Gå til innhold

Nedbetaling av kreditt

Anbefalte innlegg

Gjest Skandiabank-kunde
Skrevet

Hei

Har oppdaget en stor mangel med skandiabanken. Når man velger fast overføring mellom egne konti, er ikke kredittkortkontoen tatt med. Det går heller ikke an å manuelt legge inn flere engangsoverføringer frem i tid (på forfall) over til kredittkortkonto. Man har valget mellom følgende:

1.Overføre en viss sum til kredittkortkonto, men med dagens dato som forfallsdato (datoen kan ikke endres)

2.La banken trekke minimumsbeløpet hver måned på den fastsatte forfallsdato (som man bestemte når man bestilte kredittkortet).

3.La banken trekke HELE det utestående beløpet, på denne fastsatte forfallsdato.

Dette er ett veldig rigid system !

Jeg hadde egentlig ikke forventet at skandiabanken skulle ha så få muligheter når det gjelder akkurat dette.

Jeg logget inn i banken idag, og regnet selvfølgelig med at at å sette opp ett fast trekk, men en dato jeg velger selv, ville være fort gjort.

Men.. så viser det seg at det rett og slett ikke er mulig.. !

Som situasjonen er idag, må man enten "slenge over" en sum på kredittkortkontoen, når man slumper til å være innlogget (hvem klarer å huske på dette i en travel hverdag ?). Eller man må avfinne seg med de automatiske trekkene, som ikke betaler ned kreditten (ihverfall ikke med den hastigheten man måtte ønske).

Man kan naturligvis satse på en uventet arv, eller pen liten lottogevinst, og dermed klare å betale ned hele kredittgjelda i ett jafs. Men vanligvis må man avfinne seg med å betale ned med små skritt. Slik det er pr idag, er dette umulig å sette opp som man selv ønsker.

...noen som har noen tanker om dette?

Prøvde andre muligheter også, som å bruke den vanlige regningsbetalingen for å overføre til kredittkortkontoen (fast overføring til annen mottaker). Men da kjenner skandiabanken igjen til-kontoen, og anbefaler meg å bruke "fast overføring mellom egne konti" ..som jo ikke har kredittkortkonto som valg i "til konto".

Jeg sendte disse linjene til Skandiabanken i en epost, forhåpentligvis kan de endre litt på systemet sitt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ærlig talt ikke det er så gale jeg. Du får tre valg. Automatisk bli belastet minimumsbeløpet hver måned, automatisk bli belastet hele utestående hver måned eller selv legge inn en manuell overføring når du ønsker å betale inn litt ekstra.

Hvem husker å nedbetale på kreditten sin? Vel, jeg synes at det ville være å undervurdere kundene hvis man ikke kan forvente at kundene selv klarer å overføre når de ønsker det - hvis kundene altså ikke ønsker å automatisk bli belastet minimumsbeløp/hele utestående.

Det er jo bare å sende avgårde et forbedringsforslag, slik som du allerede har gjort. Så vurderer de det sikkert. Men, personlig ser jeg rett og slett ikke behovet. La enten banken gjøre det automatisk, eller så får man rett og slett klare å overføre manuelt selv en gang i måneden, eller hvor ofte man nå ønsker å betale inn ekstra.

Gjest Skandiabank-kunde
Skrevet
Hvem husker å nedbetale på kreditten sin? Vel, jeg synes at det ville være å undervurdere kundene hvis man ikke kan forvente at kundene selv klarer å overføre når de ønsker det - hvis kundene altså ikke ønsker å automatisk bli belastet minimumsbeløp/hele utestående.

Ser poenget ditt, men det hadde allikevel vært en stor forbedring å kunne legge dette inn som ett fast trekk. Setter det opp en gang, og deretter rusler det og går helt av seg selv.

Når man overfører penger hver gang man er innlogget (dato for når man er innlogget kan jo variere veldig), syns jeg det blir en mer tilfeldig prosess. Setter man opp ett fast trekk, blir det en jevn nedbetaling. Det er veldig ok å kunne se gjelden minke littegrann hver måned. Oppå der kan man selvsagt overføre enda mer manuelt, hvis man føler for det.

Skrevet

Dette har irritert meg også. Det hadde jo vært null problem for de å lage en funksjon hvor du kunne legge inn ditt eget automatiske trekk. Men jeg vil tro at det er for å tjene penger. De ser for seg to kunder: De som alltid betaler all gjeld til forfall og de som har dårlig kontroll over økonomien og lar seg friste til å bare overføre minstebeløpet.

Men hva om du lager deg en konto som heter "til kredittkortkontoen", legger inn fast overføring til denne kontoen og så overfører det videre når du er innom og ser at det står penger på denne kontoen? For du er vel inne og sjekker hvertfall en gang i måneden? Jeg er veldig glad i muligheten til å spre pengene på flere forskjellige kontoer:)

Skrevet

Kan du ikke finne en løsning for å innfri hele lånet ? Selge noe eller noe slikt ?

Det å betale ned en kreditt i henhold til oppsatt plan er veldig dyrt. Man belastes for høye renter over tid. Dersom man har mulighet til å slkrape sammen noen kroner, selge tven og kanskje bilen og bli kvitt dritten lønner det seg nesten alltid.

• 2 uker senere...
Gjest Skandiabank-kunde
Skrevet
Dette har irritert meg også. Det hadde jo vært null problem for de å lage en funksjon hvor du kunne legge inn ditt eget automatiske trekk. Men jeg vil tro at det er for å tjene penger. De ser for seg to kunder: De som alltid betaler all gjeld til forfall og de som har dårlig kontroll over økonomien og lar seg friste til å bare overføre minstebeløpet.

My thoughts exactly ! :)

Men hva om du lager deg en konto som heter "til kredittkortkontoen", legger inn fast overføring til denne kontoen og så overfører det videre når du er innom og ser at det står penger på denne kontoen? For du er vel inne og sjekker hvertfall en gang i måneden? Jeg er veldig glad i muligheten til å spre pengene på flere forskjellige kontoer:)

Ikke dumt! Tror jeg må se litt på denne løsningen..

Skandiab.. har enda ikke gjordt noen endringer på "faste overføringer", kredittkortkontoen er enda fraværende i "til konto". De har heller ikke svart på forslaget, tror ikke de kommer til å svare heller..

Gjest Skandiabank-kunde
Skrevet
Kan du ikke finne en løsning for å innfri hele lånet ? Selge noe eller noe slikt ?

Det å betale ned en kreditt i henhold til oppsatt plan er veldig dyrt. Man belastes for høye renter over tid. Dersom man har mulighet til å slkrape sammen noen kroner, selge tven og kanskje bilen og bli kvitt dritten lønner det seg nesten alltid.

Det du sier her er helt sant, men jeg er desverre i den situasjonen at jeg ikke har noen annen god løsning. Da hadde jeg selvsagt brukt den ! :)

Gjest Skandiabank-kunde
Skrevet
My thoughts exactly ! :)

Ikke dumt! Tror jeg må se litt på denne løsningen..

Der var det gjordt! Opprettet en "mellomlager konto" der jeg overfører en fast sum, på en fast dato hver måned!

Altialt.. man kan sette opp det man vil i Skandiabanken.. utenom noen få irriterende ting, da.

Skrevet

Er ikke maks kreditt hos Skandiabanken 10k da?

Om du må arve for å få nedbetalt denne summen, så foreslår jeg at du begynner og spare for å kvitte deg med kortet.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Er ikke maks kreditt hos Skandiabanken 10k da?

Om du må arve for å få nedbetalt denne summen, så foreslår jeg at du begynner og spare for å kvitte deg med kortet.

Maks kredittgrense er vel 100.000, ikke 10.000.

Skrevet
Det du sier her er helt sant, men jeg er desverre i den situasjonen at jeg ikke har noen annen god løsning. Da hadde jeg selvsagt brukt den ! :)

Velg en dårlig løsning da, hvis du ikke har en god. uansett er alt bedre enn forbrukslån.

De fleste mennesker kan bruke mindre. Slutt å kjøp aviser. Si opp TV/Internett og selg TV/en og datamaskinen. Selg bilen (nesten ingen trenger bil). selg platesamlingen. spis for 30 kroner dagen osv. Når lånet er betalt kan du øke levestandarden igjen.

Skrevet

Jeg har bedre styr på økonomien min enn å måtte ha et fast trekk til et kredittkort for å huske å betale gjelda mi!

Jeg er enig i at de godt kan utvikle denne muligheten til automatisk trekk, men selv om man får denne muligheten så bør man ha såpass kontroll på økonomien sin at man ikke er avhengig av en sånn løsning.

Skrevet

Det er jo fast trekk for betaling til dette kortet, men kun ett fast trekk i måneden. Og man blir jo da (så sant man har haket av for det) varslet via e-post et par dager i forveien slik at man blir minnet på det, og kan gå inn og øke beløpet hvis man ønsker å betale mer.

Synes igrunn ett fast trekk i måneden burde være nok jeg da...

Skrevet
De fleste mennesker kan bruke mindre. Slutt å kjøp aviser. Si opp TV/Internett og selg TV/en og datamaskinen. Selg bilen (nesten ingen trenger bil). selg platesamlingen. spis for 30 kroner dagen osv. Når lånet er betalt kan du øke levestandarden igjen.

Er enig i at man bør unngå forbrukslån for alt man klarer, men når man nå først har den, så er det ikke alltid like lett å gjøre noe med. Jeg synes du tar litt for hardt i med forslagene dine. Det er mange som har bil som ikke trenger den, men det er også veldig mange som er avhengig av bil for å i det hele tatt komme seg på jobb. Personlig klarer jeg meg helt fint uten TV, men det er ikke mye penger du får for en gammel TV disse dager. Og PC med internett er faktisk en nødvendighet for å kunne søke seg jobb og holde seg oppdatert. Det er også viktig å holde seg sunn og frisk så man faktisk kan jobbe. Det er dyrt å være fattig, vet du. Hva med å gi TS litt ros for å faktisk prøve å rydde opp i problemene sine?

Til TS: med de alternativene du har hadde jeg satt opp fast trekk på minimumsbeløpet, så er du sikker på at du ikke misser noen betalinger og får ekstra gebyrer. Så hadde jeg nedbetalt ekstra hver gang jeg hadde spart litt. Det hørtes veldig lurt ut med en mellom-konto til det formålet.

Skrevet

Hvis de setter opp mulighet til fast trekk utover minstebeløp til kredittkortkonti, risikerer de å få innskudd på disse kontoene. Det ønsker de ikke.

Ideen med mellomkonto er god. Jeg praktiserer det, selv om jeg ikke har gjeld - hver gang jeg bruker kredittkortet, overfører jeg samme beløp fra lønnskonto til mellomkontoen, og når månedsfakturaen kommer, er det bare å trykke på "kjør".

Skrevet

Dersom du velger å ha kontokreditt fremfor kredittkortkonto er det mulig å ha fast overføring dit. De hadde samme problem med BSU tidligere, men det er løst nå, så det kommer sikkert en løsning for kredittkortkonto også.

Skrevet

Beklager, men jeg skjønner ikke helt problemet...

Skrevet

Er enig i at man bør unngå forbrukslån for alt man klarer, men når man nå først har den, så er det ikke alltid like lett å gjøre noe med. Jeg synes du tar litt for hardt i med forslagene dine. Det er mange som har bil som ikke trenger den, men det er også veldig mange som er avhengig av bil for å i det hele tatt komme seg på jobb. Personlig klarer jeg meg helt fint uten TV, men det er ikke mye penger du får for en gammel TV disse dager. Og PC med internett er faktisk en nødvendighet for å kunne søke seg jobb og holde seg oppdatert. Det er også viktig å holde seg sunn og frisk så man faktisk kan jobbe.

[/quote

Alt dette er luksusgoder for de aller fleste mennesker.

Problemet med kreditter er at folk vil ha ting før de strengt tatt har råd til dem. Deretter skyver man bare problemene foran seg til gebyrer og renter tar overhånd.

De færreste klarer å skille mellom de de faktisk trenger og det de "bare har lyst på". Stort sett finner man en eller annen grunn får å putte lystene sine i "må ha" kategorien. For alle må jo lese VG og Dagbladet hver dag for å "holde seg orientert". Og PC med internett må man ha for " å søke på jobb". Og ingen bor slik at de kan ta bussen eller sykle til jobb. Og det er klart man må på ferie, for man må jo litt vekk fra all gjelden som styrer en iblant. Og det er SÅ vanskelig å slutte å røyke.

Egentlig dreier det seg om et valg. ENTEN velger du å betale ned gjelden din. ELLER velger du å se vekk fra problemet.

Skrevet
Alt dette er luksusgoder for de aller fleste mennesker.

Problemet med kreditter er at folk vil ha ting før de strengt tatt har råd til dem. Deretter skyver man bare problemene foran seg til gebyrer og renter tar overhånd.

De færreste klarer å skille mellom de de faktisk trenger og det de "bare har lyst på". Stort sett finner man en eller annen grunn får å putte lystene sine i "må ha" kategorien. For alle må jo lese VG og Dagbladet hver dag for å "holde seg orientert". Og PC med internett må man ha for " å søke på jobb". Og ingen bor slik at de kan ta bussen eller sykle til jobb. Og det er klart man må på ferie, for man må jo litt vekk fra all gjelden som styrer en iblant. Og det er SÅ vanskelig å slutte å røyke.

Egentlig dreier det seg om et valg. ENTEN velger du å betale ned gjelden din. ELLER velger du å se vekk fra problemet.

Det er nettop derfor det er viktig å jobbe med holdningen til folk. Ved å ta fra dem alt de har av goder for å si at de kan få dem tilbake når de har betalt ned, så er sjansen meget høye at de bare ender med ny gjeld. Løsningen blir å vise dem hvordan de kan få et behagelig liv, selv om de bruker mindre penger. Og da er man nødt til å sette seg inn i hver enkelts livsituasjon og se på akkurat denne personen kan kutte ut, hvilke ting som er luksusgoder og hvilke som er nødvendig for at de skal kunne opprettholde det de selv anser som et verdig liv (og jobbe med holdningen deres om hva som er et verdig liv!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...