Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Hei. Jobber som selger og har store deler av lønna min som provisjon, samt at jeg har en grunnlønn. Det jeg synes er så rart er at jeg jeg blir trukket 45% av provisjonslønna mi, noe som er ganske mye. På skattekortet mitt så har jeg lagt opp til at jeg tjener ca 500.000, hvorav 250.000 er fastlønn og 250.000 er forventet provisjon. Så mener det er feil at jeg skal trekkes så mye for provisjon når jeg har tatt høyde for det i skattesatsen.... Så antar at jeg får mye igjen på skatten da, men er fryktelig irriterende å ha 2-3000 mindre utbetalt pr. mnd. Så lurer på om noen vet om dette er korrekt måte å gjøre det på, eller kan de trekke vanlig skatt av provisjonlønna også? Hva gjør event eiendomsmeglere og andre som bare har provisjonsbasert lønn??
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Det du må gjøre er å oppgi grunnlønn som total lønn. Det som er årsaken er at provisjonslønn regnes som ekstra lønn. Og ekstra lønn skal ikke være tatt med på beregningen til skattekortet. Derfor blir det trukket ekstra skatt på ekstra lønn. Dersom du oppgir bare grunnlønna til skattekortberegningen vil det fortsatt trekkes mye av provisjonslønna, men det vil da trekkes vesentlig mindre av grunnlønna. Du kan søke om endring av skattekortet nå - og få dette brukt i novemer og desember. Jeg vil tro at du ikke skal betale noe skatt resten av året da. Prøv å beregne på www.skatteetaten.no (evt. via www.norge.no)
Sommersol Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Hvis du har betalt for mye skatt, får du jo uansett disse tilbake. Men trenger du pengene nå, var svaret over veldig bra..
Gjest TS Skrevet 25. oktober 2009 #4 Skrevet 25. oktober 2009 Neida, trenger ikke pengene nå, men ligger ann til å få igjen 50,000 på skatten... Blir greit til sommeren, men hadde vært greit å ha litt mer utbetalt pr mnd da... Jaja, får endre skattekortet neste år da, skal jeg bare ta grunnlønn + firmabil da? Takk for tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå