Gjest Evo Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Jeg leste en historie fra en leser i hjemmet (tror jeg) i sta. Der var det en kvinne som hadde en god veninne. Via noen andre venner fikk hun vite at denne kvinnen var mangemillionær, men veninnen hadde aldri sagt noe slik. Gjennom nesten hele "fortellingen" forklarte hun at hun syntes det var dårlig at veninnen aldri spanderte noe særlig på henne, og selv om de fikk bruke villaen til veninnen og mannen gratis sammen med dem, måtte de betale maten selv. Hun syntes at veninnen var egoistisk og gjerrig fordi hun aldri spanderte noe på seg. Historien endte med at kvinnen fikk 400.000 til 50årsdagen sin av veninnen sin siden kvinnen var den eneste som ikke var ute etter pengene til veninnen og som ikke brukte henne for hennes rikdom. Jeg må si at jeg fikk skikkelig hakeslep av måten kvinnen forklarte ting på, og hvordan hun syntes veninnen var gjerrig fordi hun ikke spanderte på seg. Er det virkelig slik? At om man har penger MÅ man spandere på folk? At det er frekt å la vær å kjøpe dyre ting til veninner når man har masse penger? Er det sånn at om man har mye penger er man gjerrig om man vil ha pengene til seg selv og sin familie, og ikke bruke opp alt på venninner som har dårligere råd? Syntes egentlig hele historien var provoserende. Selv om noen har mye mer penger enn meg forventer jeg da overhode ikke at de skal spandere ting på meg i hytt og pine. Endret 23. oktober 2009 av Evo
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Selvsagt er det ikke gjerrig å ikke spandere på andre. De som derimot forventer/forlanger å bli spandert på er griske.
aline Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Selv om noen har mye mer penger enn meg forventer jeg da overhode ikke at de skal spandere ting på meg i hytt og pine. jeg er som deg, forventer aldri at noen skal spandere noe på meg, uansett om de har mye eller lite penger. Deres penger er deres penger, jeg er en voksen kvinne og må klare å legge opp løpet slik at jeg får til det jeg synes er viktig. Har liten respekt for innstillingen som du omtaler i innlegget ditt... det er ikke venninden med mange penger som er egoistisk i den settingen, på ingen måte!!
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 Når det gjelder sånne ting tenker jeg ikke over det som frekt. Men jeg kjenner til situasjoner hvor jeg undres. Det er her snakk om mennesker som står i fare for å miste huset (de lever i USA har ganske ekstreme helseutgifter i forbindelse med et av barna, og endel av det blir ikke dekket av forsikringer). Der skal jeg være så ærlig at jeg synes det er merkelig at de ikke får mer hjelp enn de får. Men å spandere på dyre unødige gaver ser jeg ikke på som noe poeng eller noe som bør falle seg naturlig kune pga god økonomi.
Anglofil Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Nei, synes det heller er litt merkelig å bli spandert på. Hadde ikke falt meg inn å tenkt i de baner engang som denne kvinnen gjorde, for meg er det frekt. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #6 Skrevet 23. oktober 2009 Merkelig historie ja. Selv om man har rike venner, så venter man ikke at vedkommede "skylder" en gaver og middager med mere. Jeg håper kvinnen som var omtalt her kan gi like flotte gaver som hun krever.
The Kitten Skrevet 23. oktober 2009 #7 Skrevet 23. oktober 2009 Nei, det er ikke frekt å ikke spandere. Å forlange det derimot er uhøflig.
Miss-M Skrevet 23. oktober 2009 #8 Skrevet 23. oktober 2009 Å forvente eller forlange at noen spanderer, er svært uhøflig, uansett.
Zzyzx Skrevet 23. oktober 2009 #9 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg kjenner flere som er griserike, men det er aldri et tema. Kunne ikke ha ramla meg inn å forvente noe som helst fra dem kun fordi de er rike.
Ella_Grey Skrevet 23. oktober 2009 #10 Skrevet 23. oktober 2009 Er det virkelig slik? At om man har penger MÅ man spandere på folk? At det er frekt å la vær å kjøpe dyre ting til veninner når man har masse penger? Syns venniner eller andre som forventer dyre gaver fordi noen har mye penger er utrolig frekke. Jeg har et par stykker i nærmeste omgangskrets som er om ikke styrtrik, så i hvertfall god mye. Hvis jeg skulle forvente at de betalte når vi var noe sted, eller at jeg fikk finere gaver enn det jeg ga dem.... jeg er iallefall glad for at jeg ikke tenker sånn.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #11 Skrevet 23. oktober 2009 At om man har penger MÅ man spandere på folk? Syntes egentlig hele historien var provoserende. Selv om noen har mye mer penger enn meg forventer jeg da overhode ikke at de skal spandere ting på meg i hytt og pine. Jeg har lest det samme bladet. Tror problemet er at kvinnen ikke hadde satt seg inn i den andres perspektiv. For meg som har variert en del i økonomi i forhold til studier, perioder med og uten ekstrajobb, og senere jobb, har det vært naturlig å veksle mellom at hver betaler for seg, at spandering går på omgang, og at en i gode tider er litt rausere og spanderer en middag/all drikken osv noen ganger. Vanligvis gjengjeldes slik spandering ved en senere anledning, etter normen i samfunnet. For den rike kvinnen er det ikke slik, hun har alltid mest, og kan møte forventninger om at det er lett for henne å dele ut litt av overskuddet. Og det er det nok, hvis man ser det økonomiske isolert. Men det andre ikke ser, er at det skaper en ubalanse i relasjonene til andre, hvor gjentatt spandering ikke er en hyggelig gest, men en forventning fra dem man er sammen med. Og hvor en til og med kan føle at spanderingen blir en forutsetning for å opprettholde god stemning, og kanskje til og med en forutsetning for samværet. Da føler ikke spandereren seg satt pris på. Det er selvfølgelig ikke frekt å ikke spandere, men hvis man ikke tenker så langt, kan det se rart ut at en av og til opplever å bli spandert på av venninnene som tjener det samme og mindre enn en selv, men aldri av den venninnen som er virkelig rik.
investor Skrevet 23. oktober 2009 #12 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg spanderer alltid på venner... det er jo så lang kø på de mest besøkte utestedene i Oslo så når man først kommer gjennom bar-køen så bestiller jeg like godt masse... til hele gjengen og alle bekjente jeg får øye på.
Gjest Bond Skrevet 23. oktober 2009 #13 Skrevet 23. oktober 2009 Tja.. på den ene siden er det jo utrolig frekt å forvente å bli spandert, men på den andre siden må da aktivitetene og forventingene bli tilpasset til den som har mindre penger. Altså sånn helt teoretisk - om jeg hadde ei venninne som var virkelig mangemillionær (og her snakker vi ikke om litt penger på konto, men virkelig overflod), og hun hadde hatt lyst å ta storbyferie her og storbyferie der og bo i sånn og sånn fin hotell. Om hun da hadde forventet at vi skulle gjøre alt dette, og at jeg skulle dele utgiftene helt likt, hadde det vært veldig vanskelig. Så om hun virkelig ville reise med akkurat meg (for en eller annen rar grunn hehe), må hun nok spandere, fordi det er ikke mulig for meg å gjøre alt dette med 'vanlig' lønn. Så i et sånt tilfelle hadde jeg nok forventet å bli spandert egentlig - eller - at jeg kunne velge hotellet! Så lenge det er bare snakk om vanlige aktiviteter, synes jeg at det blir frekt å forvente, men som sagt - det innebærer også det at den med mye penger har nok vett i hodet for å forstå at ikke alle har like mye penger og like muligheter
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #14 Skrevet 24. oktober 2009 Hvis jeg hadde hatt en veldig nær venninne med veldig mye penger hadde jeg vel forventet at det hadde dryppet litt på meg også. Ikke at jeg hadde forventet flotte gaver og sånt, men jeg hadde vel kanskje ikke akkurat tilbudt henne bensinpenger om hun hadde gitt meg skyss hjem... Det kommer også an på personens eget forbruk. Jeg finner det merkelig når enkelte har masse penger som de kun bruker på seg selv og sitt og aldri bruker noe på noen andre. Jeg har selv en gjennomsnittlig inntekt, men gir gjerne av det jeg har til venner og familie. Og hadde jeg hatt mer hadde de fått mer. Sånn er jeg - så da forventer jeg kanskje at andre også er generøse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå