Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Atacand
Skrevet

:nisse: Hei :)

Jeg poster dette her jeg ,ble litt innspirert ev noen holdt på å med forbrede seg til jul i en annen link.

Jeg lurer på om dere tenker på grunnen til vi feirer jul med jesusbarnet eller om det ser på det somen gammel hedensk skikk innpakket i glitter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hedensk skikk.

Egentlig heter det Yule... Og er 21. desember.

Gjest Madam Felle
Skrevet

tenker ikke på grunnen i det hele tatt, for meg er det en gammel tradisjon i familien der familie og venner samles til god mat og mye gøy.

jesusbarnet ble ikke født den 24 desember selv om mange mener og tror det, men ikke slik jeg ahr forstått det. Tror at det bare ble bestemt slik og nå er det blitt en tradisjon at det er jesusbarnet vi feirer i mange kretser.

Skrevet

Og egentlig er det vel ikke den 24. som er satt av som fødselsdag heller, men den 25. Christmas day! Aften er kvelden før, akkurat som påskeaften, pinseaften - det er kvelden før den store dagen..

Ellers strider jo de lærde om hvorvidt han var født på våren eller på høsten, og det siste nå er vel vårparten.

En annen ting er kalenderen vår i forhold til ham. År 0 - null - eksisterer ikke, ergo måtte han være født i år 1. Selv om de nå mener at han var født seks år tidligere eller noe sånt.... jaja, kjempedigresjon - dette var jo egentlig et spørsmål om julefeiringa.

Jeg feirer den fordi jeg alltid har gjort det, men hadde jeg ikke hatt barn så hadde jeg rett og slett ikke giddi å lagt så mye pes i det. Jeg synes julefeiringen har tatt helt av - når vi vet at handelstanden tjener mer på julehandelen enn hele resten av året, da blir jeg dåååårlig!! Det er kvalmt.

Jeg synes det er kvalmt at man skal handle seg arm og blakk for å finne dyre og unødvendige ting til folk som har alt fra før. I min familie har vi nå kuttet ut å gi gaver til de voksne, men med elleve tantebarn og tre egne så er det så det holder allikevel. Jeg kunne egentlig tenkt meg å melde meg helt ut, og heller gi et par tusen til Frelsesarmeen eller noe lignende. Ta med ungene og feire jul hos dem, hjelpe til når de lager jul for de svakere i samfunnet. Mine unger er så bortskjemte at det er kvalmt, og de kunne trengt å se hvordan enkelte mennesker har det her i landet... Men jeg er nok altfor lat og altfor feig - i hvert fall lat.

Ja, ja - men jula nærmer seg med stormskritt. I år skal jeg handle litt hver måned fra september, så jeg slipper og konk i desember...

Skrevet

Jeg feirer jul fordi:

-Jeg elsker mat, og i julen kan man jo nesten spise så mye man vil og hva man vil :D

-Jeg elsker å gi og ikke minst få presanger.

-Jeg er kjempeglad i familien min og i julen får jeg være mye sammen med dem.

Jeg er ikke kristen og tror ikke på jesus. Derfor er det vel bare en hedensk skikk med glitter, stas, mat og gaver for meg.

Gleder meg!

Skrevet

Jeg feirer jul pga av Jesu fødsel. Oki, så er jeg kanskje ikke kristen akkurat, men hvis ikke Jesus skal være med, hva har en da? Masse mat og pakker? Vel både maten og pakkene kan de ha for meg, selv om maten selvfølgelig er god den, spesielt maten på julaften. Nei, jul er Jesu fødsel, uten det er det ingen grunn til å ferie jul.

Skrevet
tenker ikke på grunnen i det hele tatt, for meg er det en gammel tradisjon i familien der familie og venner samles til god mat og mye gøy.

me too.

er ateist, så da gir det lite mening å tenke på noen jesusfødsel.

men vil selvfølgelig feire og kose meg for det, noe jeg er i min fulle rett til å gjøre akkurat som det passer meg.

(slang på den siste fordi så mange kristne virker som de tror de har enerett på julen)

Skrevet

me too.

er ateist, så da gir det lite mening å tenke på noen jesusfødsel.

men vil selvfølgelig feire og kose meg for det, noe jeg er i min fulle rett til å gjøre akkurat som det passer meg.

(slang på den siste fordi så mange kristne virker som de tror de har enerett på julen)

Selvfølgelig har ikke de kristne enerett på julen! Ærlig talt, det er tross alt en gammel hedensk fest som kirka har "knabba". Ganske smart egentlig, for folk feira jo allerede på det tidspunktet, og å forby en feiring er ganske vanskelig. Men når de i stede erstatta en fest med en annen var det enkelt å få med seg folk...

Personlig synes jeg det er fint med en fest midt i den mørkeste vinteren. Som vikingene er jeg enig i at det er fint å feire at "sola snur" og det går mot lysere tider. Vi trenger å lade bateriene, vi trenger lys og glede! Men siden jeg ikke er kristen prøver jeg å unngå de "værste" kristne symbolene i jula. Ikke så mye julekrybbe å se hjemme hos meg nei ;)

Skrevet

Har jeg aldri hørt noen si. Tror de fleste i Norge er inneforstått med at julen er kulturelt betinget, med et religiøst innslag for de som tror.

Selv er jeg kristen, men opplever nok julen mest kulturelt betinget. prøver å ta meg sammen og tenke litt dypere mens jeg sitter oppi alle gaver og kaker... Trenger ikke være tanker om Jesus, men kanskje noe om hvor priviligert man er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...