Gå til innhold

Far er død - arv?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jeg fant ut at min far døde nå nettopp. Han døde for ein måned siden og ingen gav beskjed til meg.

Han dro til sverige da jeg var liten og har hatt svært liten kontakt med ham etter dette.

Nå har jo han fått andre barn i sverige, men jeg lurer på om jeg har rett til noen som helst for for arv fra han? Han er jo tross alt min far.

Synes det er litt rart at ingen har gitt beskjed om dette til meg og jeg fant det ut på en dum måte.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet (endret)

I norsk rett har man arverett etter sin far, ja. Imidlertid kan arvelater begrense det oppad til en million. Hvordan dette løses siden han bodde i Sverige, er jeg usikker på.

Endret av Helen
Skrevet (endret)

Tror nok du har rett på noe i forb med regler om farsarv ja.

Tror vel ikke det er så forskjellig i forhold til Norge.

Men, vanskelig å vite hvem du skulle kontakte, som har greie på dette.

Har du prøvd å google på Svenske sider, om slike ting?

Eventuelt kontakte lokal myndighet (på din hjemplass) Sorenskriverkontor/skifterett etc...å spørre hvilke instanser som tar seg av dette i Sverige?

Deretter kan du jo skrive/maile dem, for å gjøre deg til kjenne.

Dette var forsåvidt et litt interessant spørsmål. Får jeg tid senere i kveld, så skal jeg prøve å se litt etter noen svar.

Endret av Helen
Skrevet (endret)

Jeg ser nå at jeg får liten tid til å hjelpe deg i kveld.

Du gir også veldig lite opplysninger.

Var din far gift.

Hadde han fast bosted i Sverige...etc.

Men, etter 2-3 korte søk, finner jeg at svensk arverett ikke er veldig ulik norsk.

Midt på denne siden er en pdf fil du kan åpne:

http://www.regeringen.se/sb/d/10026/a/108862

Ellers tror jeg det svenske svaret på skifteretten er tingsretten.

Her er en annen link til sveriges domstoler:

http://www.domstol.se/default____124.aspx

Søk opp den lokale myndighet og senhd en e-post/brev og forklar deg.

Eller kanskje du kan begynne på denne norske siden:

http://www.norge.no/temaside/tema.asp?id=3...CFYsz3god-AY5qw

Til venstre på denne siden er det mulighet til å maile, sende brev, eller ringe.

Forklar situasjonen og spør om råd til hva du kan gjøre videre.

Men igjen...

Jeg aner ikke hvor gammel du er, eller hvor "bevandret" du er i det offentlige byråkratiet fra tidligere. Og jeg mangler mye av opplysninger for et mer rettet søk.

Med andre ord. Hvilke forutsetninger du har for dette.

Og jeg har hatt litt liten tid til å søke.

Men kanskje andre vet?

Håper du finner ut av det.

Endret av Østlandet
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for gode svar! Det setter jeg pris på:)

Jeg har kun navn og norsk personnummer. Han har giftet seg igjen i sverige og han har fått noen barn vet jeg.

Jeg ringte først den svenske ambasaden - de sendte meg videre til den aktuelle domstolen/skifterett hvor han bodde.

Skifteretten sendte meg videre til de svenske skattemyndighetene.

Fikk der beskjed om at de trengte mer en navn og det norske personnummert. De trenger også det svenske personnummeret - noe jeg ikke har. Noen ideer?

Skrevet
Takk for gode svar! Det setter jeg pris på:)

Jeg har kun navn og norsk personnummer. Han har giftet seg igjen i sverige og han har fått noen barn vet jeg.

Jeg ringte først den svenske ambasaden - de sendte meg videre til den aktuelle domstolen/skifterett hvor han bodde.

Skifteretten sendte meg videre til de svenske skattemyndighetene.

Fikk der beskjed om at de trengte mer en navn og det norske personnummert. De trenger også det svenske personnummeret - noe jeg ikke har. Noen ideer?

Kanskje de har det svenske personnummeret hos forkeregisteret i Norge? De nordiske folkeregistrene er rimelig godt samkjørte.

Skrevet

HVorfor ønsker du egentlig arv fra han når du ikke har ønsket å ha kontakt med han?

Skrevet
HVorfor ønsker du egentlig arv fra han når du ikke har ønsket å ha kontakt med han?

Hvorfor går du ut i fra at det er ts som ikke har ønsket å ha kontakt?

På meg virker det omvendt, det er mange fedre som mister interresen av å ha kontakt med barn fra tidligere forhold når de har fått seg "ny" familie. I dette tilfelle flyttet jo far til ts til et annet land uten å gi ts noen addresse eller lignende.

Skrevet

Hvorfor skulle man ikke ønske arv selv om man av en eller annen grunn ikke har hatt kontakt?

Hvis fx min far stakk av og døde med penger på bok skal du være sikker på at jeg ville ha min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...