einna Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Min (soon to be) samboer og jeg, ønsker etterhvert å skaffe oss hund. Han er allergisk mot hund og katt, og vi har derfor sett på såkalte allergivennlige hunderaser. Er det noen som har erfaringer med portugisisk vannhund eller andre ikke-røytende raser? Det vil spesielt være interessant å høre om folk som har reagert på vannhunder. I tillegg vil det være interessant å høre både hvordan allergikere som reagerer og folk som ikke reagerer på vannhunder har det med andre hunder. For eksempel type reaksjon, hvor kraftig den er, hvordan reaksjonen oppstår o.l. Endret 22. oktober 2009 av einna
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Om hunden røyter eller ikke har ikke noe å gjøre med om de er allergivennlige eller ikke.. er i huden allergenene sitter, ikke pelsen!
Gjest Blitt kvitt allergien Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Om hunden røyter eller ikke har ikke noe å gjøre med om de er allergivennlige eller ikke.. er i huden allergenene sitter, ikke pelsen! Etter mange år er jeg endelig kvitt allergi mot hund. Jeg gikk til homeopat og fikk midler, pøset på med c-vitaminer, solhatt og hvitløk når vi passet min mors hund. Jeg forsøkte meg på en røytefri hund for noen år siden, men leverte valpen tilbake pga rennende øyne og kraftige nys. Jeg kunne jo ha badet den siden det var en ganske liten rase, men syntes det ville være et overgrep mot valpen. Oppretter tok valpen tilbake og jeg følte meg som en tosk. Det var en røytefri rase. Nå reagerer jeg ikke allergisk mot verken røytehunder, store hunder eller små. Jeg syntes det endret seg mye når jeg byttet jobb og fikk mindre stress i hverdagen, så jeg tror allergi kan være psykosomatisk, uten å påstå at det er det. Jeg reagerer heller ikke på katter eller hester mer. Jeg vet ikke hva som har skjedd. Da jeg testet meg var jeg cirka 28, nå er jeg 45. Jeg er vokst opp med dyr, reagerte da også, men aldri om jeg ville fortelle det til mine foreldre. Jeg påstod at jeg var allergisk mot høy. Jeg har vært allergisk mot fugler, men de har jeg ikke reagert på heller mer. Kanskje homoepaten hjalp meg? Eller kanskje man kan vokse det av seg selv om man er voksen?
Gjest fortsatt allergisk Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Det er veldig vanlig å vokse av seg allergier etterhvert som man blir eldre, også i tidlig voksen alder. Har selv pollenallergi (mest bjørk og burot) og har opplevd å bli bedre etter at jeg fylte 20 Homeopati har aldri hatt noen dokumentert effekt og er i beste fall bortkastede penger. De pillene du får av en homeopat er sukkerpiller hvor det har blitt dryppet på én dråpe vann med et stoff som er så uttynnet at det er 1 dråpe virkemiddel på 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 dråper vann - eller enda svakere. Det vil si at det antagelig ikke er noen molekyler igjen av det opprinnelige stoffet, bare vann. Og det vannet er i tillegg fordampet, så i realiteten har du en sukkerpille som kostet 500 spenn. (jeg har forresten vært til homeopat selv, og merket ingen forbedring) Ikke skjønner jeg hva hvitløk og c-vitaminer har med saken å gjøre heller. Det er en myte at de påvirker immunforsvaret i noen særlig grad. I tillegg skyldes jo allergi et overaktivt immunforsvar, så å skulle styrke det litt ulogisk. Uansett, for å faktisk svare på saken: jeg er også litt allergisk mot hunder, men merker forskjell på ulike raser. Vet ikke om det er en ting for allergikere generelt, eller om det er noe individuelt. Bichon Friseé reagerer jeg f.eks. veldig veldig lite på. Men det er jo ikke den mest macho bikkja da har du vært og sett på sidene til Norges allergi- og astmaforening? Det kan jo hende de har noen gode tips!
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Homeopatmedisin hjalp meg. Det er ikke så dyrt. Du har par timer hos homeopaten og selve pillene koster ikke mye. De kan du kjøpe reseptfritt. En venn av meg som har hiv går på store doser c-vitaminer daglig for å styrke immunforsvaret. Jeg gjorde det samme, og tror kanskje kroppen vente seg til allergene. Jeg merket i alle fall at jeg reagerte da jeg passet en liten hund (ikke røytefri) ofte. Tok jeg ikke c-vitaminer, solhatt og hvitløk i par dager før jeg visste jeg skulle passe hunden og mens hunden var hos meg, ble jeg allergisk. Jeg reagerte litt selv om jeg tok alt dette, men etter at jeg byttet jobb og fikk mindre stress i livet, reagerer jeg ikke. En lege sa til meg at en liten hund i en stor leilighet kan gå bra. Da hadde jeg barn hjemme, som reagerte på pollen, men jeg tok ikke sjansen på å skaffe hund i tilfelle de ville reagere alergisk. Ingen av de reagerer allergisk i dag. En reagerer veldig på katter, fordi faren og hans samboer hadde fem katter. Men katter er vel de man kan reagere mest på. Jeg ble frisk og reagerer ikke mer. Jeg tok ikke allergipiller, bare store doser c-vit, solhatt og hvitløk og homeopatmedisin som skulle styrke kroppen. Jeg vet ikke hvordan kroppen fungerer, men kanskje jeg ble resistens for allergenene? En slags vaksineringseffekt? Jeg anbefaler ikke å skaffe hund før man vet at man er kvitt allergien. En venninne har to hunder, men går daglig på allergimedisiner. En annen har flere katter og går også på allergimedisiner. Men ofte hjelper ikke disse medisinene like godt.
einna Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2009 Takker for svar. Homeopat er noe som kan testes! En venninnde av meg fikk iallefall bukt med sønnens eksem på den måten.. Ikke helt det samme, men muligens det er noe i det (mange er jo skeptiske). Har lest en del på hundeforum, og postet liknende spørsmål der. Det er faktisk en del som sier at de ikke reagerer på røytefrie hunder. Likevel er jeg en smule skeptisk, da allergenene ikke sitter i pelsen, og min kjære også reagerer på hundepytt med utslett.. Tror det beste er å utsette ham for ulike raser og se.. Også må vi muligens vente med å skaffe oss hund til vi har bygget/kjøpt hus med hage, ikke bare en liten byleilighet. Men det er greit å forberede seg litt (og ikke minst drømme litt)
Phaedra Skrevet 23. oktober 2009 #7 Skrevet 23. oktober 2009 Ei venninne av meg som var allergisk mot hund hadde Bichon Frisé. Fant dette på wikipedia: "Bichon Frisés are suitable for people with allergies, as they are bred to be hypoallergenic. However, it is important to note that, human sensitivity to dog fur, dander, and saliva varies considerably. Although hair, dander, and saliva can be minimized, they are still present and can stick to "clothes and the carpets and furnishings in your home"; inhaling the allergens, or being licked by the dog, can trigger a reaction in a sensitive person.[6]" her
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #8 Skrevet 6. november 2009 Jeg har selv en portugisisk vannhund. Kjøpte den sammen med min eks-samboer som er allergisk, og det gikk helt fint! Veldig allergivennlig hund, og dessuten er supersjarmerende rase. Trenger litt aktivisering dog, bare så du er klar over det:)
Gjest megvel Skrevet 6. november 2009 #9 Skrevet 6. november 2009 Min bestevenninne er allergisk, men tåler sin finske lapphund.
Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 6. november 2009 #10 Skrevet 6. november 2009 Min bestevenninne er allergisk, men tåler sin finske lapphund. Jeg har heller ingen problemer med mange av spisshundene. En god del av dem har fettfrie pelser ("vedlikeholdsfrie") og røyter bare én gang i året. I tillegg er de som regel friske med lite hudproblemer, og tett pels som holder på flasset isteder for at det spres rundt. Og så er det jo minimalt med pelsstell, man slipper å rote rundt i død pels og flass. Så jeg vil tro at mange av spisshundrasene (bla. japansk spisshund, pomeranian og de andre tyske spitzene, eurasier, kees, finsk og svensk lapphund) er like gunstig som puddel og andre tradisjonelt allergivennlige raser for mange. Men det kommer an på hva man reagerer mest på. Er det allergener i urin og spytt vil man ikke ha stort utbytte av å ha den ene eller den andre rasen.
Sheenaca Skrevet 6. november 2009 #11 Skrevet 6. november 2009 Det lureste er nok rett og slett å finne fremt til oppdrettere av aktuelle raser og opprette kontakt med dem. Dra på besøk og se om allergien slår ut, kanskje dere kan få passe en hund en gang, og vær åpen med oppdretteren dere velger til slutt om allergien, slik at dere har mulighet til å levere hvalpen tilbake om det skulle gå galt.
einna Skrevet 6. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 6. november 2009 Tusen takk for svar Dette med spisshund skal sjekkes opp! Han er dessverre allergisk både mot hudpartikler og spytt, men tenker at vi iallefall kan sjekke forskjellige hunderaser. Reagerer han f.eks "bare" på spyttet på noen hundetyper, kan det være mulig å ha hund når vi får oss hus. Stor plass, hundegård, rutiner og god hygiene kan vel hjelpe.. Det er en stor drøm for han å få hund, og jeg er også veldig glad i dyr, så alt skal iallefall testes.
Azalea Skrevet 8. november 2009 #13 Skrevet 8. november 2009 Min (soon to be) samboer og jeg, ønsker etterhvert å skaffe oss hund. Han er allergisk mot hund og katt, og vi har derfor sett på såkalte allergivennlige hunderaser. Er det noen som har erfaringer med portugisisk vannhund eller andre ikke-røytende raser? Det vil spesielt være interessant å høre om folk som har reagert på vannhunder. I tillegg vil det være interessant å høre både hvordan allergikere som reagerer og folk som ikke reagerer på vannhunder har det med andre hunder. For eksempel type reaksjon, hvor kraftig den er, hvordan reaksjonen oppstår o.l. Hva med Chinese Crested? De er jo råherlige!
h/k Skrevet 9. november 2009 #14 Skrevet 9. november 2009 Hva med Chinese Crested? De er jo råherlige! Det er kun puffen som er allergivennlig, men mange tåler kun den nakne. Når man er usikker på om man tåler en rase eller ikke må man besøke en oppdretter først, kanskje helst låne med seg en hjem for å teste over noen dager. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #15 Skrevet 10. desember 2009 Jeg anbefaler Bichon Havanais. Den er allergivennlig. Jeg er veldig allergisk av meg, og koser med min hund opp i ansiktet uten å reagere. Bichon Havanis har også mykere pels enn Bichon Frise og er mer rolige, ut i fra mine erfaringer:-) I tillegg så er de verdens herligste. Men greit å holde pelsen kort, om man ikke liker pelsstell:-)
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #16 Skrevet 18. desember 2009 Jeg har Portis og har flere venner som er allergiske. De som har reagert på partikler i luften, har det gått veldig bra med. Så bra at den ene nå skal kjøpe protis selv. De som har reagert når hunden slikker på huden (reagert på spytt), har hatt de samme reaksjonene med portis som med andre. Men, slikking på huden er enkelt å kontrollere og å lære hunden til at den ikke skal gjøre er kjapt gjort :-) Uansett - før dere bestemmer dere helt, ville jeg ha sørget for å fått kost skikkelig med en hund i den rasen dere bestemmer dere for. Og den bør ikke være nybadet..... Lykke til i valget!
Cayenne Skrevet 19. desember 2009 #17 Skrevet 19. desember 2009 Tror det beste er å utsette ham for ulike raser og se.. Det er nok det lureste. De forskjellige raseklubbene kan sette deg i kontakt med folk som dere kan besøke, spesielt de med 'allergivennlige raser' tar gjerne i mot folk som vil se om de reagerer på rasen Ellers kan det som du sier også hjelpe med nøye renhold hjemme, holde hunden unna soverommet, sofaen osv, og dere kan også forsøke et middel som heter PetalCleanse. Lykke til, håper dere kan skaffe dere en firbeint en om ikke så lenge
Gjest vinterhalvåret Skrevet 22. desember 2009 #18 Skrevet 22. desember 2009 Min (soon to be) samboer og jeg, ønsker etterhvert å skaffe oss hund. Han er allergisk mot hund og katt, og vi har derfor sett på såkalte allergivennlige hunderaser. Er det noen som har erfaringer med portugisisk vannhund eller andre ikke-røytende raser? Det vil spesielt være interessant å høre om folk som har reagert på vannhunder. I tillegg vil det være interessant å høre både hvordan allergikere som reagerer og folk som ikke reagerer på vannhunder har det med andre hunder. For eksempel type reaksjon, hvor kraftig den er, hvordan reaksjonen oppstår o.l.
Gjest vinterhalvåret Skrevet 22. desember 2009 #19 Skrevet 22. desember 2009 Vi er en familie på fire hvor tre av oss er allergikere. Min datter og mann er superallergisk mot katter, hunder, hester osv. Jeg har hatt hund fra jeg var liten og det var rasen Shi tzu. Har aldri reagert på den og vi har i år fått to valper av denne rasen. Det går kjempefint. Ingen reagerer på dem. de røyter ikke, så de må klippes om man velger å ikke holde pelsen lang og flokefri. Da vi fikk vår første valp i hus reagerte min datter en del i øynene, men vi badet hunden annenhver dag den første uken og nå bades de en gang i uken. Det tok ikke mange dager før datteren min var helt fri for allergi. Så det kan hjelpe å gi det litt tid og få vasket bort "andre hunder" fra pelsen. Rasen Shi tzu er en herlig rase som gir veldig mye kos og er rolige hunder. Kan anbefales på det varmeste Lykke til videre!
Miss Puddel Skrevet 22. desember 2009 #20 Skrevet 22. desember 2009 det er flere som tåler de røytefrie hundene enn vanlige røyteraser, for selvom allergenene er på hunden og ikke direkte i pelsen, så følger allergene fra hudavfall etc og når den slipper pelsen rundt om i huset følger allergenene med. Dessuten bades ofte slike pelsraser oftere enn vanlige hunder. Men det er klart at det er jo aldri noen garanti, jeg tror man kanskje bør snakke med en oppdretter og spørre dem om å kanskje ta med en hund på besøk hjem til dere så dere kan se hvordan samboeren din reagerer.Selv har jeg puddel, og når du skriver at samboeren din reagerer på hundespytt, så er jo ikke de særlig siklete av seg, men man må nesten regne med å komme i kontakt med hundens spytt i løpet av oppveksten, en valp vil jo gjerne prøvetygge litt på hender og ting, og da får man jo spytt på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå