Gå til innhold

barn,og spm ang døden???


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hei jeg har ett spm til foreldre med barn :)

Min sønn har begynnt å spørre om,døden,

og om mamma er død når han blir stor osv osv...

jeg vet ikke helt hva jeg skal svare ,og hvor mye jeg kan si om døden,

for er redd han skal blir skremt,og snakke om det hele tiden...

det jeg har sagt hittil,er at man blir veldig gammel før man dør,og at det er lenge til....har noen noe tips,som har vært i lignende situasjon???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine er 4 og 5 år nå, og jeg svarer dem på alle

spørsmål.. Være seg døden, det å lage barn eller hva som helst..

Noe er vanskeligere å svare på, men jeg svarer..

Jeg forteller det som det er..

At døden kan inntreffe når som helst..

Babyer dør, barn dør og voksne dør..

Man kan bli påkjørt av bil, drukne, bli drept osv osv..

Men jeg sitter ikke å forteller alt dette..

Jeg svarer på spørsmålene ettersom de kommer..

De stiller de spørsmålene de er modne til å få svar på..

Vi har ofte vært på kirkegården og lagt blomster på familie

graver, og da ser vi på andre gravstener sammen.

En barnegrav er lett å se.

Leker, lys og bilder..

Jeg snakker med dem om alt slikt de lurer på..

Forklarer så godt jeg kan uten å skremme dem..

Jeg ble selv oppdratt med fordi at.. som svar på alt jeg lurte på,

så derfor er jeg så bestemt på å svare på alle spørmål..

Så tips til deg blir å svare han på det han lurer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Jeg har et inntrykk av at når barn når en viss alder, begynner de å lure på dette og det lurer de på i mange år. Døden er abstrakt og vanskelig å forstå.

Da min sønn spurte om når jeg kom til å dø, tenkte jeg det var best å si sannheten. At det vet jeg faktisk ikke.

Vi siskuterte mye fram og tilbake om hva som skjer etter at man dør og jeg fortalte om hva forskjellige folk tror.

Da hadde han en fin en ; "Jeg tror nok det, mamma, at vi kommer til å treffes igjen neste liv. For vi er jo så glade i hverandre."

Jeg tror på reinkarnasjon da...

Jeg tror at dersom man forsikrer et barn om at man ikke kommer til å dø før vi er gamle og man faktisk dør før barnet er voksent blir barnet sittende igjen med et sinne i forhold til at barnet har blitt løyet for. Dette kan igjen føre til at det blir vanskelig å stole på voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn takler godt å få vite om hva som skjer, og hvis de spør må de få svar. Da mine jenter var yngre og stilte disse spørsmålene, svarte jeg at jeg skulle dø, mor og far skulle dø, det samme skulle de selv engang - alle skal dø. Vi blir født og det er starten på livet, og når vi er ferdig med det vi skal gjøre her på jorden, så dør vi. Det er helt naturlig, like naturlig som å bli født.

På spørsmål om jeg kom til å dø mens de var barn svarte jeg at sånt kan man aldri si sikkert, men jeg trodde ganske så sikkert at det ikke kom til å skje før de var voksen og selv hadde fått barn.

Vi snakket også om barn og døden. Noen ganger blir mennesker så syke at de kan dø. Barn kan bli så syke, voksne, dyr - det er ikke bare slik at det er gamle mennesker som dør, men det er mest vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er det en fin og klok regel at man skal svare barn ærlig, oppriktig og så godt man kan på det de spør om. Barn fortjener oppriktige svar.

Så kan det også være klokt å ikke bare fortsette å "pøse på" med informasjon som barnet kanskje ikke har bedt om, er moden nok for å få eller kunnskaper som barnet kanskje verken har behov for eller godt av.

La barnet få svar på sine spørsmål etterhvert som han eller hun er moden for det. Barn styrer ofte dette selv, i og med at de stiller de rette spørsmålene - etter hvert som de er aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...