Athene Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har noen spørsmål som jeg regner med mange erfarene prøvere her inne kan hjelpe meg med svar på; 1) Hvordan temper man? Alt fra hvor, når og hva man ser etter. 2) Hvor anbefaler dere å kjøpe termomenter, og hvilken type anbefaler dere? 3) Slik jeg har forstått det er temping en sikrere måte å vite nøyaktig eggløsning på en eggløsningstester, har jeg forstått rett? 4) Dere som har tempet, har det vært nyttig?
Strix Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 1) Med et termometer med 2 desimaler, enten i i skjeden eller i munnen. Til ca. samme tid hver morgen. Og etter minst x-antall time søvn, masse god informasjon her. 2) Anbefaler dette, billig, enkelt i bruk og grei side å handle fra. 3) Tja... Jeg har tempet i over 2 år, og bruker Fertilityfriend gratis der jeg legger inn temperaturen og så tolker skjemaet etterhvert. Jeg finner EL hver måned, men i følge blodprøver tatt i noen måneder ved utredning, er det ikke alle måneer at det er EL, eller at det er EL med kvalitetsegg. En eggløsningstest kan heller ikke si noe om kvaliteten, men både den og temping kan gi en grei indikasjon på om en har hatt EL. 4) For min del er det mest nyttig i den forstand at jeg kan vite når jeg får mensen.
Bestee Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 EL-tester gir deg beskjed om at EL (mest sannsynlig) er nært forestående, mens temping forteller deg at EL har vært. Derfor liker jeg EL-tester bedre. Det kan jo uansett være veldig spennende å følge med på tempene fra EL til IKM, og dessuten får du en følelse av å ha litt mer kontroll over hva som skjer i kroppen din. For min del var det fint å kunne kontrollere om EL virkelig hadde skjedd.
Athene Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. oktober 2009 Tusen takk for gode svar, begge to. Da ble jeg en del klokere her. Trur jeg skal kjøpe meg et termometer og sette i gang, om ikke annet for å bli litt bedre kjent med syklusene. Det har vært litt kluss etter p-pilleslutt, så selv om jeg ikke er prøver riktig ennå er det greit å være mest mulig kjent med egne sykluser da jeg kommer så langt.
Catgirl Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 Synes det har vært kjempenyttig jeg:) Har hatt nokså uregelmessige sykluser dette året, og hadde jeg ikke tempet så ville jeg aldri visst når jeg venter mens, men nå vet jeg det så å si nøyaktig hvilken dag den skal komme.
Urge Skrevet 26. oktober 2009 #6 Skrevet 26. oktober 2009 Temper om morgenen, på ca samme tid hver dag. Har til nå brukt et helt ordinært termometer, men siden det har gått istykker, har jeg bestilt et nytt, med to desimaler. Det man ser etter er en stigning i temperatur. (Dvs at snitt-temperaturen stiger etter EL.) Jeg har tidliger fått helt entydige og klare resulteter med vanlig termometer. Men det er det ikke alle som får. Fra mens til El vil du mest sannsynlig ha ca samme temp hver morgen. Jeg noterer inn i et skjema/ruteark, og tegner en graf selv. Før EL kan det skje at tempen synker, men det er ikke nødvendigvis sånn. Etter EL vil du sannsynligvis ha en litt høyere temp hver morgen. For meg er det en god måte å vite når i syklus jeg kan forvente EL. Og ikke minst når jeg kan forvente mens. Føler meg mye tryggere på dette enn på "gjennomsnitt" som normalt passer ganske dårlig på meg.
Klematis Skrevet 26. oktober 2009 #7 Skrevet 26. oktober 2009 Når og hvor har du jo fått gått forklart over. Min erfaring var hvertfall at det var kjempenyttig! Først og fremst fordi jeg begynte temping mens jeg fremdeles hadde hormonspiral, så brukte det for å sjekke om jeg hadde EL selv om jeg ikke hadde mensen. Det bekreftet tempingen at jeg hadde, og da tok jeg det litt mer med ro med å få fjernet spiralen før vi hadde tenkt å starte prøvingen. I løpet av disse månedene før vi startet fant jeg da også ut at jeg hadde normalt ikke EL før på syklusdag 18, noe som jeg er en god del avvik fra de "standard" 14, så kjekt å vite. Hjalp oss nok å time det riktig når vi først satte i gang Har også brukt Fertilityfriend til å registrere målingene, synes det var veldig greit. Jeg betalte også for utvidet medlemskap, men det er absolutt ikke nødvendig, hadde jeg visst nøyaktig hva jeg fikk ekstra hadde jeg nok ikke gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå