Gå til innhold

Formue

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lotto_*
Skrevet

Altså..jeg vet hva det ER...men hvordan regnes det ut på selvangivelsen..?

Jeg søkte opp faren min og så at han hadde 800.000 i formue..og en vanlig inntekt...Har han disse på sparekonto eller er det verdi i huset etter han sikkert har betalt ned en del lån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan jeg bare snakke for meg selv her. Men mine er bare sett ut ifra hva jeg har hatt på høyrentekontoen min. Er 21år og hadde ingen eiendom/aksjer eller noen ting i 2008,kun sparekonto.

Skrevet

Formuen i skattelistene omfatter verdier bundet opp i eks biler, eiendomer, eide bedrifter ol i tillegg til kontanter og bankinnskudd.

Det er den skattemessige verdien av disse, fratrukket evt gjeld som står oppført.

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet

Ligningsverdien på eiendommer er med i formue, min far sin hytte har nettopp blitt oppjustert kraftig i ligningsverdi, så han har en betydelig formue på skattelistene, selv om han bare har et par titusen på konto.

Gjest Gjest_lotte_*
Skrevet

Så det vil si at de 800.000 er penger som er hans fordi han har betalt ned såpass mye lån?...stod 500.000 på inntekt og 800.000 på formue..

Føler meg som en snik nå..jaja..men skattelistene er jo åpne så:D

Skrevet

Nei, det betyr vel mer at din far gjerne har hus, bil, hytte og båt som er lignet til en verdi på 800 000 etter at evt. lån han måtte ha på disse er trukket fra. Det man eier og ikke har lån på blir sett på som formue.

Skrevet

På min ligning består formuen av følgende; husets likningsverdi (1/5 av boligens takst) + likningsverdi bil + en del sparepenger på konto + aksjenes likningsverdi - studielån - boliglån. Dette blir akkurat en positiv sum. Men summen sier i det hele tatt lite om hvilke verdier jeg faktisk har og hvor stort lån jeg har.

Likvider og lån måles til virkelig verdi, mens de fleste eiendeler måles til likningsverdi som er en god del lavere enn virkelig verdi. Skattemessig formue blir kun et slags teknisk tall for beregning av formuesskatt.

Skrevet

altså

hvorfor ser jeg at en jeg kjenner har 200 000 i formue og jeg vet at han sliter nå økonomisk og til og med er en sosialklient. det siste halvåret tror jeg han har bare mottatt sosialhjelp.

han gikk på en smell da kona dro avgårde med en yngre fyr. han kunne bare ikke holde på en jobb. nå er han vel fortsatt sosialklient.

men hvordan kan ha være så mye rikere enn meg og ha 200 000 i formue og bare ha 13 000kr i inntekt ifjor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...