Gjest Gjest_lotta_* Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg skal få meg marsvin og leser på nettet om marsvin. Det står at marsvin er sosiale dyr og flokkdyr og vanntrives alene. Stemmer dette? Bør jeg skaffe meg to hun marsvin eller to han marsvin da? Bør de være søsken fordi da er de ofte i samme bur i dyrebutikken og er vant til hverandre allerede som små. Er det lettest å kjøpe to marsvin samtidig fra samme bur og kanskje også er søsken? Hva mener dere er best?
Gjest Gjest_lotta_* Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Er det ingen som vet om marsvin kan være alene eller må de være minst to for å trives? Er det noen her som bare har ett marsvin? Hvordan går det da? Har hørt marsvin blir mindre tamme når de er to derfor ønsker jeg meg ett marsvin, men jeg vil jo at marsvinet skal trives.
Gjest Glør Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Marsvin er flokkdyr ja, de vantrives ofte med å være alene. Jeg kjenner ei som har tre stykker, og de er ihvertfall noen skikkelige kosegriser, så jeg har ikke inntrykk av at det har så mye å si. Du kan velge om du vil ha hanner eller hunner, med hvis du har en hann og en hunn må hannen kastreres. To av samme kjønn, som har vokst opp sammen er fint.
ungjente90 Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 Tror det lureste er å ha to hunner=) Samme om de er søsken eller ikke egentlig. To hanner vil nok ktangle en del. Men skaff deg to eller flere marsvin=) De liker seg ikke alene.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #5 Skrevet 30. oktober 2009 velger du en hann og en hun og kastrerer hannen, så blir det mye bråk..hannen er fortsatt viril og murrer rundt,vrikker på rumpa for å forføre hunnen og de vil lage noe sinnsykt bråk til tider. To hunner er roligere og det aller beste valget. Jeg anbefaler å kjøpe fra marsvin oppdrett og ikke butikken, da de i butikk ikke kan garantere at hunnene venter unger. De blir uansett tamme om du koser mye med de og ikke stresser og skremmer de ved å jage dem opp i buret. Når man løfter de skal man være rask,rolig og fattet, rømmer de rundt i buret så kan du roe de ved å lokke dem med litt grønnt, og løfte de da. Det er massevis av kos med marsvin!
LadyB Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 To hanner som er vant med hverandre blir det ikke noe bråk med. Har en venninne som kun har hatt hanmarsvin og de er så rolige, atte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå