold

Trene for å bli rettere i ryggen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Jeg sliter med et lite problem, jeg er nemlig litt lut i ryggen. Ikke så mye, likevel synlig på en del fotografier i profil. Det er mest i øvre del av ryggen, i tillegg så stikker skuldrene litt framover. Årsaken er sikkert sammensatt, jeg har ganske store bryster. Jeg tror kanskje ikke at det er så mye pga vekten av de, men mer at jeg har vært redd for å strutte med brystet. Jeg er også ganske høy. Så denne kombinasjonen av å ikke ville stikke seg ut, har nok ført til en uvane med å være litt lut, selv om det også kan være fysiske årsaker. Nå er jeg mer selvsikker og ikke redd for å være naturlig. Føler likevel at jeg fort glemmer å være rett i ryggen. Noen som har noen trenings tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trener du på senter eller trener du hjemme? hva har du av utstyr?

Skrevet

Jeg har manualer hjemme, har også tilgang til treningssenter. Om det er øvelser man kan gjøre uten apparater så er det å foretrekke.

Som regel her jeg ikke tid til å dra ditt.

Skrevet

Jeg har også en enkel justerbar treningsbenk. tillegg har jeg også matte, fitness ball og et elastisk gummitau.

Skrevet

skal du trene rygg må du også trene mage og bryst. kan ikke ha mer muskler på den enee siden enn den andre. det er helseskadelig

Skrevet
skal du trene rygg må du også trene mage og bryst. kan ikke ha mer muskler på den enee siden enn den andre. det er helseskadelig

Det er sikkert et poeng. Problemet er at jeg også tror jeg er svakere i ryggen en det jeg er foran. Har ingen rygg problemer. Det er mest øvre del av ryggen og skuldrene som luter litt framover. Har forøvrig ganske sterke magemuskler. Men har aldri trenet brystet, med unntak av litt push-ups.

Skrevet

Jeg kjenner igjen problemet ditt. Har selv vært ganske lut i ryggen, men har klart å rette meg opp de siste årene.

Jeg har hatt fokus på å trene ryggen på treningssenter. Da bruker jeg apparat som trener øvre del av ryggen, sånn at jeg må trekke skulderbladene sammen. Det samme kan man gjøre med manualer. Lene seg litt framover, og trekke armene ut og til siden (med litt bøy i albuen).

Dette har som sagt hjulpet veldig for meg. Ellers har jeg ingen andre tips, annet enn at det er lurt å tenke på å prøve å holde seg rett når du går og sitter. Etter hvert kommer det kanskje av seg selv :)

Skrevet

Planken er jo en fin fin øvelse for alle muskulaturene i kjernen, den styrker holdningen jaffal. Absolutt å anbefale, så har du inverse crunches og armhevinger. og den standard kryssheve bein armer. Jeg har et annet problem enn deg, gidder ikke motivere meg til å trene hjemme, et studio er tingen for meg.

Skrevet

Den beste øvelsen: Rett deg opp, vær stolt av bysten og høyden din, det er MANGE som misunne deg dem!

Jeg har faktisk kjøpt slike "clips" som festeer bhstroppene sammen bak. Det hindrer stroppene fra å skli ned, men hjelper også for holdningen.

Treningsmessig er pilates-prinsippet bra for god holdning: å styrke midtseksjonen.

Skrevet

Vil komme med et tips i tillegg - kjøp riktig bh! Jeg har i alle år gått med vanlige hm bher, i størrelse d. Etter at jeg fikk ryggproblemer, sendte fysioterapauten min meg av gårde for å kjøpe ordentlige bher. Viste seg at jeg er jo ikke en størrelse d, men dd eller e, litt avhengig av bhen. Og en bh som gir ordentlig støtte har gjort underverker for meg! Det gjør nemlig ikke de fisle-greiene fra hm... ;)

• 4 uker senere...
Skrevet

Dans er den perfekte trening mot dårlig holdning. Når du lærer å danse lærer du også å ha en stolt og rank holdning og å være kroppsbevisst og føre deg selv.

Hilsen tidligere konkurransedanser. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Enig med innlegget over - jeg ble faktisk 1 cm lengre etter å ha danset i 5 år, helt sant! Det var nok fordi jeg var en smule lutrygget som tenåring. Men uansett - nå har jeg feil mål i passet mitt :P

Skrevet

PIlates og eller yoga!

Cranio sacral terapi vil fikse opp mye av holdningsproblemer uten at man trenger aa gjoere noe selv. Det gir i tillegg en haug med andre fordeler som dyyyp avsepnning.

Skrevet

Jeg er enig med den forrige gjesten, yoga eller pilates.

Pilates er veldig fin i forhold til å ha riktig holdning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...